Wat doet een contentspecialist en waarom heb je deze nodig?

Bijgewerkt: 6 december 2022

De contentspecialist is het juiste startpunt voor je website, social media, nieuwsbrieven en nog veel meer. Content is king, dit is iets dat je vast wel eerder hebt gehoord. En terecht, want middels content communiceer je met de doelgroep.

Er zijn verschillende specialisten omtrent het creëren en beheren van content. De contentspecialist is een vrij onbekend beroep, maar zo iemand heb je misschien hard nodig. Wat doet een contentspecialist precies? Verdiep je in deze bijzondere specialisatie en ontdek waarom dit onmisbaar is voor je online marketing.

Het internet en content

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Stel je eens voor dat alle webpagina’s hartstikke leeg zouden zijn. Dan zou het internet saai worden, en de kans is groot dat niemand hier ooit nog gebruik van maakt. Daarom worden webpagina’s goed gevuld met content. Dit bestaat uit teksten of artikelen, afbeeldingen, video’s, audio en soms documenten.

Zonder content geen internet, en zonder internet geen toegang tot content. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Dit is wat een contentspecialist doet

Sinds de komst van het internet zijn er veel online beroepen bijgekomen. Denk aan de webdesigner, de tekstschrijver en de appontwikkelaar. Allemaal werken ze aan het creëren van content.

Wat doet een content specialist dan? Dit is iemand die zich bezighoudt met verschillende soorten content. Want content oftewel inhoud gaat niet alleen over teksten op websites. Dit wordt allemaal onder content verstaan:

  • Blogs
  • Wikipedia artikelen
  • Homepages
  • Productomschrijvingen
  • E-mails
  • Nieuwsbrieven
  • Social mediaposts
  • Advertentieteksten

En nog veel meer. Wat niet wil zeggen dat elke contentspecialist dit allemaal doet, want iedereen heeft zijn specialisme.

De SEO contentspecialist

Een van die bijzondere specialisten is de SEO contentspecialist. Zo iemand weet hoe zoekmachines in elkaar steken, hoe het algoritme werkt en hoe je hoger in Google en andere zoekmachines scoort.

SEO content is vooral belangrijk voor websites en webshops. Het speelt op social media geen grote rol, want sociale netwerken hebben hun eigen algoritme. Dit staat los van het algoritme van zoekmachines.

De SEO contentspecialist heeft ook minder te maken met advertentieteksten, e-mails, nieuwsbrieven of nieuwsberichten/persberichten. Dit zijn allemaal zaken die niet hoog in de organische zoekresultaten hoeven te staan. Overigens wordt iemand die zich bezighoudt met advertentieteksten die hoog in betaalde resultaten moeten staan, een SEA-specialist genoemd. Dat is toch weer wat anders.

Soms werkzaam in de printsector

Ze zijn er nog steeds: kranten, tijdschriften, boeken, folders en brochures. Iemand moet de inhoud voor dit soort zaken schrijven. Ook dan is een contentspecialist de aangewezen persoon. Er is wel een verschil tussen een online of offline contentspecialist, omdat het om een geheel andere aanpak gaat.

Wanneer je teksten voor je website wil laten schrijven, dan is het niet verstandig om een specialist, werkzaam in de printsector, in te schakelen. Een SEO tekstschrijver laat je juist geen boek schrijven.

Het onderzoeken van consumententrends

Om verschillende redenen is een samenwerking met een contentspecialist aan te raden. Niet alleen voor het creëren van content, maar ook omdat er onderzoek wordt gedaan naar consumententrends. Wat speelt er binnen de economie en op de markt, welke producten en diensten zijn populair en welke ontwikkelingen gaan er aankomen? De specialist kijkt niet alleen naar consumententrends maar ook hoe consumenten het internet gebruiken.

Dit laatste is belangrijk, want je wil de doelgroep snel en goed bereiken. Dan moet je ook weten hoe mensen zoektermen in zoekmachines invoeren en gebruikmaken van social media.

Een contentstrategie opstellen

Moet je wekelijks bloggen, hoe vaak verstuur je een nieuwsbrief en is het goed om drie keer per week op social media actief te zijn? De contentspecialist stelt desgewenst een contentstrategie op. Aan de hand van deze strategie bepaal je welke content je publiceert. En via welke kanalen.

Het kan om verschillende soorten content gaan. Bijvoorbeeld webteksten en advertenties, of social media posts en nieuwsbrieven. Vaak bestaat een contentstrategie uit meerdere tekstvormen en verschillende tekstdoelen.

Ook de kanalen zijn belangrijk. Je hebt de mogelijkheid om content te delen via een website of webshop, gastenwebsite, forum, social media, e-mail of zoekmachines. Daarnaast heb je het actief of passief delen van content. De contentspecialist weet hier alles van.

Relevante en aantrekkelijke inhoud schrijven

Een van de belangrijkste taken van de contentspecialist is het schrijven van relevante en aantrekkelijke inhoud. De inhoud moet goed aansluiten op de behoefte van de doelgroep. Waardevolle inhoud is juist weer belangrijker om hoger in zoekmachines te scoren.

Contentspecialisme bestaat dus uit verschillende taken en verantwoordelijkheden. Veel website-eigenaren proberen al die taken zelf uit te voeren. Dit blijkt in de praktijk zeer moeilijk te zijn. Het kost niet alleen veel tijd maar vraagt ook om de juiste kennis en ervaring.

Samenwerken met de contentspecialist

Wil je dat content consistent op verschillende platformen wordt gepubliceerd? Is het noodzakelijk dat de inhoud van je website of social media is afgestemd op de voorkeuren van de doelgroep? Dan is het altijd goed om samen te werken met een contentspecialist.

Wat zoiets kost? Dat is afhankelijk van de werkzaamheden die je uitbesteedt. Het laten schrijven van een social mediapost is mogelijk vanaf € 8,50. Een productomschrijving kost vanaf € 25 en een blog vanaf € 75. Let op: dat zijn mijn tarieven, ergens anders kunnen ze hoger liggen. Maak altijd een vergelijking en kijk waar je het beste uit bent.

Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Wil je meer weten wat een contentspecialist je kan bieden? Stel je vraag via de e-mail.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven