Wat doet marketing voor een bedrijf? De zin en onzin hiervan

Bijgewerkt: 16 april 2023

Marketing is niet nieuw: het bestaat al net zo lang sinds de komst van de allereerste bedrijven. Al voor de jaartelling stonden er bedrijven, kun je nagaan! Natuurlijk ziet marketing er nu heel anders uit dan vroeger. Vooral de komst van radio, televisie en internet heeft een hoop veranderd. Maar wat doet marketing voor een bedrijf? Een hele hoop, want uiteindelijk zorgt het voor meer omzet.

De oudste onderneming ter wereld

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wist je dat tot het jaar 2006 het oudste bedrijf ter wereld actief was? Het Japanse Kongo Gumi, een bouwbedrijf, bestond van het jaar 578 tot 2006. En ja, ze hielden zich ook met marketing bezig. Dat moest wel om concurrenten voor te blijven.

Weet je dat het oudste hotel ter wereld in het jaar 705 werd geopend? Maar ook voor die tijd bestonden er hotels.

Je kunt je afvragen hoe bedrijven vroeger aan marketing deden. Nou, heel eenvoudig: ze kalkten leuzen en boodschappen op muren. Daarnaast hadden bedrijven een uithangbord en werden er soms boodschappers rondgestuurd. Die gingen dan naar een markt of plein waar veel burgers waren en schreeuwden de boodschappen naar de burgers.

Moderne marketing

Kijk je naar moderne marketing dan heeft dit veel met het internet te maken. Online marketing bestaat voornamelijk uit SEO (zoekmachine optimalisatie), SEA (adverteren in zoekmachines), social media en e-mail marketing.

Dit doet marketing voor een bedrijf

Alleen al in Nederland wordt er jaarlijks miljoenen euro’s aan marketing besteed. Waarom doen bedrijven dit? Eigenlijk heel eenvoudig: geld uitgeven aan marketing brengt geld in het laatje. Laat ik de verschillende redenen op een rij zetten waarom marketing voor een bedrijf zo belangrijk is.

Bekendheid en merkopbouw

Een van de belangrijkste redenen om aan marketing te doen is het opbouwen van naamsbekendheid of merkbekendheid. Met marketing promoot het bedrijf zijn bedrijfsnaam, logo en slogan. Maar ook andere identificerende elementen.

Bij marketing draait het om herhaling. Wanneer mensen vaak aan een merk of boodschap bloot worden gesteld dan gaan ze zich dit herinneren. Wanneer iemand de volgende keer een keuze moet maken tussen product X en product Y, en hij herkent product X uit eerdere marketinguitingen, dan zal de keuze hierop vallen.

Gedragsbeïnvloeding

Met marketing is het goed mogelijk om het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Ook nu weer is herhaling belangrijk. Dit spoort consumenten aan tot actie zoals een product aankopen, een offerte aanvragen of inschrijven voor nieuwsbrieven.

Het is ook mogelijk om consumenten of anderen aan te zetten om content op social media te delen. Of om anders over een bepaalde situatie te gaan denken. Marketing kan dus op verschillende manieren het gedrag van de consument of de doelgroep beïnvloeden. En hiermee oefen je als bedrijf invloed uit op je eigen omzet.

Overwinnen van concurrentie

Toen in het jaar 578 het Japanse bouwbedrijf werd opgericht hadden ze nog niet zoveel van concurrenten te vrezen. Enerzijds bestonden er niet zoveel bedrijven, anderzijds was de markt naar verhouding groot genoeg.

Tegenwoordig is dit wel anders. Alleen al in Nederland zijn er meer dan 1,3 miljoen zzp’ers. En dat op nog geen 18 miljoen inwoners. Voor elke 10 Nederlandse inwoners bestaat er 1 Nederlands bedrijf. Dit betekent dat bedrijven veel concurrenten hebben.

Middels marketing weet een bedrijf zich van de concurrenten te onderscheiden. Het trekt de aandacht en interesse van de doelgroep. Dat kan het verschil maken tussen veel en weinig bedrijfswinst.

Klantenwerving en klantrelatiebeheer

Natuurlijk is marketing ook bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken. En om bestaande klanten te behouden. Om dit te realiseren wordt gebruik gemaakt van verschillende marketingkanalen. Denk hierbij aan social media, online advertenties, content en e-mail marketing.

Naast online marketing is er ook offline marketing. Dit zijn alle marketingtechnieken die buiten het internet plaatsvinden. Zoals adverteren in een krant of tijdschrift, een radiospotje of een televisiereclame. Maar ook buitenreclame en alle andere vormen van drukwerk. Zelfs op een markt staan schreeuwen is een vorm van offline marketing. En ook wanneer je jouw bedrijfsnaam op je auto laat drukken.

Bedrijfsgroei middels marketing

Natuurlijk zorgt marketing voor bedrijfsgroei en hiermee omzetverhoging. Het is belangrijk om dit middels effectieve marketingcampagnes te doen. Hierdoor stijgt de vraag naar de producten of diensten. Het stimuleert de verkoop en het is zelfs mogelijk om nieuwe markten aan te boren.

Niet altijd realiseert marketing bedrijfsgroei. Bijvoorbeeld wanneer de focus op de verkeerde doelgroep ligt en hiermee dus ook het verkeerde marketingkanaal. Of wanneer de uiting niet opvallend genoeg is waardoor concurrenten beter opvallen.

Versterken van de boodschap

Eerder heb ik al uitgelegd dat herhaling van marketing belangrijk is. Het versterkt namelijk de boodschap. Mensen hebben meerdere contactmomenten nodig voordat ze de marketingboodschap volledig begrijpen. Dat is ook waarom bedrijven continu met marketing bezig moeten zijn.

Marktonderzoek en inzicht in het gedrag van klanten

Wat doet marketing nog meer voor een bedrijf? Het laatste wat ik wil benoemen is marktonderzoek en inzicht krijgen in het gedrag van (potentiële) klanten. Middels marktonderzoek begrijp je de behoeften, wensen en voorkeuren van de doelgroep. Zo is het veel makkelijker om een juiste marketingstrategie op te stellen.

De goedkoopste vormen van marketing

Wanneer je een televisiereclame rondom een belangrijke voetbalwedstrijd toont dan ben je al snel meer dan € 10.000 voor deze campagne kwijt. Vooral voor startende ondernemers maar ook voor kleine bedrijven is dit niet realiseerbaar. Gelukkig zijn er een aantal goedkope vormen van marketing.

Een bekende is social media. Iedereen kan gratis een social media-account aanmaken. Door je bedrijf zichtbaar te maken op social media trek je aandacht van de doelgroep. Middels de juiste interactie groei je als bedrijf.

Mond-tot-mondreclame is de goedkoopste vorm van offline marketing. Bied een uitstekende klantenservice en stimuleer mond-tot-mondreclame. Beter kun je het niet hebben.

Contentmarketing is ook betrekkelijk goedkoop, maar alleen wanneer je dit zelf uitvoert. Het inhuren van een tekstschrijver of een marketingbureau kost geld. Aan de andere kant kan dit ook wat opleveren, maar alleen wanneer je de juiste persoon of bedrijf inschakelt. Voor een tientje een tekst laten schrijven? Daar kun je niet veel van verwachten. Maar € 125 voor een blog is ook een beetje onzin. Het is nooit bewezen dat dit soort dure tekstschrijvers betere resultaten behalen.

Kijk dus of je zelf met contentmarketing aan de slag kan. Of laat dit tegen betaalbare tarieven doen. Nu je hier toch bent, vraag gelijk de tarievenkaart aan en verbaas je over het feit dat hoge kwaliteit en goedkoop prima samengaan.

Had ik al over e-mailmarketing verteld? Het opzetten van een nieuwsbrief is relatief goedkoop. Het verzenden van e-mails kan gratis, maar wanneer je gebruik maakt van een programma moet je hiervoor betalen. Ook in dit geval kun je de kosten zo laag mogelijk houden.

Denk ook eens aan lokale marketing, vooral interessant voor kleine bedrijven die zich op de lokale markt richten. Adverteer in lokale kranten en online platforms. Deel mee aan lokale evenementen en je hebt het voor elkaar: betrekkelijk goedkope lokale marketing.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven