Waarom een responsive website belangrijk is

Bijgewerkt: 17 juni 2023

Meer dan 96% van de Nederlanders heeft een smartphone. Je kunt je voorstellen dat ontzettend veel mensen jouw website via hun smartphone bezoeken. Is jouw website responsief? Dit betekent dat het design zich automatisch naar het apparaat van de gebruiker aangepast. Wanneer dit niet zo is dan jaag je veel mobiele gebruikers weg.

Wat is een responsieve website?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Responsief getekend dat iets op een passende manier reageert. Responsief is Latijns voor ‘antwoorden’. Een responsieve website geeft antwoord op het apparaat van de gebruiker. De website past zijn design aan, zodat het perfect wordt weergegeven.

Dat aanpassen gebeurt razendsnel. Daar merk je helemaal niks van, maar soms kun je het wel een beetje zien. Bezoek op een desktop maar eens een website. Verklein vervolgens het venster en zie hoe het design zich aanpast, soms met een hele kleine vertraging.

Wat je ziet is dat de website meeschaalt met jouw schermformaat. Het bijzondere is dat afbeeldingen in plaats van naast tekst, plots onder of boven de tekst komen te staan. En dat knoppen van formaat veranderen.

Heb ik een responsive website nodig?

Het eenvoudige antwoord hierop is: ja, dat heb je nodig. Natuurlijk is het zo dat met name de zakelijke website veel desktop bezoekers ontvangt. In mijn geval is ruim 85% van mijn bezoekers zakelijk en bekijkt mijn website vanaf een PC of laptop.

Dit betekent dat 15% toch uit mobiele gebruikers bestaat. Zou ik geen responsive website hebben, dan maak ik het die 15% heel lastig.

Bedenk dat de meeste website en webshops veel meer mobiele gebruikers ontvangen. Het aantal mobiele gebruikers varieert van 40% tot wel 95% van het totaal aantal bezoekers…

Het is goed voor je bedrijf

Wanneer jouw website op verschillende apparaten toegankelijk is, heeft dit een positieve invloed op je bedrijf. Bezoekers bekijken de website zonder problemen. Ze kunnen makkelijker een product kopen of een offerte aanvragen. Of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Ook hebben ze er geen moeite mee om andere content binnen je website te vinden.

Een responsive website is dus hartstikke goed voor je omzet en het vertrouwen dat je bij bezoekers wekt.

CMS’en die je helpen bij het maken van een mobielvriendelijke website

Het beste is om een website te bouwen via een CMS zoals WordPress, Joomla of Drupal. Dit soort systemen zijn altijd mobielvriendelijk. Je hoeft dus niks apart in te stellen. Eigenlijk is het alsof je rijst in een snelkookpan doet: je hoeft alleen maar te wachten tot de rijst gaar is. Zo is het dus ook met een CMS. Jij bouwt je website en ondertussen maakt het systeem hem responsief.

Mobile-first webdesign

Tegenwoordig draaien veel websites op WordPress of een van de andere CMS’en. Vroeger werd bij het bouwen van een website gekozen voor een mobile-first webdesign. Er werd dan eerst een design voor de mobiele weergave gemaakt. Later zette de webbouwer deze om naar een desktopversie.

Er zijn nog maar weinig websitebouwers die op deze manier werken. Het is een beetje ouderwets geworden.

Twee verschillende versies van de website

Iets dat je vroeger ook veel tegen kwam: een normale en een mobiele versie van de website. Hierbij moest de bezoeker op een knop klikken om aan te geven dat hij de mobiele versie wilde zien. Dat kan natuurlijk echt niet meer, je website moet zich automatisch aanpassen.

Het adaptieve webdesign

Dan heb je nodig het adaptieve webdesign. Of zoals sommigen het noemen: adaptive. Want binnen de online marketing gebruiken ze graag Engelse termen. Dat ziet hartstikke stoer uit (denk ik). Wat is dit precies?

Bij een responsief design schaalt het ontwerp mee naar het schermformaat. Hierbij werkt het met percentages. Zodra het schermformaat onder een bepaald percentage uitkomt, verandert het ontwerp. Dat heb ik je al eerder verteld, afbeeldingen staan ineens niet naast een tekst maar eronder of erboven. En er verschijnt een mobiel hamburgermenu, in plaats van het desktopmenu.

Een adaptive layout schaalt niet vloeiend mee. Het schaalt in sprongen. Het blijft tussen twee breekpunten gelijk. Veel elementen zullen hierdoor niet van positie veranderen, maar gewoon smaller worden. Terwijl alles wel goed leesbaar blijft.

Een belangrijk aandachtspunt is dat een adaptive website rekening houdt met het apparaat van de gebruiker. Het kijkt dus niet alleen naar het schermformaat. Het uiterlijk wordt aangepast wanneer het beeldscherm binnen bepaalde breekpunten komt. Dan kun je dus denken aan smartphone, tablet en desktop.

Kies altijd voor een responsive webdesign

Eigenlijk klinkt dat geweldig, een adaptive design. Maar dat is het niet. Want je website kijkt naar het apparaat van de gebruiker. Hierdoor moet je bepaalde cookies op het apparaat van de gebruiker installeren.

Daarom is het beter om voor een responsive webdesign te kiezen. Dan omzeil je dat gedoe met die specifieke cookies. Bovendien weet je dan zeker dat je website op verschillende apparaten goed zichtbaar is. Wil je toch voor een adaptive layout gaan, zoek dan naar een webbouwer die hier veel verstand van heeft. Zo iemand kan je ook adviseren over de voors en tegens.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven