Wat is een blog en waarom moet je er een maken?

Bijgewerkt: 13 juli 2023

Zeg eens AAA, Medisch Centrum West en Goede Tijden, Slechte Tijden. Herinner jij je deze periode nog? Het was dezelfde periode dat de Nederlandse bevolking toegang kreeg tot het internet. En ook tot het lezen van de eerste blogs.

In de beginfase was een blog een online dagboek, of een persoonlijk weblog. Je las over iemands leven of zijn mening. Dat kan over allerlei onderwerpen gaan. Maar wat is een blog tegenwoordig, en waarom doen veel bedrijven aan bloggen?

Spoiler: bedrijven die bloggen, ontvangen ruim 68% meer leads en worden als betrouwbaarder gezien.

Betekenis van blog

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het woordje blog heeft verschillende betekenissen. Laat ik het allemaal op een rij zetten:

  • Blog = afkorting van blogpost
  • Weblog = website met blogposts
  • Blogpost = een artikel met een persoonlijk karakter
  • Bloggen = werkwoord: een blogposts schrijven
  • Blogger = iemand die (professioneel) blogs schrijft

Kom je ergens het woordje ‘blog’ tegen dan kan dit óf een weblog óf een blogpost betekenen. Dit zorgt regelmatig voor verwarring. Wil je weten hoe het exact zit: de term ‘blog’ is officieel de afkorting van weblog.

Geschiedenis van de blog

Een weblog kan nooit ouder dan het internet zijn. Maar je hebt ook fysieke blogs, die bestaan al eeuwen. In fysieke boeken. Kapiteins van schepen die lang onderweg waren, hielden een scheepsblog bij.  Ook wel een scheepslogboek genoemd (journaalboek).

Het weblog ontstond vanaf 1994, waarbij mensen een online dagboek bij gingen houden. Jorn Barger bedacht het woord weblog en Peter Merholz kwam met het woord blog. De eerste Nederlandstalige blog stond vanaf 1997 online. In 1999 werd bloggen populair, te danken aan het bedrijf blogger.com.

Wat is een blog?

Een blog, afkorting van weblog, is het online vastleggen van persoonlijke verhalen. Zie het als een online dagboek.

Dat was de eerste insteek van een (web)log. Inmiddels is het hele bloggen een beetje uit zijn verband gerukt en passen steeds meer bedrijven het toe. Het persoonlijk karakter van het bloggen moet hier wel in terugkomen, anders is het geen blog meer.

Geld verdienen met bloggen

Was bloggen in het begin een manier om je mening of verhaal te delen, tegenwoordig is het een geweldig verdienmodel. Succesvolle zakelijke blogs trekken nieuwe klanten aan. Schrijvers van persoonlijke blogs verdienen geld middels het tonen van advertenties of via sponsoring.

Blogs worden ook gebruikt voor linkbuilding. Dit is het opbouwen van een linkprofiel, zodat de betreffende website hoger in de organische zoekresultaten scoort.

Er zijn dus verschillende manieren om middels een blog naamsbekendheid op te bouwen, nieuwe klanten aan te trekken en/of geld te verdienen.

Blog versus website

Je moet weten dat een blog vaak om een apart bloggedeelte gaat, dit staat los van de rest van de website. Aan de andere kant leiden veel blogs naar de hoofdcontent op de website.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen blog en website. Blogs zijn een hulpmiddel om publiek aan te trekken. Dit komt omdat veel blogs op bepaalde zoektermen goed in zoekmachines scoren. Het is ook een goed uitgangspunt om met het publiek te communiceren.

Omdat veel blogberichten toestaan dat het publiek commentaar kan geven, gaat het om tweerichting gesprekken. Dit in tegenstelling met de rest van de website.

Nog een voordeel van blogs is dat gemakkelijk maar zijn op social media. Dit komt omdat de inhoud vaak over een interessante onderwerpen gaat. Weinig mensen zullen een homepage, een dienstenpagina of een over ons pagina van een website op social media delen. Terwijl dit met blogs wél veel gebeurt.

Sommige websites bestaan alleen uit blogs. We noemen dit ook wel blogsites. Vaak zijn het websites die via blogs verkeer aantrekken, en in de blogs zelf producten of diensten van anderen promoten.

Populairder blogonderwerpen

Voordat je met bloggen begint, is het praktisch om te onderzoeken welke onderwerpen populair zijn. In het begin werd bloggen veel gebruikt voor het delen van reisverslagen. Dit is nog steeds een populair blog onderwerp. Andere populaire blog onderwerpen vind je hier hieronder:

  • Reizen
  • Wonen
  • Mode & beauty
  • Klussen/ bouwen
  • Recepten
  • Gadgets
  • Media/ beroemdheden
  • Sport

Wil je geld verdienen met bloggen? Dan moet je weten dat niet elke blogs evenveel geld oplevert. Enerzijds gaat het om de hoeveelheid verkeer die je aantrekt, anderzijds om het verdienmodel. Laat je advertenties in blogposts, dan is het goed wanneer elke advertentieklik een zo hoog mogelijke opbrengst heeft. Dit zijn de beste verdienende blogonderwerpen:

  • Gezondheid en fitness
  • Persoonlijke financiën
  • Reizen
  • Beauty en mode
  • Voeding en koken
  • Technologie
  • Ondernemerschap en zakelijk advies
  • Persoonlijke ontwikkeling op

Je ziet dat het (gedeeltelijk) afwijkt van populaire blogonderwerpen. Over iets populairs schrijven, wil niet zeggen dat het veel geld oplevert. Aan de andere kant, wanneer je over iets schrijft dat potentieel veel geld oplevert, moet je wel voldoende verkeer aantrekken.

Wat is een lifestyleblog?

Tegenwoordig is een lifestyleblog helemaal de trend. Je kunt hem niet indelen in een van bovenstaande onderwerpen. Dit komt omdat een lifestyleblog over verschillende onderwerpen kan gaan. Feitelijk gaat het om een compilatie van de dagelijkse activiteiten of de meningen van de schrijver.

Hieronder heet je enkele bekende Nederlandse lifestyle blogs:

  • Esmée Lifestyle: https://www.esmeelifestyle.nl/
  • Womanistical: https://www.womanistical.nl/nederlands-leukste-lifestyle-en-persoonlijke-bloggers/

Het verschil tussen een wiki en een blog

Veel websites hebben een wikigedeelte, naast een bloggedeelte. Het wikigedeelte kun je ook wel kennisbank noemen. Officieel is een wiki een online ruimte waar meerdere gebruikers inhoud publiceren en bewerken. Bijvoorbeeld Wikipedia. Wanneer je een wikigedeelte op je website hebt, dan deel je voornamelijk kennis. Maar niet in blogvorm.

Lezers kunnen niet op wiki artikelen reageren, soms wel op blogs (afhankelijk van wat de auteur heeft ingesteld). Heb je een kennisbank of wikigedeelte op je website staan, dan kunnen lezers te berichten niet bewerken. Dit kan wel op Wikipedia. Blog berichten kunnen lezers nooit bewerken.

Het doel van een blog

Je weet nu wat een blog is en kent de verschillende termen. Wat is precies het doel van een blog? In het begin deelden mensen middels een weblog hun (reis)ervaringen. Wanneer je nu naar de gemiddelde weblog kijkt dan wordt hier veel geld mee verdiend. Dit gebeurt middels affiliate marketing. De weblog bevat dan verschillende banners of affiliate linkjes.  Zo verdient de blogger een passief inkomen.

Een passief inkomen kan al snel oplopen tot enkele duizenden euro’s per maand. Dit lukt alleen de beste bloggers, je moet namelijk goed vindbaar zijn in zoekmachines.

Een ander doel van een (web)log is het delen van kennis, ervaring, tips of advies. Dat is precies de reden waarom zakelijk bloggen zo populair is. Bezoekers ontvangen op een leuke en inspirerende manier de beste informatie. Het opbouwen van een trouwe groep ‘volgers’ door het naar buiten brengen van de expertise is dan het voornaamste doel.

Hoe vaak moet je bloggen?

Je blog tot een succes maken, dat wil toch iedereen? Hoe vaak moet je bloggen voordat je van dit succes kunt spreken? Toen ik in 2007 actief startte met bloggen waren er nog niet zoveel bloggers als in 2023. Eenmaal per maand bloggen was genoeg om goed in zoekmachines te verschijnen. Met 500 blogposts behaalde je makkelijk 2 miljoen bezoekers per maand.

Hoe anders is dat nu! Zoekmachines gaan voor actieve websites. Dit betekent minimaal één keer per week bloggen maar bij voorkeur nog vaker. Websites die dagelijks een blogpost plaatsen zie je dan ook bovenaan in de organische zoekresultaten staan.

Houd er wel rekening mee dat het niet alleen om hoeveelheid draait, maar voornamelijk om kwalitatieve inhoud. Het is dus belangrijk om veel aandacht aan het schrijven van je blogs te besteden.

Aantal bezoekers per maand

Hoeveel bezoekers ontvangt een weblog maandelijks? Dit hangt helemaal van de branche of niche af. Een van mijn websites met 500 blogs ontving vroeger rond de 50.000 bezoekers per maand. De concurrentie was toen nog niet zo groot. Diezelfde website ontvangt nu, met 1000 blogs, nog maar 30.000 bezoekers per maand.

Sommige blogwebsites ontvangen met 1000 blogs ruim 500.000 maandelijkse bezoekers, anderen komen niet verder dan 100 maandelijkse bezoekers.

Waar ligt dat aan? Aan de niche. Zakelijk trek je altijd minder bezoekers dan wanneer je over populaire onderwerpen blogt. Maar het ligt ook aan de gebruikte zoektermen, de zoekintentie van het publiek en de autoriteit die een website heeft opgebouwd.

Wat is een blog zonder goede positie in zoekmachines?

Het onderwerp van een weblog bepaalt hoeveel bezoekers je hiermee trekt. Maar er is meer want ook de positie in zoekmachines speelt een belangrijke rol. Wie bovenaan staat ontvangt een dikke 24% van het zoekverkeer. Sta je op de tweede pagina van Google dan ontvang je minder dan 0,5% van het zoekverkeer.

Het is dus belangrijk om de weblog bovenaan in de organische zoekresultaten te krijgen. Hierbij is het slim om voor SEO om blogs te gaan. Dit zijn blogposts die voldoen aan de richtlijnen van Google. Wie het goed aanpakt ziet zijn bezoekersaantallen met de week groeien.

Sociale interactie

Houd er rekening mee dat een weblog gericht is op sociale interactie. Trek niet alleen zoveel mogelijk bezoekers maar zorg ook dat je het gesprek met hen aangaat. In een blogpost spreek je bezoekers op een persoonlijke manier aan. Geef bij voorkeur reactiemogelijkheden onder elke blogpost. Voor zakelijk bloggen is dat minder praktisch, zorg in dit geval voor contactmogelijkheden.

Een blogger inschakelen

Moeite om zelf te bloggen of hier geen tijd voor? Gelukkig zijn er een aantal professionele bloggers beschikbaar. Met mijn jarenlange ervaring en goede positie in zoekmachines help ik (startende) bloggers en bedrijven met een zakelijke weblog of interessante blogposts.

Vraag gerust naar de mogelijkheden, de werkwijze of tarieven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven