Wat is de spamscore en wat zegt dit over jouw website?

Bijgewerkt: 2 juni 2023

Wanneer je net met SEO begint dan komt er veel op je af. Sommige termen zijn je al bekend, over andere zaken moet je nog leren. Heb je al eens van de spamscore gehoord? Dit is een tool die door Moz is ontwikkeld. Deze tool bepaalt of je website wel betrouwbaar is. Maar zegt die spamscore ook echt iets over de betrouwbaarheid van je website? Nee, het is slechts een stukje van de puzzel.

Domeinautoriteit en pagina autoriteit

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Jarenlang waren domein autoriteit (DA) en pagina autoriteit (PA) twee belangrijke dingen om met andere websites te vergelijken. Domein autoriteit gaat over de populariteit van een website. De score loopt van 1 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe meer autoriteit je website heeft opgebouwd. De DA meet je middels de MOZ-tool.

Dan heb je nog pagina autoriteit, dit is de populariteit van individuele webpagina’s. Ook hierbij gaat de score van 1 tot 100.

De gemiddelde domeinautoriteit ligt ergens tussen de 40 en 50, voor de pagina autoriteit ligt dit gemiddelde lager.

Veel marketeers en webmasters hechten waarde aan de DA en PA. De werkelijkheid is dat dit weinig zegt over de betrouwbaarheid en autoriteit van websites. Er wordt namelijk alleen naar backlinks gekeken, niet naar de inhoud van een website.

DA, PA én spamscore zoals Moz dit ziet

Wat is de spamscore?

Dan heb je nog de spamscore, wat heeft dit eigenlijk met DA en PA te maken? De spamscore is net als de twee voorgaande meettechnieken ontwikkeld door MOZ. Dit keer gaat het niet om een score van 1 tot 100, maar van één tot 17.

Bij DA en PA is het als volgt: hoe hoger het cijfer, hoe beter. Maar bij de spamscore werkt het juist andersom. Is je cijfer zeer hoog (17) dan ben je het minst betrouwbaar. En heb je een laag cijfer, bijvoorbeeld nul of één, dan ben je ontzettend betrouwbaar. Het wordt ook wel in percentages weergegeven:

  • 1-30%: lage spamscore
  • 31-60%: gemiddelde spamscore
  • 61-100%: hoge spamscore

Bij de spamscore wordt gekeken naar black hat SEO technieken die op websites worden toegepast. Bijvoorbeeld keyword stuffing of verborgen tekst gebruiken. Maar ook spammy links. De spamscore kijkt dus niet alleen naar backlinks, zoals bij die andere twee wel het geval is.

Is de spamscore betrouwbaar?

De spamscore is gebaseerd op een verband tussen verschillende factoren. Het komt niet overheen met het algoritme van Google of andere zoekmachines. Simpelweg doet de spamscore niks anders dan naar specifieke kenmerken kijken. Zonder er rekening mee te houden of die kenmerken ook worden afgestraft door zoekmachines.

Dit betekent dat sommige websites een hoge spamscore krijgen, terwijl ze door Google toch als goed of uitstekend worden beoordeeld. Dus zelfs wanneer je een spamscore van 60% hebt, is dit geen reden tot bezorgdheid.

Google kijkt niet naar de spamscore

De grootste zoekmachine wereldwijd, Google, beoordeelt websites aan de hand van verschillende factoren. Content is een van de belangrijkste factoren, want zonder content heeft je website geen bestaansrecht. Maar er zijn nog meer dingen waar Google naar kijkt. Vroeger keek het heel erg naar backlinks, tegenwoordig wat minder. Toch kunnen backlinks nog steeds een rol bij de rankings spelen.

Je moet weten dat Google niet naar de Moz spamscore kijkt. Google heeft zijn eigen algoritme en houdt hieraan vast. Het gaat echt niet uit van de beoordelingen van SEO-tools.

Zolang je site niet wordt bestraft, zit je goed

Je hoeft je echt niet druk te maken wanneer jouw website een spamscore van 60% of misschien wel 80% heeft. Naar deze score kijken levert je alleen maar stress op. En veel tijdsverlies, want misschien ga je allerlei dingen doen om een lagere spamscore te krijgen.

Zolang je site goed in de organische zoekresultaten scoort, is er niks aan de hand. Dan hoef je je ook niet druk te maken om die score. Negeer hem dus liever.

Eén ding moet je weten: bij verkoop van je website of webshop kan de koper wel naar de spamscore kijken. Aan de hand hiervan bepaalt hij (of zij) of je website betrouwbaar genoeg is. Het is aan jou om aan de potentiële koper uit te leggen dat deze score weinig over de autoriteit en populariteit van je website of webshop zegt.

Vergelijking maken met concurrenten

Je weet nu wat de spamscore is, en dat je hier weinig mee hoeft te doen. Aan de andere kant is het interessant om je site met concurrenten te vergelijken. Kijk eens welke score concurrerende websites krijgen.

Je kunt deze score ook gebruiken om mogelijke problemen op je site op te sporen. Bedenk echter dat de score een indicatie is aan alles zegt over de werking van je website. Maar het kan je wel helpen om problemen op te lossen. Bedenk dat Moz zeker rekening houdt met SEO-richtlijnen, alhoewel de kennis van Moz wat achter kan lopen op de werkelijkheid.

Hoe je jouw website optimaliseert

Wil je hoger in Google scoren? Dan is het handig om iets over SEO te weten. Je moet weten hoe je SEO content maakt, hoe het met linkbuilding zit (en diens risico’s) en technische optimalisatie. Daarnaast is social media een handig hulpmiddel om je autoriteit te verhogen.

Volg de cursus Online Zichtbaarheid en leer alles over SEO en social media. Tevens leer je over concurrenten en doelgroepen, twee belangrijke onderwerpen voordat je überhaupt met je bedrijf online gaat.

Ja, vertel mij meer over de cursus

Deze cursus bestaat uit zes lessen in een virtuele classroom (inclusief privéles) en nog eens vier weken persoonlijke begeleiding. En dat voor een prijs die je nergens anders tegenkomt.

Wat moet je nog meer doen om je website te optimaliseren? Controleer altijd de inhoud voordat je het publiceert. Kijk of het relevant en authentiek is. En ook van een hoge kwaliteit. Daarnaast moet inhoud altijd waardevol zijn voor gebruikers of bezoekers. Wanneer je dit soort dingen in acht neemt is het mogelijk om hoge posities in Google te behalen.

Heb je hulp nodig bij het maken van SEO content, linkbuilding of andere zaken omtrent SEO of social media? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven