Waarom SEO uitbesteden? Omdat je niet beter weet!

SEO uitbesteden, zoek het maar eens op in Google. Het ene marketingbureau rolt over het ander heen: je moet bij hen je SEO uitbesteden. Zodra je naar de kosten vraagt maakt je hart gelijk een sprongetje. Niet van vreugde maar van schrik, want je betaalt makkelijk € 500 of meer per maand! Alleen maar omdat je niet beter weet, want het kan namelijk veel goedkoper en beter.

Uitleg over SEO

Voordat je SEO gaat uitbesteden moet je wel eerst weten wat dit inhoudt. Je koopt toch ook niet zomaar een smartphone zonder dat je weet wat deze jou te bieden heeft?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Het zijn een aantal technieken waardoor je website hoger in de organische zoekresultaten komt te staan. Hoop je dan, want veel SEO specialisten passen de technieken niet altijd op de juiste manier toe.

Grofweg kun je SEO onderverdelen in drie onderdelen: content, linkbuilding en technische optimalisatie. Dat is dan ook waar het online marketingbureau of de SEO specialist zich mee bezighoudt.

Waarom SEO uitbesteden? Omdat je denkt dat het moet

SEO uitbesteden is helemaal de trend. Waarom SEO uitbesteden? Iedereen doet het dus waarom zou jij niet meedoen? Dankzij deze groeiende trend zijn er ook veel nieuwe online marketing bureaus uit de grond geschoten. Sommigen steengoed, anderen huilend slecht.

Omdat iedereen SEO uitbesteedt denk jij dat dit een must is. Er wordt je voornamelijk een worst voorgehouden: zonder SEO verschijn je niet hoog in de zoekresultaten. Dit klopt gedeeltelijk, want je moet zeker iets aan SEO doen. Maar wat je niet weet is dat je niet zoveel hoeft te betalen.

Het online marketingbureau inhuren

Bij het uitbesteden van SEO kom je al snel bij het online marketing bureau uit. Waarschijnlijk heb je er een via social media gevonden of heeft iemand jou verteld over zijn buurman die nu SEO specialist is.

Het probleem is dat jij als leek niet direct ziet wat een goed of minder goed online marketing bureau is. Je weet ook niet wat een goede of minder goede tekstschrijver is. Simpelweg omdat je hier weinig verstand van hebt. Dat kan niemand jou kwalijk nemen, maar door het ontbreken van deze kennis kan dit grapje je wel duur komen te staan.

Waar veel vraag is, verschijnt automatisch veel aanbod. Tegen de meest hoge SEO prijzen, want een hoge vraag zorgt ook voor een hogere marktprijs. Het kan dus zomaar zijn dat je SEO uitbesteedt, hier de hoofdprijs voor betaalt en er weinig voor terug krijgt. In het ergste geval zakt je website dramatisch in de zoekresultaten weg.

SEO uitbesteden? Zoek in Google!

Wanneer je kiest voor het uitbesteden van SEO ga dan niet op ervaringen van anderen af. Maar ook niet op advertenties die je voorbij ziet komen. Dus geen advertenties in zoekmachines en ook geen advertenties of oproepen op social media.

Wat jij wil is dat een SEO specialist die ervoor zorgt dat jouw website hoog in Google staat. Daarom ga je via zoekmachine Google op zoek naar die ervaren SEO specialist. Wanneer een online marketing bureau of SEO-specialist écht zo goed is als hij/zij beweert dan staat deze bovenaan in de zoekresultaten. Zo eenvoudig is het.

Let op: sommige diensten zijn niet zo praktisch

Niet alle diensten van het online marketingbureau zijn even zinvol. Zo is linkbuilding razend populair maar niet altijd verstandig. Met linkbuilding worden andere websites benaderd om een link naar jouw website te plaatsen. Soms wordt er gebruik gemaakt van websites waarvan de kwaliteit laag is. Goedkoop linkbuilden maar het doet je website geen goed.

Het probleem is dat Google er niet van houdt wanneer je links inkoopt. De zoekmachine is van mening dat je een linkprofiel op een natuurlijke manier opbouwt. Google is dan ook steeds slimmer geworden in het herkennen van ingekochte links. Zo is het al eens eerder gebeurd dat websites met veel ingekochte links dramatisch zijn weggezakt in de zoekresultaten.

Heb je net duizenden euro’s aan linkbuilding uitbesteed, blijkt het achteraf allemaal voor niets te zijn geweest! Wees dus voorzichtig met linkbuilding, iets dat marketingbureaus ontzettend veel toepassen.

SEO content laten schrijven

Waarom SEO uitbesteden wanneer het veel goedkoper en beter kan? Het draait immers allemaal om content. Het grootste onderdeel van content zijn de teksten. Met goed geschreven teksten ben je veel beter vindbaar in zoekmachines. Deze hoge positie houd je ook langer vast. Simpelweg omdat je geen gebruik maakt van technieken die binnen een grijs gebied vallen (zoals linkbuilding).

SEO content laten schrijven laat je liever niet door het marketing bureau uitvoeren. Veel van dit soort bureaus huurt namelijk een zeer goedkope of onervaren tekstschrijver in. Een enkeling gaat voor ervaren SEO tekstschrijvers maar dit zie je ook in de prijs terug.

Tip: bespaar op de kosten en ga rechtstreeks voor de SEO tekstschrijver. Zonder tussenkomst van het marketingbureau. Hierdoor betaal je geen dubbele kosten (voor het marketingbureau en de tekstschrijver).

Waarom SEO uitbesteden? Dit doe je bij de SEO tekstschrijver!

Zorg dat je website technisch in orde is. In veel gevallen kun je dit heel goed zelf, vooral wanneer je gebruik maakt van een gebruiksvriendelijk CMS systeem zoals WordPress of Joomla.

De SEO tekstschrijver creëert goede content waar zoekmachines van smullen. Ook nu weer is het advies: zoek een tekstschrijver die zelf bovenaan in zoekmachines staat. Opvallend is dat dit vaak ook de tekstschrijvers zijn die betaalbare tarieven hanteren. De hele dure tekstschrijvers staan over het algemeen lager in de zoekresultaten.

Wil je weten hoe betaalbaar het laten schrijven van het SEO teksten, artikelen of andere teksten is? Neem vrijblijvend contact op.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy