Wat is de Hreflang tag en hoe gebruik je die?

Wanneer je een website bouwt kom je in aanraking met verschillende codes. Zelfs wanneer je gebruik maakt van een webbuilder waarbij je niet hoeft te programmeren. Een belangrijke code is de Hreflang tag. Dit is een attribuut waarmee je Google vertelt welke taal je website gebruikt.

Je kunt je natuurlijk afvragen of dit wel nodig is, want het is toch duidelijk dat je website in het Nederlands of misschien wel in het Engels, Duits of Spaans is geschreven? Dat klopt, voor jou en bezoekers is dit duidelijk. Maar voor zoekmachines niet altijd.

Het hreflang-attribuut bestaat sinds 2011 en wordt op bijna elke website toegepast. Soms zonder dat je het weet, want het kan ook dat je CMS dit automatisch doet. Je besteedt hier aandacht aan wanneer de taal van je website niet overeenkomt met de domeinextensie. Of wanneer je alternatieve talen aanbiedt.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Geschiedenis van het hreflang-attribuut

Ondanks dat veel zoekmachines naar het hreflang-attribuut kijken, is het door slechts één zoekmachine bedacht. Het was Google die hier in 2011 mee kwam. Toen steeds meer websites de hreflang tag toe gingen passen, gingen andere zoekmachines hier rekening mee houden.

Tegenwoordig is de hreflang tag nog steeds in gebruik en zal niet zomaar verdwijnen. Zoekmachines halen hier namelijk waardevolle informatie uit.

De domeinextensie en de taal die je gebruikt

Wat is de hreflang tag? Dit is een stukje code dat zoekmachines vertelt welke taal je op je website gebruikt. Om nog specifieker te zijn, je kunt zelfs aangeven welke taal op een webpagina staat. Zo kan het dus dat je verschillende talen op je website gebruikt en per webpagina aangeeft welke taal dit is.

Het gebruik van een hreflang tag is niet altijd nodig. Stel dat je een .nl domein hebt, bijvoorbeeld ditiseenwebsite.nl. De teksten die erop staan zijn allemaal in het Nederlands. Zoekmachines zien aan de domeinextensie (bijvoorbeeld .nl of .de)  bij welk land het domein of de website hoort. Wanneer de taal op de website hetzelfde is als de landtaal, dan is het helemaal niet nodig om gebruik te maken van het hreflang attribuut.

Twee of meer talen op je website

Steeds meer websites zijn meertalig. Dit is vooral belangrijk wanneer je over de grens zakendoet. Bijvoorbeeld wanneer je Duitse of Engelse klanten hebt. Of een grote webshop die in heel Europa of misschien wel wereldwijd actief is.

Daar komt nog bij dat Nederland een groeiende multiculturele samenleving is. Dit betekent dat er meerdere talen in Nederland gesproken wordt. Misschien wil je de website of webshop niet alleen in de Nederlandse taal weergeven maar ook in het Engels.

Wanneer je meerdere talen op je website gebruikt dan is de hreflang tag heel belangrijk. Per pagina geef je aan om welke taal het gaat. Zo kan de zoekmachine de zoekresultaten aanpassen aan de taal van de gebruiker. Je wilt tenslotte niet dat je Nederlandstalige webpagina aan Chinezen wordt getoond, want die hebben er weinig aan. Maar het is wel handig dat je Chineestalige webpagina bovenaan in de zoekresultaten verschijnt wanneer iemand die Chinees spreekt naar jouw bedrijf op zoek is.

Inhoud die afgestemd is op een specifieke regio

Wist je dat de hreflang tag zelfs praktisch is wanneer je de taal op een specifieke regio afstemt? Denk maar eens aan België dat een Vlaamstalig en Franstalig gedeelte kent. Middels de hreflang tag geef je aan op welke regio de inhoud is afgestemd. Dit is niet alleen handig met betrekking tot de taal maar ook wanneer het op valuta of verzending aankomt.

Overigens werkt het niet altijd om middels de hreflang tag aan te geven dat je de inhoud op een regio richt. Denk maar eens aan Limburg, Friesland of Groningen. Hier bestaan geen hreflang tags voor.

Hreflang tag in html aan je website toevoegen

Het is vrij eenvoudig om de hreflang tag aan je website toe te voegen. Dit doe je middels een HTML-code. Over het algemeen ziet de hreflang tag er als volgt uit:

  • Hreflang=”nl” (Nederlandse taal)
  • Hreflang=”es” (Spaanse taal)

Daarnaast kun je aangeven hoe het met de taal in een bepaald land zit. Laat ik weer even België erbij nemen, waarbij je de webpagina richt op Vlaamstaligen. Dan ziet dat zo uit:

Hreflang=”nl-be” (Nederlandse taal in België)

Wanneer je de Franstaligen in België aan wil spreken dan gebruik je het volgende attribuut:

Hreflang=”fr-be” (Franse taal in België)

Je geeft dus altijd eerst de taal aan, gevolgd door het land. Wanneer de taal op de website gelijk is als de spreektaal in het land, dan hoef je alleen maar het land aan te geven.

Hoe implementeer je de hreflang tag? Deze moet je in de <head> van je website plaatsen, hier moet je dus toegang tot hebben. De code is als volgt opgebouwd:

<Link rel=”alternate” href=”https://www.jewebsite.nl/” hreflang=”nl”/>

Het is niet verplicht

Let op want het is niet verplicht om gebruik te maken van dit attribuut. Maar wel aan te raden wanneer de taal op je website niet aansluit op de landtaal. Let ook goed op dat je de code op de juiste manier toevoegt. Wanneer je dit verkeerd doet dan gaan zoekmachines hier anders mee om. Ze maken misschien een verkeerde keuze waardoor je webpagina lager rankt dan je gehoopt had.

Hreflang checker

Hoe weet je of een website, of die van jou, gebruik maakt van de hreflang tag? Dit controleer je middels een hreflang Checker. Bijvoorbeeld via de website hreflangs.com.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?