Wat is een blog?

Jouw vraag: wat is een blog? Een goede vraag want het woord blog heeft verschillende betekenissen. Omdat bloggen (en dit is een werkwoord) zo populair is wil je hier natuurlijk meer over weten. Vandaag leg ik je alles uit over een blog, weblog, blogpost en nog veel meer. Hierna ben je een ervaring rijker.

Geschiedenis van de blog

Een blog heeft natuurlijk niet altijd bestaan en kan nooit ouder dan het internet zijn. De groepsblog ontstond vanaf 1994, waarbij mensen een online dagboek bij gingen houden. Jorn Barger bedacht het woord weblog en Peter Merholz kwam met het woord blog.

Het bloggen werd zo populair dat in 1999 het bedrijf blogger.com werd opgericht. De eerste Nederlandstalige blog stond vanaf 1997 online.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is een blog?

Hoe het bloggen is ontstaan, dat is wel duidelijk. Wat is een blog? Een blog, afkorting van weblog, is het online vastleggen van persoonlijke verhalen. Zie het als een online dagboek.

Dat was de eerste insteek van een (web)log. Inmiddels is het hele bloggen een beetje uit zijn verband gerukt en passen steeds meer bedrijven het toe. Het persoonlijk karakter van het bloggen moet hier wel in terugkomen, anders is het geen blog meer.

Weblog, blogpost, blog

Wanneer je naar de term ‘blog’ kijkt dan kom je verschillende benamingen tegen. Van oorsprong heeft elke benaming een aparte betekenis. Tegenwoordig halen we de verschillende benaderingen vaak door elkaar. Daarom hieronder voor eens en voor altijd de belangrijkste termen op een rij.

  • Weblog: van oorsprong een online logboek, tegenwoordig een website met een persoonlijk karakter.
  • Blogpost: een artikel op een weblog of blogsite.
  • Blog: afkorting van weblog of blogpost. Wordt door elkaar gebruikt.
  • Blogger: schrijver van een weblog.
  • Bloggen: een blogpost schrijven (werkwoord).

Kom je dus ergens het woordje ‘blog’ tegen dan kan dit óf een weblog óf een blogpost betekenen.

Populairder blogonderwerpen

Wat is een blog zonder populaire blogonderwerpen? Bloggen is zo populair dat zelfs bekendheden dit doen. Omdat bloggen in het begin gebruikt werd voor het delen de reisverslagen is dit dan ook een populair blogonderwerp (ja, nog steeds). Daarnaast zijn er nog andere populaire blogonderwerpen, kijk maar eens naar het rijtje hieronder.

  • Reizen
  • Wonen
  • Mode & beauty
  • Klussen/ bouwen
  • Recepten
  • Gadgets
  • Media/ beroemdheden
  • Sport

Het doel van een blog

Je weet nu wat een blog is en kent de verschillende termen. Wat is precies het doel van een blog? In het begin deelden mensen middels een weblog hun (reis)ervaringen. Wanneer je nu naar de gemiddelde weblog kijkt dan wordt hier veel geld mee verdiend. Dit gebeurt middels affiliate marketing. De weblog bevat dan verschillende banners of affiliate linkjes.  Zo verdient de blogger een passief inkomen.

Een passief inkomen kan al snel oplopen tot enkele duizenden euro’s per maand. Dit lukt alleen de beste bloggers, je moet namelijk goed vindbaar zijn in zoekmachines.

Een ander doel van een (web)log is het delen van kennis, ervaring, tips of advies. Dat is precies de reden waarom zakelijk bloggen zo populair is. Bezoekers ontvangen op een leuke en inspirerende manier de beste informatie. Het opbouwen van een trouwe groep ‘volgers’ door het naar buiten brengen van de expertise is dan het voornaamste doel.

Hoe vaak moet je bloggen?

Je blog tot een succes maken, dat wil toch iedereen? Hoe vaak moet je bloggen voordat je van dit succes kunt spreken? Toen ik in 2007 actief startte met bloggen waren er nog niet zoveel bloggers als in 2020. Eenmaal per maand bloggen was genoeg om goed in zoekmachines te verschijnen. Met 500 blogposts behaalde je makkelijk 2 miljoen bezoekers per maand.

Hoe anders is dat nu! Zoekmachines gaan voor actieve websites. Dit betekent minimaal één keer per week bloggen maar bij voorkeur nog vaker. Websites die dagelijks een blogpost plaatsen zie je dan ook bovenaan in de organische zoekresultaten staan.

Aantal bezoekers per maand

Hoeveel bezoekers ontvangt een weblog maandelijks? Dit hangt helemaal van de branche of niche af. Deze zakelijke website ontvangt met 500 blogs maandelijks rond de 50.000 bezoekers. Een andere blogwebsite van mij heeft ook 500 blogs en ontvangt maandelijks 500.000 bezoekers. Dat is 10 keer zoveel met hetzelfde aantal blogposts!

Waar ligt dat aan? Aan de niche. Zakelijk trek je altijd minder bezoekers dan wanneer je over populaire onderwerpen blogt.

Wat is een blog zonder goede positie in zoekmachines?

Het onderwerp van een weblog bepaalt hoeveel bezoekers je hiermee trekt. Maar er is meer want ook de positie in zoekmachines speelt een belangrijke rol. Wie bovenaan staat ontvangt een dikke 24% van het zoekverkeer. Sta je op de tweede pagina van Google dan ontvang je minder dan 0,5% van het zoekverkeer.

Het is dus belangrijk om de weblog bovenaan in de organische zoekresultaten te krijgen. Hierbij is het slim om voor SEO om blogs te gaan. Dit zijn blogposts die voldoen aan de richtlijnen van Google. Wie het goed aanpakt ziet zijn bezoekersaantallen met de week groeien.

Sociale interactie

Houd er rekening mee dat een weblog gericht is op sociale interactie. Trek niet alleen zoveel mogelijk bezoekers maar zorg ook dat je het gesprek met hen aangaat. In een blogpost spreek je bezoekers op een persoonlijke manier aan. Geef bij voorkeur reactiemogelijkheden onder elke blogpost. Voor zakelijk bloggen is dat minder praktisch, zorg in dit geval voor contactmogelijkheden.

Blogger inschakelen

Moeite om zelf te bloggen of hier geen tijd voor? Gelukkig zijn er een aantal professionele bloggers beschikbaar. Met mijn jarenlange ervaring en goede positie in zoekmachines help ik (startende) bloggers en bedrijven met een zakelijke weblog of interessante blogposts.

Vraag gerust naar de mogelijkheden, de werkwijze of tarieven.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.