Voorbeeld van een overtuigende tekst – zo doe je dat

Bijgewerkt: 10 augustus 2021

Zoek je een goed voorbeeld van een overtuigende tekst? Overtuigen doe je niet door over jezelf te vertellen. Wel door te laten zien dat jij het probleem van de klant oplost. Dit doe je met argumenten en het opsommen van de voor- en nadelen. Maar er is meer: een overtuigende tekst moet ook prettig leesbaar zijn. Anders kom je nog niet overtuigend over.

Overtuigen doe je met krachtige woorden

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De kracht van overtuigen zit hem in het aanspreken van de klant (in dit geval de lezer). Je begint geen tekst met de woorden: ik ben verkoper en ik heb hier veel plezier in. Nee, je begint met: “al tijden op zoek naar die speciale schoenen? Ik heb ze voor jou!”

Hiermee vat je de koe bij de horens. Je laat namelijk direct zien dat jij de oplossing van het probleem bent. Welke probleem? Het feit dat de klant die speciale schoenen nergens kan vinden. De oplossing? Jij hebt die schoenen in je assortiment.

Overtuigen doe je ook door naar de ander te luisteren en samen te vatten wat die ander zegt. Communiceer je via een website (webteksten), dan wordt het lastig om een tweezijdige communicatie aan te gaan. Je moet je daarom in de ander verplaatsen.

Inspelen op gevoel en emoties

Je bent verkoper van wel heel speciale schoenen. Tenminste, dat vind jij. Misschien vindt een ander er helemaal geen bal aan. Hoe krijg je diegene dan toch zover dat hij of zij jouw schoenen ook speciaal gaat vinden?

Probeer je in de doorsnee websitebezoeker te verplaatsen. Hij is op zoek naar schoenen, daarom is hij al op jouw website uitgekomen. Stiekem staat de klant al met één voet binnen, maar hoe krijg je hem over de drempel?

Speel in op zijn gevoel. Een goede overtuigende tekst zou kunnen zijn: “ben jij de trendsetter met gevoel voor mode?”. Daar raak je de lezer mee. Natuurlijk willen we allemaal trendsetter zijn en hey, we hebben ook nog eens gevoel voor mode. Wegklikken of de tekst niet verder lezen betekent toegeven dat je geen gevoel voor mode hebt. De websitebezoeker moet nu wel verder lezen.

Mooi, je hebt op zijn gevoel of emotie ingespeeld en weet hiermee de aandacht van de websitebezoeker te behouden.

Voorbeeld van een overtuigende tekst

Wil je een goed voorbeeld van een overtuigende tekst zien? Hieronder twee voorbeelden: eentje van hoe het niet en eentje van hoe het wél moet.

Voorbeeld 1: zo moet het niet

Schoenen

Hallo ik ben Adriaan van AdriaanMode. Ik verkoop speciale schoenen. Dit doe ik al 20 jaar, omdat ik hier veel plezier in heb. Wil je graag schoenen kopen? Op mijn mooie website, die ik heb laten ontwerpen door ‘Bureau OntWorp’, vind je precies 48 paar schoenen.

Wat gaat er allemaal mis in bovenstaand voorbeeld? Eigenlijk alles. Deze tekst begint met een verhaal over jezelf. Sorry, maar daar is de websitebezoeker echt niet in geïnteresseerd. Verder geef je informatie waar niemand iets aan heeft. Je hebt de website door Bureau OntWorp laten maken en je hebt 48 paar schoenen in je assortiment? Teveel nutteloze informatie. De kans dat iemand schoenen bij je koopt is nul, zero, null, cero. Ben ik duidelijk genoeg?

Voorbeeld 2: zo doe je het wel

Schoenen voor de echte trendsetter

Loop jij ook altijd nét iets achter op het gebied van mode? Vandaag is de dag dat je hier verandering in brengt! De schoenen van AdriaanMode tillen je modegevoel naar een hoger niveau. Een ruim assortiment trendy heren- en damesschoenen staat voor jou klaar.

Voel je hem? Je bespreekt direct het probleem van de bezoeker: hij heeft het gevoel dat hij op de mode achterloopt. Je geeft al snel de oplossing van het probleem: jij hebt trendy schoenen, waarmee de potentiële klant niet langer op de mode achterloopt. Sterker nog: je geeft hem het gevoel dat hij hiermee speciaal is.

Je laat ook nog even weten dat je een ruim assortiment hebt, zodat hij weet dat er voldoende keuze is. Zonder dat je elke dag het assortiment telt, want dat komt ook zo wanhopig over. Want: zelfs al tel je elke dag je assortiment, dan nog laat je het niet weten. Je bent cool, weet je wel?

Overtuigende teksten zijn foutloos geschreven

Zelfs wanneer je een goede overtuigende tekst schrijft is het nog opletten met spelling en grammatica. Kromme zinnen, dt-fouten of te weinig of teveel interpunctie, het werkt zeer storend. Hierdoor zal de websitebezoeker sneller afhaken dan je wenst.

Wil je graag zelf teksten schrijven en een voorbeeld van een overtuigende tekst ontvangen? Ik schrijf graag die eerste tekst voor je, je hoeft maar te vragen. Daarna kun je altijd nog bekijken of je mij als tekstschrijver inhuurt of het verder zelf kan. Vraag gerust de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven