Waarom SEO inzetten?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een verzameling technieken die speciaal bedoeld is voor websites en weblogs. Dankzij SEO bereik je een goede organische positie en genereer je meer verkeer naar je website toe. Bovendien verhoogt SEO de autoriteit van de website.

Zo ontstond SEO

In de vroege jaren ’90 kwamen de eerste zoekmachines. Google verscheen in 1996 en is inmiddels uitgegroeid tot de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Maar ook Yahoo! en Bing zijn bekende zoekmachines. Het internet groeide en groeide. Webmasters beseften zich dat ze meer verkeer aan moesten trekken. Wat was de beste manier om dit te doen?

Het antwoord hierop was duidelijk: zoekmachines. Handige Henkie’s bedachten zich hoe ze een toppositie in zoekmachines konden bereiken. SEO oftewel zoekmachine optimalisatie was geboren.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom SEO inzetten?

Online marketing, het draait allemaal om een goede zichtbaarheid. Hierbij is het belangrijk om een toppositie in zoekmachines te bereiken. Waarom SEO inzetten? Omdat een toppositie gratis klikken en websitebezoekers oplevert. Niet alleen op de korte termijn maar ook voor de lange termijn. Want een hoge positie in zoekmachines raak je niet zomaar kwijt.

Op een terrein dat hevige concurrentie kent lijkt het bijna onmogelijk om bovenaan in zoekmachines te staan. Ga maar eens concurreren met miljoenen andere webpagina’s. Toch is dit mogelijk, SEO is hierbij het sleutelwoord.

SEO nader uitgelegd

Waarom SEO inzetten? Allereerst moet je weten wat SEO is. Dit is een onmisbare discipline voor webmasters. De website-eigenaar/het bedrijf dat zelf geen tijd heeft om SEO in te zetten, vertrouwt op een online marketingbureau of SEO specialist.

Er zijn honderden factoren die bepalen of en waarom een website bovenaan in de zoekresultaten staat. Er zijn echter twee basisfactoren die het belangrijkste zijn: relevantie en autoriteit.

Relevantie houdt in dat een webpagina goed aansluit bij een zoekopdracht. In het begintijdperk van SEO bereikte je die relevantie door een zoekterm heel vaak op een pagina te plaatsen. Zoekmachines kijken nu naar veel andere factoren, maar inhoud van de pagina blijft belangrijk.

Autoriteit slaat op de populariteit van de website. Wanneer een website veel backlinks van andere autoritaire websites ontvangt dan draagt dit hier zeker aan mee. Zoekmachines concluderen dat inhoud die veel gedeeld wordt blijkbaar ook nuttig voor gebruikers is.

Waarom SEO inzetten slim is

SEO inzetten kent een aantal interessante voordelen. Hieronder vind je de belangrijkste voordelen op een rij.

  • Grote zichtbaarheid van je merk/bedrijfsnaam
  • Als merk meer autoriteit krijgen
  • Specifiek zoekverkeer aantrekken
  • Kans op een hogere conversie
  • De concurrent voorblijven
  • Goed rendement op je investering

Vooral dit laatste is interessant, want SEO is een investering die zich goed terugverdient. Beter nog dan SEA (adverteren in zoekmachines). Want wanneer je stopt met adverteren dan raak je ook je positie kwijt. Terwijl SEO iets is met een lange termijn effect. Bovendien is SEO inzetten goedkoper dan adverteren in zoekmachines of traditioneel adverteren.

De kosten van SEO

De vraag is wat SEO moet kosten. De investering vloeit naar de SEO specialist, het online marketingbureau of de SEO tekstschrijver. Maar ook het registreren en onderhouden van de domeinnaam en hosting hoort hierbij.

Relevantie en autoriteit, daar draait het bij SEO om. Relevantie wordt bereikt middels goed geschreven SEO-teksten. Die autoriteit bereikt de SEO specialist door linkbuilding. Helaas is dit een techniek die steeds vaker onder de ‘grijze’ SEO valt. Zoekmachines houden niet van aangekochte links. Wanneer je zorgt voor een goede inhoud van de website dan komen die backlinks vanzelf: dit soort backlinks wordt hoger gewaardeerd dan ingekochte backlinks.

Ondanks dat SEO voordeliger is dan SEA hangt hier wel een kostenplaatje aan. Gemiddeld kost SEO tussen de € 200 en meer dan € 1000 per maand. Deze investering verdient zich wel op de middellange en lange termijn terug, waardoor het rendement veel hoger ligt dan bij SEA.

SEO inzetten: zelf doen of laten doen

Waarom SEO inzetten verstandig is, dat is nu wel duidelijk. De vraag is of je SEO zelf kunt doen of dit moet laten doen. Dat hangt een beetje van je eigen kennis en ervaring met zoekmachine optimalisatie af. Maar ook van de beschikbare tijd en energie. Ook het budget speelt natuurlijk een belangrijke rol.

SEO inzetten en zelf doen vraagt veel tijd, elke week opnieuw. Vooral content is belangrijk, maar hoe schrijf je wekelijks nieuwe content? De gemiddelde tekstschrijver is 2 uur kwijt met een tekst van 500 woorden. Ben je onervaren dan ben je waarschijnlijk een hele dag met het schrijven van een tekst kwijt. Als ondernemer kun je deze tijd veel beter besteden. SEO inzetten door een professional is daarom verstandiger. Vooral wanneer je ook nog eens voor linkbuilding en technische optimalisatie van de website gaat.

SEO tekstschrijver inhuren

Het is nog niet zo eenvoudig om SEO teksten te schrijven. Allereerst moet je rekening houden met de zoekopdracht. Zo is er een groot verschil tussen lokale, koopgerelateerde, informatieve of navigatie zoekopdrachten. Als SEO tekstschrijver houd ik hier natuurlijk rekening mee.

SEO inzetten? Laat weten hoe goed je online vindbaar wilt zijn. Neem contact op of vraag direct en vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.