Waar sta ik in Google? Ff checken

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Waar sta ik in Google en hoe goed doet mijn website het? Twee belangrijke vragen die met elkaar samenhangen. De positie in Google bepaalt namelijk hoe goed jouw website het doet oftewel hoeveel bezoekers je trekt. Wil je jouw positie in deze zoekmachine weten? Ik leg je uit hoe je dat checkt.

Het effect van een eerste positie in de zoekresultaten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Weet je hoe onmisbaar een eerste positie in de zoekresultaten is? Het levert je namelijk meer dan 20% van het zoekverkeer op. Op mobiel is dit minder, omdat zoekers hier vaker op advertenties klikken. Maar dan nog blijft die eerste positie rete-belangrijk. Daarnaast is het natuurlijk heel erg tof om jezelf op de eerste plek te zien staan. De tweede of derde plek is ook nog steeds een prestatie, dus niet getreurd wanneer je wat lager staat. We kunnen tenslotte niet allemaal de eerste zijn.

Waarom wil je bovenaan in Google staan? Simpel, een hoge positie in Google betekent meer websitebezoekers. Meer bezoekers betekent een hogere conversie en meer omzet. Duidelijk toch?

Hoe hoog sta ik in Google? Doe de check

Jaja, waar sta ik in Google? Er zijn verschillende methoden om te ontdekken hoe hoog jouw website in deze zoekmachine staat. Ik geef je vijf methoden met de voor- en nadelen.

 1. Zelf in Google zoeken

Gewoon zelf even googelen. Je typt wat zoekwoorden in en bekijkt of je website in de zoekresultaten verschijnt. Dit is de meest gebruikte methode, maar werkt dit ook? Dit zijn de voordelen:

  • Eenvoudig zoeken
  • Geschikt voor checken op een beperkt aantal zoekwoorden
  • Realtime zoekresultaten

Hoewel dit de meest gebruikte methode is heeft het ook wat nadelen:

  • Google maakt gebruik van lokale zoekresultaten
  • Eerdere websitebezoeken zijn van invloed

Bezoek je regelmatig je eigen website om te kijken hoe deze eruit ziet? Zoekmachines analyseren jouw surfgedrag. Wanneer je vaker op je eigen website zit denken zoekmachines dat je dit interessant vindt. Hierdoor zal je eigen website hoger in de zoekresultaten verschijnen, maar alleen bij jezelf. Iemand die nog nooit op jouw website is geweest ziet heel andere zoekresultaten. Het is dus wel even opletten met deze methode: hij is niet altijd even betrouwbaar.

2. Incognitomodus gebruiken

Wil je jouw eerdere zoekopdrachten of websitebezoeken niet mee laten spelen? Maak dan gebruik van de incognitomodus. Hierbij zoek je op dezelfde manier naar zoekwoorden en waar je hiermee in Google staat. Je geschiedenis is echter niet van invloed. Ontdek de voordelen:

  • Op een vertrouwde manier zoeken
  • Eerder surfgedrag is niet van invloed

En dit zijn de nadelen:

  • Google toont mogelijk lokale zoekresultaten
  • Veel werk wanneer je meerdere zoekwoorden checkt

3. Serp checker (gratis)

Met een serp checker weet je direct waar je in Google staat. Je voert meerdere zoekwoorden of zoekwoorden combinaties in. De gratis serp checkers van serprobot.com of serp.com werken snel en doeltreffend. Hier komen de voordelen:

  • Waar sta ik in Google checken is gratis
  • Meerdere zoekwoorden tegelijkertijd invoeren
  • Eventuele concurrenten meenemen

Het is heel handig om te kijken waar de concurrent in Google staat. Zo kun je jouw eigen website verbeteren. Toch heeft de gratis serp checker wel wat nadelen:

  • Beperkte mogelijkheden tegenover betaalde serp checker
  • Bij grote drukte sta je in de wachtrij

4. Betaalde serp checker

Met een betaalde serp checker heb je veel meer mogelijkheden. Gemiddeld betaal je tussen de €10 en €50 per maand, afhankelijk van de uitbreidingsmogelijkheden. Wat kun je met deze betaalde versie? Je mag veel zoekwoorden invoeren, die het programma automatisch opslaat. Je ontvangt of bekijkt regelmatig de rapportage. Natuurlijk kun je ook concurrenten bekijken en vergelijken. Daarnaast krijg je alternatieve zoekopdrachten te zien. Het handige aan de betaalde versie is dat je meerdere websites bijhoudt.

Voordelen:

  • Tot 100 websites controleren (afhankelijk van de software)
  • Dagelijkse uitgebreide rapportage
  • Inzicht in vorige posities binnen zoekmachines
  • Concurrerende website en zoekwoorden bijhouden

De voordelen zijn enorm, maar er is natuurlijk ook een nadeel:

  • Soms erg prijzig

5. Contact met een marketingbureau

Waar sta ik in Google? Vraag het een online marketingbureau. Deze weten alles over zoekmachineoptimalisatie en hoe je hoog in Google scoort. Het marketingbureau kan je ook helpen met het bepalen van jouw ranking. Jouw voordelen:

  • Marketingbureau heeft verstand van zaken
  • Snelle check van jouw positie in zoekmachines
  • Advies over hoe je een hogere positie behaalt

Het marketingbureau houdt zich dagelijks met posities in zoekmachines bezig, hierdoor kunnen ze je ook adviseren. Wil je nog de nadelen van deze methode weten? Hier komen ze:

  • Dure methode
  • Soms lang wachten op de uitslag

Een online marketingbureau maakt gebruik van een professionele serp checker. De kosten hiervan inclusief het uurloon berekenen ze aan jou door. Hierdoor kan deze methode erg duur uitvallen. Bovendien moet je soms erg lang op de resultaten van het onderzoek wachten.

Waar sta ik in Google en hoe verbeter ik dit?

Heb je al ontdekt waar je in Google staat? Bij een nummer 1, 2 of 3 positie hoef je niet veel te doen. Je staat op het erepodium, waarom zou je dit veranderen? Bedenk dat Google zijn algoritme kan veranderen, waardoor de zoekresultaten er weer anders uitzien. Met een nummer 3 positie kun je dan zomaar op 1 komen te staan: niks meer aan doen! Ben je nog niet eens op de eerste pagina (eerste 10 zoekresultaten) zichtbaar? Dan wordt het tijd om hier iets aan te doen. Als SEO tekstschrijver weet ik als geen ander hoe je hoog in Google komt te staan. Wil jij dit ook? Neem dan vrijblijvend contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven