Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Een goede of een succesvolle landingspagina, dat is wel een verschil. Het is belangrijk dat deze pagina goed vindbaar is maar ook uitstekend converteert. Waar moet een landingspagina aan voldoen? Omdat hier veel onduidelijkheid over is vind je in dit artikel een praktische handleiding.

Dit is een landingspagina

Ik zal je eerst even laten zien wat een landingspagina is. Dit is een webpagina die losstaat van de rest van je website. De landingspagina is de pagina waarop mensen via een advertentie, social media of mailing binnen. Eigenlijk gebruik je deze pagina als onderdeel van een online campagne.

Soms wordt met een landingspagina ook een SEO webpagina bedoeld. Het doel hiervan is om zoveel mogelijk bezoekers vanuit zoekmachines aan te trekken. Van oorsprong is een landingspagina hier minder geschikt voor. Wil je bezoekers vanuit zoekmachines aantrekken dan kun je beter voor SEO teksten gaan.

Voordeel van een landingspagina

Een landingspagina heeft zowel voordelen als nadelen. Grootste voordeel van deze pagina is dat hij goed aansluit bij de advertentie of campagne. Dat wat mensen in een advertentie lezen gaan ze terugzien op de landingspagina. Via deze pagina ga je er nog eens dieper op in.

Doordat alle belangrijke informatie op de pagina staat hoeven bezoekers niet je hele website te doorzoeken. De kans dat ze zonder actie de pagina verlaten is een stuk kleiner. Natuurlijk is de inhoud van de landingspagina allesbepalend. Goed of slecht geschreven maakt het verschil tussen wel of geen omzet.

Hier moet een landingspagina aan voldoen

Inmiddels is het je wel duidelijk: een landingspagina moet correct geschreven zijn. Maar ja, waar moet een landingspagina aan voldoen voordat hij ook goed scoort? Er worden heel wat fouten met landingspagina’s gemaakt. Om niet over dezelfde fouten te struikelen lees je onderstaande tips goed door.

Tip 1: relevante inhoud

Het begint al met een relevante inhoud. Stel dat je op social media of via online adverteren mangohouten meubels aanprijst. Hierbij verwijs je door naar een landingspagina. De geïnteresseerde komt erop uit en groot is zijn verbazing. De pagina gaat namelijk niet over mangohouten meubels maar over televisies.

Natuurlijk hebben meubels en televisies beide iets met interieur te maken, maar de persoon was toch echt op zoek naar meubels van mangohout. Omdat de inhoud van de landingspagina niet relevant is vertrekt hij zo snel als hij kan. Zonde want die zie je nooit meer terug, ook niet wanneer hij ooit een televisie nodig heeft. De persoon in kwestie vertrouwt je namelijk niet meer.

Tip 2: simpel en duidelijk

Ik zie aardig wat landingspagina’s voorbijkomen die volstaan met vakjargon, een hoog taalniveau of de stijve aanspreekvorm u. Daar kun je tegenwoordig echt niet meer mee aankomen. Houd het lekker los en luchtig. Maar ook simpel en duidelijk. Feitelijk moet iedereen de inhoud van de pagina begrijpen. Zelf spreek ik dan van Jip en Janneke taal. Dit klinkt misschien simpel maar wist je dat zelfs hooggeleerden de voorkeur hebben aan Jip en Janneke taal? Gewoon omdat het lekker wegleest.

Let ook een beetje op de inrichting van de pagina. Ook deze moet simpel en duidelijk zijn. Bijvoorbeeld een duidelijke bestelknop, een gedeelte om contact op te nemen of eventueel linkjes naar relevante pagina’s. Deel de pagina het liefst in meerdere vakken op, zo vindt iedereen zijn weg.

Tip 3: een duidelijk aanbod

Natuurlijk moet ook het aanbod duidelijk zijn. Gaat het om een product of dienst, wat is de prijs, in welke varianten is dit verkrijgbaar en wat zijn de voordelen hiervan?

Feitelijk moet je per landingspagina één product of dienst aanbieden. Wel kan het product (of de dienst) worden opgesplitst in subonderdelen. Bijvoorbeeld een en dezelfde smartphone die in verschillende uitvoeringen of kleuren verkrijgbaar is. Of onkruid bestrijden voor de boerderij, rijtjeswoning of het bedrijfspand.

Tip 4: maak gebruik van bullet points

We zijn allemaal gek op lijstjes. Dit heeft vooral met het duidelijke overzicht te maken. Gebruik bijvoorbeeld bovenaan de landingspagina wat bullet points. Je zou de kenmerken of voordelen van het product of de dienst kunnen benoemen. Pagina’s die voorzien zijn van dit soort lijstjes converteren over het algemeen beter.

Tip 5: niet teveel conversiedoelen

Bij een landingspagina ga je natuurlijk ook de statistieken bijhouden. Bijvoorbeeld het aantal bezoekers of hoeveel bestellingen er gedaan worden, dit zijn enkele voorbeelden van een conversiedoel.

Ga niet voor meer dan 3 conversiedoelen. Meten is weten maar je kunt het ook overdrijven. Wanneer je meer dan 3 conversiedoelen instelt dan raak je het overzicht kwijt. Bovendien is de kans groot dat je de landingspagina anders en dus verkeerd gaat inrichten.

Tip 6: een korte laadtijd

Net als bij andere webpagina’s moet ook een landingspagina een korte laadtijd hebben. Bij voorkeur 2 seconden of lager. De laadtijd kun je verkorten door geen gebruik te maken van grote afbeeldingen of video’s. Daarnaast heeft dit ook een beetje met de snelheid van je provider te maken. Bepaalde plug-ins op een CMS website kunnen ook voor vertraging zorgen.

Je ziet, een trage laadtijd heeft verschillende oorzaken. Meet regelmatig de laadtijd van de landingspagina maar ook van andere pagina’s op je website. Voer desnoods een technische optimalisatie uit.

Tip 7: call to action

Natuurlijk moet een landingspagina voorzien zijn van een call to action. Dit is een klein stukje tekst dat de bezoeker tot actie aanzet. Bijvoorbeeld het bestellen van een product, een offerte aanvragen of inschrijven voor een nieuwsbrief. Zet de call to action onderaan de pagina als stukje tekst of in een kader.

Maak ook gebruik van een call to action button. Deze kan gerust bovenaan of halverwege de pagina staan. Begin niet helemaal bovenaan met deze button, de bezoeker begrijpt dan nog niet wat hier de bedoeling van is.

Een landingspagina laten maken

Weet je niet waar een landingspagina aan moet voldoen of heb je moeite met het maken hiervan? Je mag gerust een hulplijn inschakelen. Laten we samen voor de perfecte landingspagina gaan. Geef hierbij wel duidelijk aan vanuit welk medium je bezoekers verwacht. Is dit vanuit een advertentie, social media, zoekmachines of iets anders? Aan de hand hiervan wordt de juiste landingspagina gecreëerd. Neem voor vragen of de tarievenkaart contact op.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy