Wat is een meta beschrijving?

Voor website-eigenaren: wat is een meta beschrijving? Je bent het vast wel eens ergens tegengekomen. De vraag is of je een meta beschrijving toe moet passen en welke meerwaarde dit heeft. Vandaag lees je alles over de meta description, zoals dit officieel heet.

Betekenis meta description

Meta betekent “betreffende het onderwerp zelf”. Description is Engels voor “beschrijving” of “omschrijving”. De betekenis van meta description komt dus uit op “beschrijving van de beschrijving”.

Wat is een meta beschrijving? Hiermee beschrijf je waar een tekst over gaat. Dit doe je niet in de tekst zelf maar in een speciaal stukje code.

Het ontstaan van een meta beschrijving

Toen zoekmachines nog niet bestonden of zo populair waren toen was er ook nog geen meta beschrijving. De meta description (beschrijving) kreeg pas voet aan de grond toen zoekmachine Google steeds groter werd.

Een meta beschrijving is puur gericht op zoekmachines.  Bezoekers die eenmaal op je website zitten zien de metabeschrijving niet. Maar ze zijn het misschien wel in de zoekmachine tegengekomen.

De meta omschrijving bestaat dus sinds de komst van zoekmachines en zal (waarschijnlijk) altijd aanwezig blijven.

Zo ziet een meta description eruit

Weet je niet exact wat een meta beschrijving is en hoe deze eruit ziet? Het gaat hier om een klein stukje tekst dat het onderwerp van de webpagina samenvat. Dit stukje tekst moet iemand die in zoekmachines zoekt overhalen om naar de website door te klikken.

Met een meta beschrijving laat je namelijk zien wat je te bieden hebt. Zo kan de super beter een keuze maken: is dit wel wat ik zoek?

Om je een idee te geven vind je hieronder een afbeelding van een meta beschrijving. Deze beschrijving is alleen in zoekmachines zichtbaar. Wanneer je de website zelf bezoekt kom je dit stukje tekst nergens tegen.

Gebruik van een meta beschrijving

Wat is een meta beschrijving en hoe gebruik ik hem? Let op: de meta beschrijving is niet verplicht!  Wanneer je dit niet in de code van je website toepast dan neemt Google (of een andere zoekmachine) een stukje tekst van je webpagina over. Deze plaatsen ze dan als voorbeeld in de zoekresultaten.

Een meta beschrijving plaats je altijd in de code van de website.  Wanneer je naar de code van je website gaat zou dit in de header moeten staan. De code ziet er zo uit:

<Meta name=”description” content=”Omschrijving van de webpagina”>

Het is vaak even zoeken waar je de code precies moet plaatsen. Zorg in ieder geval dat de code tussen de <head> en </head> staat.

Maak je gebruik van het CMS-systeem WordPress? Download en installeer de Yoast plug-in. Dankzij deze plug-in kun je namelijk heel eenvoudig een meta beschrijving toevoegen zonder dat je naar de code van je webpagina moet.

Google toont meta description niet

Heb je net een steengoede meta description (meta beschrijving) bedacht, toont Google deze niet in de zoekresultaten! Helaas kan dit voorkomen. In ongeveer 60% tot 90% van de gevallen wordt de meta beschrijving wél getoond.  Maar er zijn ook heel veel situaties waarbij Google de beschrijving juist niet toont.

Dit heeft alles met de zoekopdracht in combinatie met de meta beschrijving te maken. Google kijkt namelijk of een meta beschrijving wel goed aansluit bij een zoekopdracht. Is dit niet het geval dan kiest de zoekmachine ervoor om een ander stukje tekst over te nemen en te tonen.

Stel dat je als meta beschrijving kiest voor “de beste webshop voor dierbenodigdheden”.

Iemand typt in Google in “webshop dierbenodigdheden”. Google zal je meta beschrijving in de zoekresultaten tonen, simpelweg omdat deze heel goed aansluit bij de zoekopdracht. Maar wanneer iemand intypt “webwinkel dierenspullen”, dan staan deze woorden niet in je meta beschrijving. Deze woorden komen misschien wel elders op je webpagina voor. Google besluit dan om deze woorden over te nemen en niet de meta beschrijving te tonen.

Lengte van de meta omschrijving

Een meta omschrijving kan niet oneindig lang zijn. Je kunt wel een hele lap tekst aan deze omschrijving toevoegen maar Google en andere zoekmachines zullen dit niet tonen. Er is namelijk maar beperkte ruimte beschikbaar.

Een meta description kan maximaal 156 karakters bevatten. Maar let op, in veel gevallen is zelfs dit te lang. Op smartphones worden namelijk minder karakters getoond. Eigenlijk zou je de lengte onder de 120 karakters moeten houden.

Een omschrijving is liever niet korter dan 70 karakters. De ideale lengte ligt dus tussen de 70 en 120 karakters. Onder karakters worden alle letters, cijfers, tekens en spaties verstaan.

Moet ik zelf een meta beschrijving maken?

Ja, je moet zelf een meta beschrijving maken. Zoekmachines doen dit niet voor jou. Wanneer je geen meta beschrijving maakt dan heeft dit geen negatieve invloed op je ranking in zoekmachines. Het maakt dus niet uit wanneer je dit overslaat of per ongeluk vergeet. Een meta description is geen SEO ranking factor.

Meta description laten maken

Wanneer je niet zo goed bent met het schrijven van een meta description dan kun je deze ook laten maken. Als SEO tekstschrijver creëer ik niet alleen blogs, artikelen of overige webpagina’s maar kan hier ook een meta omschrijving bij. Het is zelfs mogelijk om alleen meta beschrijvingen te laten maken, zonder om een blog of artikel vragen.

Informeer gerust naar de mogelijkheden.