Wat is evergreen content?

Bijgewerkt: 13 oktober 2022

Online content slaat op inhoud van websites. Dit is onder te verdelen in tekst, beeld en audio. Je hebt normale en evergreen content. De laatste noem je ook wel groenblijvende inhoud.

Voor websites is het heel belangrijk om zich op evergreen content te richten. Dit vraagt namelijk weinig onderhoud en brengt op de lange termijn veel op. Niet alleen met betrekking tot bezoekers maar ook wanneer je naar omzet kijkt.

Maar wat is evergreen content? Daar gaan we het vandaag over hebben, en ik laat ook zien hoe je dit soort content maakt.

Onderdeel van contentmarketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Online marketing is een van de meest effectieve methoden voor het promoten van je website of webshop. Contentmarketing is een subcategorie van online marketing. Helaas zijn niet alle soorten content geschikt voor de website, de doelstelling of het publiek.

Dit heeft ermee te maken dat sommige content zeer relatief is. Het nadeel hiervan is dat de content na enige tijd niet meer relevant is. De inhoud is verouderd of past niet meer bij het onderwerp.

Evergreen content hoort bij contentmarketing: middels inhoud een bedrijf, product of dienst promoten. Het enige verschil is dat evergreencontent niet alleen betrekking heeft op het heden maar ook op de toekomst.

Inhoud is ook over vijf jaar relevant

Hoe weet je of iets evergreen content is? Kijk naar een artikel of tekst. Denk je dat de informatie in het artikel over vijf jaar nog steeds relevant is? Zou de maker van het artikel dit over vijf jaar niet aan hoeven te passen? Dan gaat het om evergreen content.

Enkele voorbeelden uit de praktijk

Laten we eens gaan kijken hoe evergreen content eruitziet. Hieronder staan twee stukjes tekst, probeer zelf te achterhalen welke van deze twee ‘groenblijvend’ is.

Loonbelasting 2023

In 2023 betaal je over de eerste € 37.149 een loonbelasting van 36,93%. Vanaf € 38.703 bedraagt dit 36,93%. Hiermee is de loonbelasting iets lager dan vorig jaar.

Loonbelasting betalen

Iedereen met inkomsten uit werk of uitkering betaalt loonbelasting. De belastingdienst hanteert verschillende tariefschijven. Mensen met een hoog inkomen vallen gedeeltelijk in de tweede schijf, waardoor ze meer belasting betalen.

De eerste tekst betreft relatieve content. Het heeft betrekking op het jaar 2023. De maker van dit artikel moet er rekening mee houden dat de informatie slechts 12 maanden relevant is. Wanneer de informatie verouderd is heeft de maker twee keuzes: het artikel aanpassen of in zijn geheel verwijderen. Het is ook mogelijk om het artikel online te laten staan, maar Google zal dit lager in de zoekresultaten plaatsen.

De tweede tekst betreft evergreen content. De inhoud heeft niet alleen betrekking op het jaar 2023 maar ook op het jaar 2030 of 2060. Net zo lang totdat de belastingdienst ineens van de tariefschijven afstapt. Aangezien die kans heel klein is zou je kunnen zeggen dat het artikel over vijf jaar nog steeds tijdloos is.

Tips voor het maken van evergreen content

Mijn eerste tip is om voor onderwerpen te kiezen die geschikt zijn voor evergreen content. De inhoud moet dus geen betrekking hebben op een bepaalde periode (uitgezonderd geschiedenis-artikelen). Onderwerpen die minder geschikt zijn voor tijdloze content zijn financiën, wetgeving, politiek, economie, mode of maatregelen.

Geschikte onderwerpen zijn flora en fauna, meubels, gezondheid, gezin of reizen. Ook vervoer, kunst en cultuur, hobby, voedsel en elektronica zijn geschikte onderwerpen.

Vind de juiste zoekwoorden

Je hebt misschien een geweldig onderwerp in je hoofd om hiermee evergreen content te maken. Dat je een onderwerp bedacht hebt is goed, maar weet je ook hoe de inhoud eruit komt te zien? Om het jezelf makkelijker te maken kijk je eerst welke relevante zoektermen geschikt zijn.

Stel dat je wilt schrijven over het opvoeden van een hond. Wanneer je in Google zoekt naar ‘opvoeding hond’ dan zie je dat er een aantal interessante zoekresultaten naar boven komen. Het eerste zoekresultaat heeft de woorden opvoeding en hond in de titel staan. Daarnaast staan deze woorden ook nog eens (beperkt) in de tekst zelf.

Het is belangrijk dat je Google duidelijk maakt dat je artikel ook daadwerkelijk over de opvoeding van de hond gaat. Anders kan de zoekmachine het artikel niet aan een zoekresultaat matchen.

Vervolgens kijk je welke vragen er nog meer in Google worden gesteld, passend bij de zoekterm. Voor de zoekterm ‘opvoeding hond’ zie je dan mensen in Google vragen hoe je het best een hond kunnen straffen of hoelang het opvoeden duurt.

Dit soort vragen kun je meenemen in het artikel, of je maakt hier een ander artikel van. Zorg in ieder geval dat je belangrijke zoektermen in het artikel verwerkt, hiermee maak je het zoekmachines echt veel makkelijker. Maar overdrijf het niet, wanneer je teveel zoektermen in de tekst gooit dan zie Google dit als spam.

Vermijd seizoensgebonden onderwerpen

Een tekst over het verliezen van gewicht is evergreen content. Maar wat wanneer je schrijft over hardlopen in de winter? Dan is het onderwerp ineens niet meer zo tijdloos. Toch kan het om evergreen inhoud gaan. Of je nu in dit jaar in de winter gaat hardlopen of over 50, de inhoud kan nog steeds relevant zijn.

Voor veel websites is het belangrijk om dag in dag uit bezoekers te trekken. Wanneer je seizoensgebonden artikelen schrijft dan zullen deze slechts een aantal maanden per jaar voor verkeer zorgen.

Wanneer je vindt dat een artikel het gehele jaar door bezoekers moet trekken, dan zou je seizoensgebonden onderwerpen moeten vermijden. Schrijf liever over hardlopen op je blote voeten in plaats van hardlopen in de winter. De eerste heeft betrekking op alle seizoenen, de tweede niet.

Ook tijdloze content heeft onderhoud nodig

Vaak wordt gedacht dat je nooit meer hoeft om te kijken naar tijdloze content. Dit klopt niet, want zelfs tijdloze content heeft af en toe een onderhoudsbeurt nodig. Denk maar aan een artikel over meubels. Een groen bankstel kan 10 jaar lang de trend zijn, maar er komt een tijd dat dit uit de mode is. Dan is het handig om aan te geven dat het groene bankstel niet hip maar retro is.

Wel is het zo dat evergreen content veel minder onderhoud vraagt. Het is voldoende om eenmaal per jaar, of misschien wel om de 2-3 jaar, te controleren of de inhoud nog klopt. Dit in tegenstelling tot normale content, dat je eigenlijk elk halfjaar zou moeten controleren.

Hoe evergreen content invloed heeft op rankings

Google houdt ervan wanneer je evergreen-inhoud maakt. Het is altijd relevant en zal gebruikers dag in dag uit, jaar na jaar voorzien van de juiste informatie. Met evergreen-inhoud breng je je expertise naar buiten en bouw je autoriteit en vertrouwen op.

Evergreen content is vooral interessant voor YMYL-websites (financiën of gezondheid). Maar het is uiteraard ook goed voor alle soorten branches, niches en onderwerpen.

Hoe kan het dat evergreencontent goed in organische zoekresultaten scoort? Dit komt omdat er altijd interesse voor dit soort inhoud bestaat. Hierdoor gaan mensen op zoek naar artikelen die antwoord geven op hun meest belangrijke vragen. Aanhoudende interesse zorgt ervoor dat goed geschreven artikelen hoog in ranking staan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven