Waarom SEO-teksten laten schrijven niet altijd een goed idee is

Bijgewerkt: 9 augustus 2021

Je wil SEO-teksten laten schrijven. Ik ga je nu zeggen dat dit niet altijd een goed idee is, en dat is een mes in mijn eigen rug steken. Naast professionele SEO tekstschrijver sta ik ook bekend als een eerlijk persoon. Iemand het geld uit zijn zakken kloppen, dat is niet aan mij besteed. Er zijn namelijk van die situaties waarbij je beter geen SEO-teksten laat schrijven, dit bespaart je een hoop geld.

Uitleg over SEO-teksten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat zijn SEO-teksten precies? Dit zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. De inhoud is afgestemd op de SEO-richtlijnen zoals Google die heeft opgesteld. Dankzij SEO-teksten scoort een website hoger in Google. Tenminste, dat is de bedoeling. In de praktijk valt dit vaak tegen en blijkt het achteraf helemaal niet om SEO-teksten te gaan.

Dit is waarom je geen SEO-teksten laat schrijven

Je wil hoog in Google staan, dat is logisch. Met een hoge positie ontvang je namelijk 9% tot wel 40% van het zoekverkeer (op een bepaalde zoekterm). Meer websitebezoekers betekent ook meer omzet realiseren, wie wil dat nu niet?

Om een goede positie in Google te bereiken heb je steengoede content (inhoud) nodig. SEO-teksten dragen voor een groot gedeelte bij aan een hogere organische verankering. Toch zeg ik dat je in sommige gevallen het SEO-teksten laten schrijven beter achterwege kunt laten. Ontdek de 5 belangrijkste redenen.

1. Je staat bovenaan in Google

Een ondernemer wilde SEO-teksten laten schrijven om op bepaalde zoektermen bovenaan in Google te verschijnen. Na een snelle check kwam ik erachter dat hij op deze zoektermen al positie één tot en met drie te pakken had. In dit soort gevallen is het volkomen onzinnig om SEO teksten te laten schrijven. Je kunt er hooguit positie 0 mee halen, maar dit vind ik een slechtere ranking dan positie één. Dit komt omdat Google met positie 0 een kadertje met de opgevraagde informatie toont. Weinig mensen klikken op dit zoekresultaat.

Sta je al bovenaan in Google, bespaar je dan het geld om deze zoektermen hoogte willen ranken. Wel is het mogelijk om op andere zoektermen hogerop te komen.

2. Online vindbaarheid is niet zo belangrijk

Niet elke website moet direct hoog in Google staan om toch klanten of bezoekers te trekken. Bekende bedrijven zoals Bol.com of Zalando, die trekken bezoekers vanwege hun naam. Natuurlijk staan ze ook hoger in Google maar dit heeft dan weer met die naamsbekendheid te maken. Heb je een ‘beroemde’ (bedrijfs)naam dan kun je beter aan je branding blijven werken dan je positie in Google, dit laatste komt vanzelf wel.

Er zijn ook websites die liever niet aan SEO doen. Bijvoorbeeld de hobbymatigje website, voornamelijk bedoeld voor vrienden of familie. In dit geval kun je het geld beter voor je hobby gebruiken dan aan SEO uitbesteden.

3. De SEO tekstschrijver weet niets van SEO af

De grootste valkuil die ondernemers of webmasters kunnen maken: ze denken een SEO-tekstschrijver in te schakelen maar dat is het niet. De titel SEO tekstschrijver is niet beschermd. Dit betekent dat iedere willekeurige schrijver deze titel voor zijn naam mag zetten. Je hebt hier dus geen opleiding, kennis of ervaring voor nodig. Van de tienduizenden tekstschrijvers die in Nederland actief zijn, weet een aardig gedeelte niet hoe zoekmachine optimalisatie werkt. Dat dit een sterk misbruikte titel is, dat heb je nu vast wel in de gaten.

Hoe weet je of je met een SEO tekstschrijver te maken hebt? Eigenlijk heel eenvoudig, zo iemand staat bovenaan in zoekmachines. De eerste pagina van Google biedt ruimte aan de 10 beste SEO schrijvers. Iedereen die verder dan pagina 1 staat doet het beduidend slechter dan zijn of haar collega’s. Kom je op de eerste pagina van Google iemand tegen op de zoekterm ‘SEO-tekstschrijver’, dan heb je de juiste te pakken. Is dit niet het geval, dan moet je even drie keer bedenken of je hier wel SEO-teksten laat schrijven.

4. Je moet veel betalen

Het is een feit dat het laten schrijven van SEO-teksten geld kost. Bedenk dat een tekstschrijver tussen het halfuur en anderhalf uur met een enkele tekst bezig is. Sommige tekstschrijvers zijn veel meer tijd kwijt, het kost ze meer moeite. Meer tijd betekent ook hogere kosten.

Wil je SEO-teksten laten schrijven en dit gaat flink in de papieren lopen? Kijk of het elders goedkoper kan. De tekstschrijvers die bovenaan in Google staan (daar heb je ze weer) hebben veel ervaring. Ook hebben ze een grotere klantenkring waardoor ze de kosten soms lager kunnen houden.

5. Je hebt geen budget

SEO-teksten laten schrijven kost soms veel geld. Dit komt omdat een enkele tekst niet in Google scoort, je hebt echt meerdere teksten nodig. Maakt iemand je wijs dat een enkele SEO tekst al voldoende is, dan word je voor het lapje gehouden. Google kijkt namelijk naar de activiteit van een website. Plaats je eenmaal geen enkele tekst erop dan ben je niet actief genoeg en zul je echt niet hoger gaan scoren.

Wat kost het laten schrijven van een SEO-tekst? Heel verschillend, er zijn er die tussen de € 50 en € 150 vragen maar je komt ook tarieven variërend van € 200 tot € 300 tegen. Duurder wil niet direct zeggen dat dit ook beter is.

Heb je helemaal geen geld om SEO-teksten te laten schrijven? Begin er dan niet aan. Beter wacht je tot je (meer) budget hebt. Het is aan te raden om minimaal eenmaal per week een nieuwe tekst op je website te plaatsen of een bestaande tekst aan te passen. Zo blijf je actief genoeg om door Google opgemerkt te worden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven