Vindbaarheid als zzp’er

Meer dan 1,3 miljoen zzp’ers in Nederland, dat zijn de keiharde cijfers. Je vindbaarheid als zzp’er is dus enorm belangrijk. Je hebt namelijk heel wat concurrentie om je heen. De vraag is hoe je de vindbaarheid als zzp’er vergroot. Daar waar grote bedrijven tienduizenden euro’s in online marketing steken, ligt dit voor een zzp’er toch even wat anders.

Wat is vindbaarheid?

Laten we eerst eens even stilstaan bij het begrip vindbaarheid. Want je hebt vindbaarheid en zichtbaarheid. Zo op het eerste oog lijken deze twee op elkaar maar dit klopt niet helemaal.

Zichtbaarheid betekent dat mensen je tegen kunnen komen. Bijvoorbeeld in de (online) telefoongids, op social media, in zoekmachines, via folders, visitekaartjes of een advertentie. Een fysieke winkel met een etalage of een naambord boven de deur is offline zichtbaar.

Vindbaarheid heeft alles met zichtbaarheid te maken. Wanneer je niet zichtbaar bent kan niemand je vinden. Maar vindbaarheid gaat een stap verder. Het gaat erom hoe goed mensen je kunnen vinden. Als je bijvoorbeeld bovenaan in zoekmachines staat dan ben je goed vindbaar. Maar sta je ergens helemaal onderaan dan ben je wel zichtbaar maar niet vindbaar.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Vindbaarheid als zzp’er: zo pak je dat aan

Steeds meer mensen besluiten om voor zichzelf te beginnen. Dit zie je aan het groeiend aantal zelfstandigen zonder personeel (zzp). In 2019 telde Nederland 1,2 miljoen zzp’ers. Ondanks de coronacrisis is dit in 2020 gegroeid naar ruim 1,3 miljoen. In totaal 2 miljoen Nederlandse ondernemingen waarvan dus het grootste gedeelte (1,3 miljoen) zzp’ers.

Ga daar maar eens mee concurreren. Want dat jij een woonwinkel, een kledingwebshop of ondernemerscoach bent, daar ben je niet uniek in. Met jou zijn er vele anderen die deze producten of diensten aanbieden.

Wie het best vindbaar is ontvangt ook de meeste klanten of opdrachtgevers. Zo eenvoudig is het eigenlijk. Snel aan de slag met je vindbaarheid als zzp’er.

Ken je doelgroep

Je verkoopt rollators. Dit doe je aan ouderen, niet aan de jeugd. Of je bent ondernemerscoach. Voor ondernemers dus, en niet voor gepensioneerden. Het klinkt heel eenvoudig maar toch zo belangrijk: ken je doelgroep. Wanneer je weet met wie je communiceert kun je ook iets aan je vindbaarheid doen.

Wat hebben deze twee met elkaar te maken? Wanneer je weet wie je doelgroep is weet je ook waar je die doelgroep vindt. Zijn dit bijvoorbeeld jongeren dan kom je al snel op social media uit. Of ondernemers, die zie je vaak op LinkedIn. Bovendien weet je ook hoe je de doelgroep aan moet spreken. Belangrijk wanneer je hoog in Google wilt komen te staan.

Kijk naar je concurrenten

Je vindbaarheid als zzp’er vergroten betekent naar je concurrenten kijken. Ontdek hoe je concurrent aan zijn of haar vindbaarheid werkt. Heeft je concurrent een hoge positie in Google? Dan is het aan jou om hier bovenuit te steken. Is de concurrent erg actief op social media, zorg dan dat je dit verbetert.

Let op: ga je concurrent niet nadoen. Te vaak zie ik startende ondernemers die met precies hetzelfde komen als hun concurrenten. Het is juist de bedoeling dat jij het beter doet en je meer weet te onderscheiden. Dan pas val je ook op.

Durf te investeren

Het is voor startende ondernemers en zzp’ers heel lastig om geld uit te geven. Wanneer je omzet € 500 per maand bedraagt dan ga je geen € 1000 per maand uitgeven. Het is echter ook heel verleidelijk om je omzet helemaal voor jezelf te houden.

Je haalt maandelijks € 1000 aan omzet. Je hebt het geld hard nodig dus dit ga je niet uitgeven. Fout! Wil je jouw vindbaarheid als zzp’er zo snel mogelijk vergroten dan zul je ook moeten investeren.

Er is geen vuistregel die je vertelt hoeveel procent van de omzet je moet investeren. Vraag jezelf vooral af wat de winst in de toekomst zal zijn als je wel of juist niet investeert. Het is echter wel een feit dat wanneer je helemaal niet investeert, er ook helemaal niks gebeurt. Groei blijft dan in veel gevallen uit.

Vindbaarheid als zzp’er: zoekmachines

Misschien een open deur maar je bent pas écht vindbaar als je bovenaan in de organische zoekresultaten staat. Een hoge positie levert je namelijk heel veel zoekverkeer op. Bovendien blijf je die positie een lange tijd behouden. Met een beetje geluk jarenlang, daar profiteer je als zzp’er echt van.

Hoe kom je bovenaan in zoekmachines te staan? Door SEO toe te passen. Het probleem is dat je tegenwoordig duizenden specialisten tegenkomt. Allemaal beloven ze gouden bergen of zijn ervan overtuigd dat ze je positie in zoekmachines kunnen verbeteren.

Zorg dat je voor de beste SEO gaat, hier haal je veel winst uit. Vraag meer informatie of de tarievenkaart aan.

Actief op social media

Zorg dat je als zzp’er ook actief bent op social media. Bekijk vooral welk social media platform het beste bij jou aansluit. Facebook is nog steeds populair maar ook Instagram doet het goed. TikTok is meer bedoeld voor jongeren terwijl LinkedIn geschikt is voor zakelijk netwerken.

Wat moet je in godsnaam op social media doen? Eenvoudig: deel interessante tips en weetjes, leuke foto’s, iets persoonlijks, je nieuwste product of dienst of stel een vraag. Het is belangrijk dat je de interactie met je volgers aangaat.

Een fout die veel zzp’ers maken is het delen van gezinsfoto’s of klagen dat iets misloopt. Blijkbaar wordt van zzp’ers gedacht dat ze hun persoonlijke leven met anderen moeten delen. Fout, zoiets deel je op je persoonlijke account, niet met potentiële klanten of opdrachtgevers. Blijf zakelijk en professioneel, ook dan kun je nog steeds voor een persoonlijke benadering gaan.

Wat kost de vindbaarheid vergroten?

De grote vraag waar elke zzp’er mee rondloopt: wat moet dat allemaal kosten? Het is helemaal niet nodig om een duur onlinemarketingbureau of een SEO specialist in te schakelen. Linkbuilding bijvoorbeeld, dat is het actief verzamelen van backlinks naar je website toe, kun je heel goed zelf. Door verschillende websites te benaderen. En met een CMS (bijvoorbeeld WordPress) kun je de website zelf technisch onderhouden.

Richt je daarom op SEO teksten. Deze teksten zorgen ervoor dat Google je website beter indexeert. Het resultaat: een hogere positie in de organische zoekresultaten. Wat dat moet kosten? Informeer vandaag nog naar de interessante tarieven. Want als zzp’er hoef je echt geen bakken geld uit te geven.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.