Voordelen van zoekmachinemarketing

Bijgewerkt: 17 augustus 2021

Zoekmachine marketing is een methode om je website, product of dienst te promoten. Je optimaliseert de organische en de betaalde zoekresultaten. Eigenlijk is zoekmachinemarketing een prachtige en goedkope manier om snel meer bezoekers en klanten aan te trekken. Ontdek de voordelen van zoekmachine marketing en waarom je dit toe zou moeten passen.

SEO en SEA

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Feitelijk bestaat zoekmachinemarketing uit SEO en SEA. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Hiermee verbeter je de positie in de organische zoekresultaten. SEA gaat over het optimaliseren van advertenties in zoekmachines.

Heb je beiden nodig? SEO is onmisbaar, in welke branche of niche je ook actief bent. Wel is het zo dat je in bepaalde branches meer of juist minder concurrentie ervaart. SEA is niet direct noodzakelijk. Het helpt om snel meer websitebezoekers aan te trekken, maar het effect loopt zolang als de campagne duurt.

10 voordelen van zoekmachinemarketing

Je hebt nu kunnen zien dat zoekmachine marketing uit twee verschillende onderdelen bestaat. Hieronder vind je 10 voordelen van zoekmachine marketing en hoe of wanneer je dit toepast.

1. Je bepaalt je eigen budget

Het grootste voordeel van zoekmachine marketing is dat je zelf de kosten bepaalt. Je bent namelijk niet verplicht om deel te nemen. Wanneer je kwalitatieve content deelt dan komen zoekmachines vanzelf langs. Ze indexeren je website en je ziet deze binnen de zoekresultaten verschijnen. Dit is geheel gratis, daar hoef je niemand voor te betalen.

Wil je adverteren in Google of andere zoekmachines? Dan bepaal je je eigen budget. Je adverteert al vanaf € 1 per dag. Dit maakt zoekmachinemarketing laagdrempelig.

2. Met SEA direct zichtbaar

Voor nieuwe websites is het lastig om snel in Google te stijgen. Wil je toch direct bezoekers en klanten aantrekken? Adverteer in zoekmachines (SEA). Wanneer je de advertentie optimaliseert ontvang je een betere positie. Dit levert je een directe zichtbaarheid op, zonder dat je hoeft te wachten totdat je zichtbaar bent in de organische zoekresultaten.

3. Je doelen bepalen

Met zoekmachine marketing bepaal je zelf je doelen. Bijvoorbeeld meer websitebezoekers, het opbouwen van naamsbekendheid of meer omzet genereren. Deze vorm van marketing is veelzijdig, je kunt dus alle kanten op. Bepaal vooraf je doelen, dan weet je ook welke richting je uit moet gaan. Het is in veel gevallen mogelijk om meerdere doelen met elkaar te combineren.

4. Zichtbaar op specifieke zoektermen

Wanneer je auto-onderdelen verkoopt wil je ook op deze zoekterm gevonden worden. Zowel met SEO als SEA ben je zichtbaar op specifieke zoektermen. Je bereikt hier je doelgroep heel gericht en nauwkeurig mee. Bovendien sluit je niet-relevante bezoekers uit.

5. Zichtbaar in alle zoekmachines

Wanneer je start met SEO dan ben je niet alleen in Google maar ook in andere zoekmachines zichtbaar. Zo groeit zoekmachine Bing de laatste jaren langzaam, maar ook de anonieme zoekmachine DuckDuckGo wint aan terrein. Met SEO richt jij je op alle zoekmachines, nog steeds tegen dezelfde lage kosten.

6. Hoge CTR

De CTR staat voor doorklikratio. Dit is de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal keer dat naar je website wordt doorgeklikt. De CTR van de gemiddelde advertentie ligt rond de 3% tot 5%. De CTR van organische zoekresultaten kan tot wel 45% bereiken. Die 45% geldt wanneer je op positie één in Google staat. Een tweede positie kan nog steeds tot 18% van het zoekverkeer opleveren.

Met een goede positie in de organische zoekresultaten bereik je een ontzettend hoge CTR. Het is dus zaak om flink aan je website te (blijven) werken.

6. Duurzaam

Doe jij al aan duurzaam ondernemen? Een van de voordelen van zoekmachinemarketing is dat het duurzaam is. Je maakt namelijk geen gebruik van papier, printers, inkt of andere zaken. Natuurlijk wordt tijdens het gebruik van een PC, tablet of smartphone stroom (voeding) ingezet. Maar om SEO of SEA in te zetten heb je hier niet veel van nodig.

7. Alles is meetbaar

Hoe goed scoor je in zoekmachines en levert het ook voldoende websitebezoekers op? Nog een van de voordelen van zoekmachine marketing is dat alles meetbaar is. Je bekijkt wat een campagne oplevert, hoe goed je in zoekmachines scoort en wat je verbeterpunten zijn. Er zijn diverse tools om dit soort dingen te meten. En ook nog eens op een heel eenvoudige manier.

8. Eenvoudige concurrentieanalyse

Misschien wil je weten hoe je concurrent het in zoekmachines doet en of deze zoekmachine marketing inzet. Ook dit soort dingen zijn vrij eenvoudig te achterhalen. Met tools zoals Ahrefs of Ubbersuggest bekijk je hoe goed je concurrenten scoren. Bijvoorbeeld op welke zoektermen. Je ziet ook of ze aan linkbuilding of betaalt adverteren doen. Zoekmachinemarketing betekent een eenvoudige en snelle concurrentieanalyse, zodat je dit kunt overtreffen.

9. Iedereen kan het

In de basis kan iedereen zich bezighouden met zoekmachine marketing. Je bent bijvoorbeeld een ster in het schrijven van blogs, kunt goed communiceren of bent technisch aangelegd. In dit geval kun jij je bezighouden met het creëren van content, linkbuilding of technische optimalisatie. Dit werkt kostenbesparend en je houdt zelf zicht op de vorderingen.

10. Hulp is altijd beschikbaar

Zoekmachine marketing kan voor sommige lastig toepasbaar zijn. Bijvoorbeeld door het ontbreken van kennis of tijd. Gelukkig is er altijd hulp beschikbaar. Wil je hulp op het gebied van SEO of SEA maar wel tegen lage kosten? Neem dan direct contact op. Samen zetten we zoekmachinemarketing zo succesvol mogelijk in.

Nadelen van zoekmachinemarketing

Met al die voordelen van zoekmachine marketing moet dit wel geweldig zijn. Toch zijn er een aantal nadelen. Omdat bijna niemand je over die nadelen vertelt vind je ze hieronder op een rij:

Adverteren in zoekmachines heeft een tijdelijk effect: zet je de campagne stop dan ben je niet meer zichtbaar.

SEO is gratis maar wanneer je hulp inschakelt ben je altijd geld kwijt. De kosten variëren enorm, van € 100 tot meer dan € 5000 per maand.

Linkbuilding is een veel toegepaste SEO-techniek maar kan op je website flink schade aanrichten.

Niet alle SEO-tools zijn 100% transparant of betrouwbaar. Bijvoorbeeld bezoekersaantallen, die worden vaak laag of veel te hoog ingeschat.

Voordat je zichtbaar bent in de organische zoekresultaten zul je enkele weken geduld moeten hebben. Snelle resultaten zijn alleen te bereiken middels adverteren in zoekmachines.

Bij verkeerd uitgevoerde technieken kan Google je website afstraffen. Dit betekent een lagere positie in de organische zoekresultaten of soms helemaal een uitsluiting. In dit laatste geval is het heel lastig om dit weer terug te draaien.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven