5 vragen die je aan een SEO bedrijf stelt

Je wil een SEO bedrijf of een online marketingbureau inschakelen? Onderstaande 5 vragen moet je absoluut aan het SEO bedrijf stellen. Dan weet je tenminste zeker of de SEO specialist of het bedrijf aan jouw verwachting voldoet. Dit kan je een hoop geld besparen, dus stel deze vragen gerust aan mij.

Voordat je aan de slag gaat

Een SEO bedrijf houdt zich bezig met de online vindbaarheid van websites. Alles draait om zoekmachine optimalisatie. Voordat je onderstaande vijf vragen aan het SEO bedrijf stelt is het handig wanneer je weet wat SEO inhoudt. Ik geef je even heel in het kort een stoomcursus:

Een website is gemaakt voor de gebruiker en niet voor zoekmachines. Je gebruikt geen trucjes om hoger in de zoekresultaten te komen. Je ontwikkelt en beheert een website alsof er geen zoekmachines bestaan. Maar: je website bevat wel goede kwaliteit content met betekenisvolle titels. Soms plaatsen websites een link naar jouw website toe, maar alleen omdat ze dit zelf willen en niet omdat je hiervoor betaalt.

Goed, dit was heel in het kort wat SEO is zonder hier misleidende technieken voor te gebruiken. Dan nu aan de slag met de vijf vragen die je aan een SEO bedrijf stelt.

1. Welke SEO technieken gebruiken jullie?

Ik begin gelijk maar met de belangrijkste vraag die je aan een SEO bedrijf stelt. Vraag welke SEO technieken het bedrijf gebruikt. Vaak krijg je dit te horen:

  • Technische problemen van de website oplossen
  • Website mobielvriendelijk maken
  • Technische SEO analyse
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Content marketing
  • Linkbuilding

Wanneer een SEO bedrijf niet alle SEO-technieken gebruikt, is het in ieder geval geen full service SEO-bedrijf. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn want je hebt niet alle onderdelen van SEO nodig.

2. Welke resultaten mag ik verwachten?

Er zijn een aantal SEO bedrijven of online marketingbureaus die je lekker maken met SEO garantie. Dit klinkt verleidelijk, maar bedenk dat niemand jou garantie op een eerste positie in de zoekresultaten kan geven. Sta je eindelijk bovenaan, verandert Google zijn algoritme en zak je weer weg. Staar je dus niet blind op SEO garantie maar vraag welke resultaten je mag verwachten.

3. Kunnen jullie in het verleden behaalde resultaten aantonen?

Je weet het: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Toch is dit een goede leidraad waaraan je ziet wat je van het SEO bedrijf kunt verwachten. Ga niet uit van wat printscreens maar vraag toegang tot het Google account of iets anders waaruit de bewijzen aantoonbaar zijn.

Is dit niet mogelijk, vraag dan naar referenties. Maar wel referenties die je zelf kunt benaderen en die zeker geen directe link met het SEO bedrijf hebben (vrienden of familie).

4. Wat doen jullie wanneer het resultaat tegenvalt?

Alweer een goede vraag die je aan het SEO bedrijf stelt. Wat gebeurt er wanneer resultaat uitblijft of wanneer dit zwaar tegenvalt? Bijvoorbeeld omdat je website na een half jaar nog geen plek hoger in Google staat of zelfs flink is weggezakt.


Er zijn namelijk mensen die gebruik maken van zogenaamde black hat technieken. Dit betekent dat ze vals spelen om een website hoger in Google te krijgen. In het begin lukt dit vaak, maar na een tijdje heeft de zoekmachine dit in de gaten en verdwijnt de website uit de zoekresultaten. Wat doet het SEO bedrijf wanneer je niet hoger in Google komt te staan of wanneer je zelfs helemaal wegvalt?

5. Wat zijn de totale kosten?

Bij veel SEO bedrijven betaal je per uur. Dit is lastig, want je weet van tevoren niet hoe lang het bedrijf met jouw website bezig is. Vraag daarom naar de totale kosten. Natuurlijk is SEO iets dat je niet gedurende een weekje doet: je moet continu bezig zijn met het optimaliseren van je website. Vraag daarom niet alleen naar eenmalige kosten maar ook wat het je maandelijks of jaarlijks zou kosten.

Geen SEO bedrijf inhuren? Dan wel een SEO tekstschrijver

Een SEO bedrijf kost best wel wat, terwijl je niet zeker weet of deze ook resultaat behaalt. Dat is het lastige van zoekmachine optimalisatie. Past het inhuren van een SEO bedrijf niet binnen je budget of doe je veel dingen zelf? Je website technisch in orde krijgen of linkbuilding, dit zijn zaken die veel mensen zelf doen of op een later moment uitbesteden. Misschien ben je ook nog eens een goede schrijver en weet je met je teksten hoog in Google te verschijnen.

Wanneer je moeite hebben met het schrijven van goede SEO webteksten, dan help ik je hier graag bij. Hoe dit in zijn werking gaat of wat dit kost? Dat vraag je eenvoudig aan.


Wat doet een online marketingbureau?

Hier heb ik een uitgebreid artikel aan gewijd. Wat een online marketingbureau doet lees je hier.

Hoeveel SEO bedrijven zijn er in Nederland?

Dit zijn er meer dan je denkt. Ik heb het onderzocht, het aantal vind je in het artikel aantal online marketingbureaus Nederland.

Bianca Walraven schreef voor honderden websites en webshops. Nu alleen nog beschikbaar als exclusief SEO tekstschrijver. Toelating op basis van project, omvang en slagingskansen.