Waarom marketing zo belangrijk is

Bijgewerkt: 19 juli 2021

Als ondernemer moet je aan marketing doen, dat zal iedereen je vertellen. Waarom is marketing belangrijk? Het is de perfecte methode om je doelgroep te bereiken. Maar ook om je omzet te laten stijgen. Er zijn verschillende manieren om marketing toe te passen. Dit hoeft niet heel duur te zijn, veel kun je zelf doen.

Definitie van marketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Allereerst is het belangrijk om naar de betekenis oftewel definitie van marketing te kijken. Het gaat hier om uitvoerende activiteiten om de verkoop van je product of dienst te stimuleren. Vroeger was marketing vrij eenvoudig, tegenwoordig is dit een ingewikkeld concept. Dit komt omdat je veel kennis van je vakgebied maar ook van economie en psychologie moet hebben.

Marketing is een discipline, door sommigen wordt het zelfs als een wetenschap gezien. Dit komt omdat je systematisch kennis en data verzamelt en toepast.

Waarom is marketing belangrijk?

Niemand verplicht je om marketing toe te passen. Toch is het een onmisbaar onderdeel van de onderneming. Zowel grote als kleine bedrijven zouden dagelijks aan marketing moeten doen. Waarom is marketing zo belangrijk en onmisbaar? Hieronder enkele voordelen:

  • Betere bereikbaarheid
  • Grotere naamsbekendheid
  • Uitbreiden van de doelgroep
  • Hogere omzet

Kortom, marketing is goed voor de hele onderneming en dan met name de omzet. Hierdoor stijgt ook de waarde van het bedrijf.

Marketing is geen sale

Soms wordt gedacht dat marketing en sale hetzelfde zijn. Toch klopt dit niet want er is wel degelijk verschil tussen deze twee. De afdeling sale richt zich op doorgestuurde klanten. Voordat iemand klant wordt gaat hier een heel marketingverhaal aan vooraf. Marketing en sales werken dus samen waarbij je sales als een van de laatste stappen kunt zien.

Offline en online marketing

Met de komst van het internet is online marketing flink gegroeid. Er wordt zelfs meer geld aan online marketing uitgegeven. Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste bereik je de doelgroep veel makkelijker via het internet. Natuurlijk kun je folders verspreiden of aan televisiereclame doen, maar de bereikbaarheid is dan beperkt.

Online marketing is ook een stuk goedkoper dan offline marketing. Met een fractie van het budget bereik je een hele grote doelgroep. Via het internet is het ook veel makkelijker om je doelgroep te specificeren. Hiermee voorkom je onnodige uitgaven.

Interactie met de doelgroep

Nog een reden om voor online marketing te kiezen: je gaat de interactie met de doelgroep aan. Denk maar eens aan een website met chatfunctie, reageren op e-mail of zichtbaar zijn op social media. Je kunt direct antwoord geven op veelgestelde vragen. De consument of klant voelt zich hierdoor gehoord en is eerder bereid om je product of dienst aan te kopen.

Contentmarketing, een specifiek onderdeel van marketing

Waarom marketing zo belangrijk is, dat mag inmiddels duidelijk zijn. Marketing kun je onderverdelen in offline of online marketing. Kijk je naar online marketing dan speelt contentmarketing hier een grote rol in. Wat is contentmarketing precies en moet je dit ook toepassen?

Met contentmarketing speel je in op de behoefte van je doelgroep. Dit doe je door het aanbieden van content (inhoud). Denk hierbij aan teksten op je website, een post op social media of een nieuwsbrief (e-mail). Contentmarketing kan ook offline plaatsvinden, bijvoorbeeld middels een folder of brochure. Toch is online contentmarketing veel effectiever.

Moet je (online) contentmarketing per se inzetten? Feitelijk wel. Wanneer je niet aan contentmarketing doet ziet de potentiële klant ook niet wat je te bieden hebt.

Zichtbaar of vindbaar in zoekmachines

De meeste bedrijven zijn zichtbaar in zoekmachines. Dat is mooi maar niet de meest ideale situatie. Je moet namelijk niet alleen zichtbaar maar vooral vindbaar zijn in zoekmachines. Om dit te realiseren ga je voor SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit is weer een onderdeel van contentmarketing maar dan gericht op de werking van zoekmachines.

Hoe werkt dit? SEO teksten zijn zo geschreven dat ze voldoen aan de richtlijnen van Google. Hierdoor waardeert Google de teksten beter. Het gevolg: een hogere positie in de organische zoekresultaten. Wie op een bepaalde zoekopdracht bovenaan in Google verschijnt kan tot wel 45% van het zoekverkeer binnenhalen. Gratis en voor niets want voor een hoge positie in Google hoef je niet te betalen.

Een andere optie is gebruik maken van SEA. Hiermee adverteer je in zoekmachines. Voordeel is dat je direct zichtbaar bent en nog boven de organische zoekresultaten staat. Nadeel van SEA is dat het veel kost en het effect slechts tijdelijk is. Zodra je de advertentiecampagnes stopzet ben je ook je posities kwijt. Dat zal met een positie in de organische zoekresultaten nooit gebeuren.

Websitebezoekers overtuigen

Steeds meer potentiële klanten komen via je website binnen. Daarom moet je niet alleen hoog in Google en andere zoekmachines staan, ook moet je websitebezoekers overtuigen. Straal expertise uit en laat zien dat je product of dienst het beste is. Hiervoor moet je vertrouwen opbouwen.

Dat vertrouwen krijg je niet in één keer. Kijk maar eens naar de gemiddelde webshop. Potentiële klanten bezoeken soms wel 3-5 keer dezelfde webshop voordat ze hier ook echt een aankoop doen. Maar de kans is net zo groot dat ze uiteindelijk ergens anders iets aankopen. Daarom moet de inhoud van de webshop of website aanspreken.

Hulp van een SEO/UX tekstschrijver

Je weet inmiddels dat online marketing en vooral content marketing een goede keuze is. Helaas is dit iets dat je zelf niet goed kunt realiseren. Het schrijven van SEO-teksten is namelijk ontzettend lastig. Van de duizenden personen die zich SEO tekstschrijver noemen weet slechts een handjevol goed in zoekmachines te scoren. Het is dus aan jou om hier de juiste uit te pikken (dat is diegene die je in de zoekmachine gevonden hebt).

Dan heb je ook nog de UX-tekstschrijver, gericht op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Als SEO/UX (SEOUX) beschik ik over beide specialisaties. Middels teksten goed vindbaar zijn in zoekmachines en de bezoekers ook nog eens overtuigen. Hiermee realiseer je meer websitebezoekers en een hogere omzet.

Conclusie: laat marketing niet links liggen. Begin hier vandaag nog aan te werken. Veel kun je zelf doen maar bij sommige onderdelen heb je toch wat hulp of ondersteuning nodig. Ondernemen betekent namelijk ook vertrouwen op andermans expertise.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven