Wat is een tag?

Je hebt een website of social media account en bent dit woord ergens tegengekomen: tag. Wat is een tag? Wanneer je het letterlijk vertaalt dan betekent tag “label”. Want dat is in feite wat je met een tag doet, je hangt ergens een label aan. Voor websites zijn er ook nog de metatags en header tags, belangrijk voor je SEO.

Tag betekenis

Laten we eerst eens naar de echte tag betekenis kijken. Zoals gezegd gaat het hier om een label. Het was de website Flickr die tags populair maakte. Je moet echter wel weten dat tag een beetje een algemene benaming is. Voor websites heb je metatags en die bestaan al heel lang. Op social media gebruik je juist een hashtag #.

Dankzij het gebruik van tags kunnen anderen sneller een artikel, foto of video binnen een bepaalde categorie vinden. Maak je gebruik van metatags dan krijgen zoekmachines de mogelijkheid om een korte beschrijving van de pagina te tonen. Sleutelwoorden (zoekwoorden) vallen ook onder de metatags. Dit is vooral belangrijk om een artikel of blogpost goed vindbaar te maken in zoekmachines.

Wat is een tag op Instagram?

Instagram is een populair social media platform. Het groeit ontzettend snel, in 2020 zijn er al 5,7 miljoen Nederlanders op Instagram actief. Je vraagt je vast af: wat is een tag op Instagram? Tags op Instagram noem je ook wel hashtags. Een hashtag kenmerkt zich door het bekende #. Maar er is meer, want je kunt ook iemand taggen. Zo is het onder jongeren heel populair om iemand op de mond of in de ogen te taggen. Meer over tags op Instagram lees je onderaan dit artikel.

Metatags op websites

Wat is een tag wanneer je het op een website gebruikt? De meest gebruikte tags zijn de metatags. Vaak wordt een metatag gebruikt om informatie over de pagina op te nemen. Zoekmachines lezen deze metatags en begrijpen waar de pagina over gaat.  Dit gebeurt middels de meta keywords.

Wanneer een website gebruik maakt van een meta description dan geeft deze een korte omschrijving van de webpagina mee. Zoekmachines kunnen deze omschrijving overnemen en in de zoekresultaten tonen.

Metatags zijn ook bedoeld voor specifieke taken op de pagina, bijvoorbeeld het laden van een HTML document.

Tags voor categorieën

Heb je een uitgebreide website met verschillende categorieën of onderwerpen, dan kun je tags aan je artikelen of blogposts meegeven. Dit maakt het voor websitebezoekers eenvoudiger om gelijkwaardige of gerelateerde artikelen te vinden. Sommige websites maken gebruik van een tagwolk: hierin staan de meest gebruikte tags.

Wat is een tagline?

Dan heb je ook nog de tagline. Maar let op, een tagline wordt niet op dezelfde manier als metatags of hashtags gebruikt. Wat is een tagline dan? Dit is een hele korte omschrijving van wat een bedrijf of website te bieden heeft. Het is dus geen slogan maar echt een kort zinnetje, vaak enkele woorden.

Met een tagline ziet de websitebezoeker vanuit één (korte) zin of de website wel iets is. Een tagline plaats je gewoonlijk onder de titel van de website. Op deze website is de titel “SEO tekstschrijver | Bianca Walraven”. Hieronder staat de tagline: “hoger in Google met SEO teksten”. Deze tagline moet direct duidelijk maken wat ik te bieden heb. Duidelijk toch?

Heb je een (zakelijke) website, maak dan altijd gebruik van een tagline. Deze wordt (vaak) ook in zoekmachines getoond. Heb je een WordPress website, dan voer je via de instellingen heel eenvoudig een tagline in. In andere gevallen moet je deze via de HTML invoeren. Zorg voor een pakkende omschrijving van je bedrijf of website, hiermee overtuig je de websitebezoekers!

Heading tags

Als laatste heb je nog de heading tags, ook belangrijk voor webmasters. Een webpagina met tekst bevat altijd een titel en meerdere subkoppen. Om zoekmachines te laten weten wat de titel en wat de subkoppen zijn, geef je aan deze (sub)koppen een heading tag mee.

De titel krijgt altijd de heading tag h1. Voor de subkoppen zijn dit de tags h2 t/m h6. Hoe lager het getal hoe belangrijker de subkop is.

Meer uitleg over tags op Instagram

Dit stukje is bedoeld voor Instagram gebruikers. Niet interessant en meer weten over teksten voor je website en een betere online vindbaarheid? Kijk dan een hoofdstuk verder.

Dankzij hashtags geef je een label aan een post mee. Dit maakt het voor anderen veel makkelijker om interessante posts te vinden. Stel dat je een foto van je huisdier (kanarie) plaatst. Je zet hier misschien een stukje tekst bij en de hashtags #kanarie #vogel. Andere Instagramgebruikers zijn geïnteresseerd in kanaries en vogels en zoeken (of volgen) deze hashtags. Doordat jij gebruik hebt gemaakt van deze hashtags zien geïnteresseerden jouw post voorbijkomen. Dat is een tag op Instagram.

Maar je kunt natuurlijk ook iemand taggen. Hiermee zet je als het ware in je post een linkje naar het profiel van degene die jij tagt. Het is tegenwoordig helemaal de trend om iemand op je foto zelf te taggen, en dan wel op een specifieke plaats. Zoals op de mond of de ogen, hier hangt een betekenis achter.

SEO teksten voor de website

Je weet nu meer over tags en hoe je deze op verschillende manieren gebruikt. Wil je beter vindbaar zijn in zoekmachines of op social media? Als SEO tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in een goede online zichtbaarheid. Dit kan middels SEO teksten voor je website of webshop (denk bijvoorbeeld aan blogs, productomschrijvingen en nog veel meer) maar ook door interessante posts op social media.

Werk aan je online zichtbaarheid. Neem voor de mogelijkheden of kosten gerust contact op.