Elk bedrijf doet aan online marketing. Oké niet elk bedrijf maar degene die het niet doen die lopen hopeloos achter. Met online marketing zorg je namelijk voor een perfecte zichtbaarheid op het internet. Helaas is online marketing inzetten een dure grap, dat is precies de reden waarom niet iedereen het doet. Toch is het belangrijk om je op deze marketingtechnieken te richten, want het is de enige manier om concurrenten voor te blijven.
Je redt het niet in je eentje

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Groeien en nog eens groeien, dat wil toch iedere ondernemer? Zelfs wanneer je aardig wat omzet behaalt blijft het belangrijk om door te groeien. De concurrent hijgt je in de nek, wanneer je hier niets mee doet zie je klanten of opdrachtgevers vertrekken.
Veel startende ondernemers of zzp’ers denken dat het allemaal wel meevalt. Er is genoeg werk, waarom zou je dan door willen groeien? Simpel, met het groeiende internet ga je het in je eentje niet redden. Het is een kwestie van tijd totdat concurrenten boven jou in Google staan. Ze trekken dan al die klanten naar zich toe, en jij hebt het nakijken.
Waarom online marketing inzetten?
Nu komt het verhaal van online marketing om de hoek kijken. Eerst maar even verduidelijken wat online marketing precies is. Marketing bestaat uit verschillende technieken om de naamsbekendheid (branding) of de bereidheid tot aankoop (producten of diensten) te vergroten. Online marketing richt zich op alles wat online plaatsvindt.
Zoekmachines zijn een eerste keus om online vindbaar te zijn. Dit kan op twee manieren: SEO (bovenaan in de organische zoekresultaten) of SEA (adverteren in zoekmachines). Online marketing gaat ook over social media, e-mail, affiliate, videokanalen en nog veel meer. De meeste bedrijven die online marketing inzetten vinden SEO het belangrijkste, en dat is het ook.
Waarom online marketing inzetten en hoe doe je dit? Hieronder enkele belangrijke aandachtspunten, ook met betrekking tot de kosten.
Dit is de reden dat je online marketing toepast
Check je regelmatig wat de positie van je website in Google is? Niet? Dan wordt het tijd om dit te doen, en snel een beetje. Alleen op deze manier achterhaal je hoe groot de concurrent is. Sta je op de meest belangrijke zoektermen verder dan de eerste pagina van Google dan moet er echt iets veranderen.
Online marketing helpt je bedrijf groeien. Een eerste positie in Google levert 24% tot soms wel 45% van het zoekverkeer op. Een tweede en derde positie zijn ook nog steeds goed. Geen paniek wanneer je op positie 4 tot en met 10 staat, want dan nog trek je een klein percentage bezoekers naar je toe. Door online marketing in te zetten maar ook dóór te zetten verschijn je steeds hoger in zoekmachines. Bovendien ben je overal online zichtbaar en onthouden mensen je merknaam of bedrijfsnaam.
Nadeel: online marketing is duur
Laten we het niet mooier maken dan het is, want online marketing is duur. Grote bedrijven besteden maandelijks € 5000 tot wel € 10.000 aan SEO, SEA, social media marketing en soms ook e-mail marketing. Voor kleine bedrijven zijn deze budgetten veel te hoog. Wanneer je online marketing in het klein toepast dan ben je nog steeds € 200 tot € 2500 per maand kwijt.
Een en ander is afhankelijk van de intenties van de ondernemer. Slimme ondernemers hebben in de gaten welke onderdelen van online marketing belangrijk zijn, en welke ze beter kunnen laten vallen.
SEO: twee van de drie pijlers zijn belangrijk
SEO of zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie pijlers. Dit zijn content, technische optimalisatie en linkbuilding. Twee van de drie pijlers moet je altijd toepassen te weten content en technisch optimalisatie. Aan linkbuilding kun je beter niet al te veel aandacht besteden. Met linkbuilding worden namelijk backlinks gekocht of geruild, dit is een SEO techniek die Google absoluut afkeurt.
Toch wordt er nog steeds grof betaald voor het onderdeel linkbuilding. Dit is ook een van de duurdere SEO-technieken, dit komt omdat marketingbureaus hier ontzettend veel tijd mee kwijt zijn. Terwijl backlinks vanzelf komen wanneer je goede content deelt. Door je alleen op de belangrijkste SEO technieken te richten kun je honderden tot duizenden euro’s per maand besparen.
Social media marketing
Tegenwoordig kun je niet meer om social media heen. Dit is het perfecte platform om in contact te komen met potentiële klanten of opdrachtgevers. Daarnaast is social media ideaal voor het opbouwen van naamsbekendheid of merkbekendheid. Op social media zijn ook veel influencers actief, ook weer een goede techniek om je product, dienst of merk in de markt te zetten.
Social media marketing gaat hand in hand met SEO. In veel gevallen is het niet nodig om social media marketing uit te besteden, tenzij er te weinig tijd, kennis of personeel beschikbaar is.
Voordelen internet marketing
Waarom online marketing inzetten wanneer je niet al die technieken nodig hebt? Omdat er altijd zaken zijn die je wél moet toepassen. Hieronder de voordelen van internet marketing op een rij:
- Internet blijft groeien dus je blijft bij de tijd
- Makkelijke manier om in contact te komen met je doelgroep
- Behaalde organische posities in Google blijven lange tijd behouden
- Alles is meetbaar
- Goedkoper dan offline marketing
Je ziet, de voordelen van internet marketing zijn groot.
Nadelen internet marketing
Niks geen Willem van Hanegem of Johan Cruijff, want dat elk nadeel ook zijn voordeel heeft (of andersom) dat was al veel langer bekend. Dit zijn de nadelen van internet marketing:
- Niet iedereen is online te bereiken
- Mensen raken steeds vaker geïrriteerd door internetreclame
- Er is veel concurrentie aanwezig
- Het kost veel tijd
- Je hebt een budget nodig
Op zich kun je sommige nadelen weerleggen. Bijvoorbeeld dat het veel tijd kost. Wanneer je online marketing uitbesteedt ben je natuurlijk geen tijd kwijt. Maar wel geld, een feit waar je niet omheen kunt. Die concurrentie kun je wel verslaan, maar alleen wanneer je de beste SEO specialisten/tekstschrijvers inschakelt.
Wees verder voorzichtig met online adverteren. Ja het is effectief maar je kunt hier het publiek ook aardig mee irriteren. Online marketing is doelen stellen maar ook bekijken hoe je deze doelen gaat bereiken. Uiteraard tegen zo laag mogelijke kosten.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.