Verschil vrouwelijke en mannelijke ondernemers

Ken je het verschil tussen vrouwelijke en mannelijke ondernemers? Vaak wordt gezegd dat beiden het net zo goed doen, maar is dit wel zo? Er zijn namelijk een aantal verschillen die het eindresultaat beïnvloeden. Ik onderzocht het verschil tussen vrouwelijke en mannelijke ondernemers. Ik moest concluderen wat ik al langer wist en waarom ik mij meer ‘mannelijk’ voel. 😊

Meer mannelijke dan vrouwelijke ondernemers

Het is een feit: er zijn meer mannelijke dan vrouwelijke (zelfstandige) ondernemers. Toch komen er de laatste jaren steeds meer vrouwen op de ondernemersmarkt. Dat is natuurlijk goed nieuws want een beetje gelijkheid voelt wel zo prettig.

Wil je het verschil tussen vrouwelijke en mannelijke ondernemers weten en met wie je beter samenwerkt? Hieronder vind je vijf belangrijke feiten.

Feit 1: mannen nemen meer financieel risico

Kijk je naar ondernemen dan nemen mannen en vrouwen net zoveel risico. Maar op het gebied van financiën nemen mannen meer risico. Vrouwen denken vaker na voordat ze een uitgave doen. Ook wegen ze eerder en langer de voors en tevens tegen elkaar af. Daarnaast zijn vrouwelijke ondernemers zuiniger.

Werk je B2B en wil je een grote opdracht of order binnenhalen? Zorg dan dat je met een mannelijke ondernemer te maken krijgt. Deze zijn toch wat makkelijker over te halen.

Feit 2: vrouwen richten zich minder op groei

Mannen leveren graag prestaties. Vrouwen natuurlijk ook maar in mindere mate. Zo zijn vrouwelijke ondernemers minder gericht op groei. Daar waar mannelijke ondernemers zo snel mogelijk door willen groeien.

Met wie moet je zaken doen? Wil je een ondernemer overtuigen van de groeikansen dan ben je bij de mannelijke collega beter uit. Vrouwelijke ondernemers zoeken vooral naar stabiliteit. Heb je iets te bieden dat het bedrijf stabiel houdt, dan richt jij je op de vrouwelijke collega’s.

Feit 3: mannen netwerken veel minder

Kijk eens op social media zoals Instagram, LinkedIn of Facebook rond. Van alle bedrijven die hier actief zijn kom je veel vrouwen en een stuk minder mannen tegen. Dit komt omdat vrouwen veel actiever maar ook veel effectiever in netwerken zijn.

Wil je graag een groot netwerk opbouwen? Grote kans dat je met vrouwelijke ondernemers in aanraking komt. Mannelijke ondernemers zijn veel minder actief of zelfs helemaal niet actief op social media. Ook in het echte leven (netwerkbijeenkomsten) leggen vrouwen wat makkelijker contact.

Feit 4: vrouwen hebben minder doelstellingen

Elk bedrijf moet een doelstelling hebben. Mannelijke ondernemers hebben vaak meerdere doelstellingen en weten dit ook snel te bereiken. Vrouwelijke ondernemers zijn hier meer bescheiden in. Ze hebben minder en soms helemaal geen doelstelling. Dit komt omdat ze vanuit een vaste baan starten of hun onderneming met het gezin (kinderen) combineren.

Wanneer je overtuigend genoeg bent kun je heel goed met vrouwelijke ondernemers samenwerken en naar haar doelen toewerken. Vrouwen nemen ook wat makkelijker hulp van anderen aan.

Feit 5: mannen denken zakelijker

Een man gaat recht op zijn doel af. Een vrouwelijke ondernemer bereikt dit doel ook maar vaak via een omweg. Als SEO tekstschrijver merk ik dat mannelijke ondernemers puur voor een goede vindbaarheid in zoekmachines en overtuiging richting de klant gaat. Wanneer ik voor vrouwelijke ondernemers schrijf dan willen ze meer van zichzelf, hun karakter of hun passie in de teksten terugzien.

Vrouwelijke ondernemers geven hierdoor soms onnodig of teveel geld uit. Dit strookt misschien een beetje met het feit dat vrouwelijke ondernemers zuiniger zijn. Het probleem is dat vrouwen hun doel met een omweg en met iets meer geld bereiken. Maar wel drie keer nadenken voordat ze iets uitgeven.

Waarom ik de mannelijke ondernemer ben

Soms lijk ik zelf op een mannelijke ondernemer. Ik ga recht op mijn doel af, ik houd niet van netwerken en ben heel erg gefocust op groei. Dit maakt dat ik het prettig vind om met mannen samen te werken.

Er is nog een reden waarom ik de mannelijke ondernemer ben: ik ben to the point en kijk puur naar resultaten. Wanneer een SEO tekst de juiste zoektermen bevat en goed geschreven is dan IS DEZE GOED.

Vrouwelijke ondernemers willen vaak een stukje gevoel of passie in de tekst terugzien zonder rekening te houden met SEO. Ik pas het dan wel aan maar het duurt dan veel langer voordat de website van de vrouwelijke ondernemer bovenaan in Google verschijnt. Zonde.

Over het netwerken

Ik heb net verteld dat vrouwelijke ondernemers meer en effectiever netwerken. Ze zijn vooral actief op social media. Je weet ook dat ik niet van netwerken houd. Je moet bij mij niet aankomen met een netwerkbijeenkomst of een meeting. Af en toe belt een andere ondernemer mij om even te ‘pitchen’. Ben ik niet van gediend, laat mij gewoon mijn werk doen.

Ik heb geen LinkedIn of zakelijk Facebook account. Toch ben ik sinds oktober 2019 actief op Instagram met @biancatekst. Een goede keus want binnen enkele maanden had ik al meer dan 6000 volgers. Leuk om te doen en het levert ook nieuwe opdrachtgevers op. Maar of het mijn passie is? Nee, schrijven is en blijft mijn passie.

Teksten laten schrijven? Dan ben ik jouw man vrouw. Neem vrijblijvend contact op.