✓ in meta description (vinkje in de omschrijving)

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Moet je nu wel of geen ✓ in meta description plaatsen? Een vinkje in de pagina omschrijving, je komt het vaak tegen. Ja, ik maak er ook gebruik van. Maar het is niet voor iedereen geschikt. In sommige gevallen is het vinkje in de meta description ontzettend irritant.

Een vinkje ✓

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met een vinkje, dat er zo uitziet: ✓, wordt vaak het groene vinkje bedoeld. Of iemand een groen vinkje ziet staan hangt ook een beetje van de geïnstalleerde codes af. Een groen vinkje is namelijk een afbeelding die middels een code zichtbaar wordt. Wanneer de ‘ontvanger’ deze codes niet heeft geïnstalleerd, dan ziet hij ook geen groen vinkje maar een raar teken.

Naast het groene vinkje zijn er ook het zwarte en het blauwe vinkje. Een vinkje is eigenlijk een check-teken en wordt steeds vaker op websites gebruikt, met name in de meta description.

✓ in meta description: de voordelen

Sommige websites maken gebruik van een ✓ in de meta description. De meta description is een korte omschrijving van de webpagina of website. Zoekmachines nemen deze omschrijving in veel gevallen over en tonen dit in de zoekresultaten. Een goed gekozen meta description zorgt ervoor dat zoekers naar de webpagina klikken.

Een vinkje in meta description: het heeft wat voordelen. Ten eerste valt de omschrijving van de pagina beter op in de zoekresultaten. Dit gaat gepaard met het tweede voordeel: de kans is groter dat mensen sneller op dit zoekresultaat klikken.

Vinkje in meta description en de nadelen

Wat veel mensen niet weten is dat een vinkje in de meta description ook wat nadelen kan hebben. Sommige websites gebruiken veel te veel vinkjes in hun meta description. Er staan dan drie tot vijf vinkjes, dit ziet er heel rommelig uit. Het tweede nadeel is dat je het ✓ in meta descriptions binnen bepaalde branches continu terug ziet komen. Dit maakt mensen uiteindelijk ongevoelig voor de vinkjes.

Voer maar eens een zoekopdracht betreffende een online marketing bureau uit. Het ene na het andere marketingbureau maakt gebruik van vinkjes in de meta description. Als zoeker weet je helemaal niet meer waar je moet kijken. Heb je veel concurrenten die ook een ✓ in hun omschrijving gebruiken? Dan is het beter om dit zelf niet te doen.

Alternatief voor ✓ in meta description

Wanneer iedereen een vinkje in de meta description plaatst dan ben je niet meer onderscheidend genoeg. Is er een alternatief voor het ✓? Jazeker, er zijn zelfs meerdere alternatieven. Het probleem is dat je dan weer bent aangewezen op die codes en op het feit of gebruikers deze codes ook hebben geïnstalleerd.

Gelukkig beschikken steeds meer mensen over die belangrijke codes op hun pc, laptop, tablet en smartphone. Hierdoor zijn alternatieven voor het vinkje volop beschikbaar. Kijk maar eens hieronder naar een aantal voorbeelden van alternatieven.

Hartje in meta description

Een lief ❤️ hartje in je ❤️ meta description. Hoe schattig ziet dat uit? In dit geval zie je een rood hartje, maar je kunt ook voor de getypte versie kiezen. Dit doe je door de linker Alt toets samen met de 3 op het numeriek toetsenbord in te drukken. Je krijgt dan dit: ♥.

Misschien ziet er dit voor jou hetzelfde uit maar voor een ander kan dit groot verschil maken. Ga je voor zekerheid kies dan altijd voor de getypte versie van het hartje.

Sterretje in meta description

Dan heb je ook nog het ★ in de meta description. Dit sterretje typ je op je toetsenbord door ALT + 9733 (nummeriek toetsenbord). Je krijgt dan: ★. Wanneer je voor ALT + 10036 gaat dan krijg je: ✴. Dit is een achtpuntige ster maar minder geschikt voor in de meta description.

Je ziet ook vaak een gele ster in de meta description. Dit ziet er zo uit: ⭐️. Of je dit als gele ster ziet is ook weer afhankelijk van de codes die je geïnstalleerd hebt. Het gebruik van een gele ster is overigens aan te raden, omdat mensen denken dat het hier om review sterren gaat. Houd er wel rekening mee dat wanneer iedereen deze sterren straks gebruikt, je niet meer uniek bent. En dat het ook een beetje misleiding is, dit weet niet iedereen te waarderen.

✓ in meta description in combinatie met SEO teksten

Je kunt nog zoveel vinkjes in je meta description zetten, wanneer je inhoudelijk niks te bieden hebt zijn websitebezoekers ook zo weer vertrokken. Google houdt de tijd dat bezoekers op je website zijn in de gaten. Stel nu dat je veel zoekverkeer weet te trekken dankzij een ✓ in de meta description. Je teksten zijn helemaal ruk (sorry voor deze bewoording). Het gevolg: na enkele seconden is het bezoek weer vertrokken.

Google merkt dit en concludeert: wat een ruk website! Je zakt hierdoor lager in de zoekresultaten. Wil je dat? Nee toch zeker! Daarom moet je ook veel aandacht besteden aan de inhoud van je website. Ga hierbij voor SEO teksten.

Waarom zijn SEO teksten beter?

Veel mensen denken dat SEO teksten voor zoekmachines geschreven zijn. Dit klopt niet: deze teksten zijn voor websitebezoekers geschreven. Maar wel met een knipoog naar zoekmachines (zoals ik het altijd benoem). Want zoekmachines moeten wel begrijpen waar jouw teksten over gaan. Bovendien is het belangrijk dat de teksten aan de eisen van zoekmachines voldoen.

Jouw beloning: een hogere positie in de organische zoekresultaten. Hiermee trek je meer zoekverkeer naar je toe en ontvang je meer websitebezoekers. Die conversie, die gaat uiteindelijk ook omhoog. Want goed geschreven SEO teksten weten de lezer te overtuigen.

Natuurlijk wil je dat!

Je gaat voor het vinkje in je meta description. Maar ook voor goed geschreven SEO teksten. Want jij wil die vervelende concurrent voorblijven en meer zoekverkeer naar je toetrekken. Zodat de concurrent het nakijken heeft, dat doe je het toch voor? Maar bovenal omdat je het fijn vindt dat je omzet omhoog gaat.

Laten we vandaag nog aan zoekmachineoptimalisatie werken. Middels blogs, artikelen, een goed geschreven homepage of misschien wat productomschrijvingen. Iedere website is anders, samen bekijken we wat je nodig hebt. Meer weten of nieuwsgierig naar de prijzen? Wacht niet langer en neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven