5 veelgemaakte advertentie fouten en wat je hieruit kunt leren

Adverteren of reclame maken is een goede manier om op te vallen. Er zijn verschillende vormen van reclame, maar de meeste ondernemers komen uit bij consumentenreclame of professionele reclame. Je richt je op consumenten of, in het laatste geval, op vakspecialisten.

Het is tegenwoordig een hele uitdaging om op de juiste manier reclame te maken. Door het maken van advertentiefouten gooi je veel geld weg. Hier wil ik je voor behoeden, daarom laat ik de 5 meest gemaakte advertentie fouten zien en hoe je hiermee omgaat.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Online adverteren

Je kunt aan tvreclame of radioreclame denken, en misschien ook wel aan billboard-reclame. Dit zijn vormen van reclame die relatief duur zijn. Ook is het lastig om een specifieke doelgroep te bereiken. Online adverteren is veel goedkoper en je richt de reclame op een of meerdere doelgroepen.

Het goede aan online adverteren is dat alles meetbaar is, van advertentievertoningen tot klikken en conversie. In dit artikel heb ik het over de fouten binnen het online adverteren.

1. Denken dat alleen maar mensen op je advertentie klikken

Wanneer je in zoekmachines zoals Google adverteert dan betaal je per klik. Elke klik leidt tot een bezoeker naar je website, toch? Nee, het is fout om te denken dat alleen maar mensen op je duurbetaalde advertentie klikken.

Klikfraude komt best veel voor. Vaak zijn het concurrenten die aan klikfraude doen, om jou op die manier hoge kosten te jagen. Hierdoor haal je de advertentie weg en kan de concurrent goedkoper adverteren.

Wanneer je in Google adverteert heeft de zoekmachine wel wat methoden om klikfraude te achterhalen. Bijvoorbeeld door naar IP adressen te kijken. Maar 100% veilig is dit niet, je krijgt altijd te maken met een klein percentage klikfraude. Of klein, dit kan tot wel 25% oplopen. Houd hier bij je budgetplanning rekening mee.

2. Geen zoektermenonderzoek doen

Wil je effectief in Google adverteren, dan moet je altijd een zoektermenonderzoek doen. Je moet immers bij het aanmaken van een advertentiecampagne opgeven op welke zoektermen je advertentie naar boven komt. Je kunt niet lukraak wat zoektermen invoeren.

Met behulp van een zoektermenonderzoek ontdek je wat relevant is voor jouw website. Het is dan ook zeker aan te raden om gebruik te maken van de Google Adwords planner en de URL van je site in te voeren. Bekijk wat het gemiddeld bod op een zoekterm is en hoeveel concurrenten hierop adverteren.

Bekijk ook zeker de suggesties die Google geeft. Mogelijk is een van deze suggesties een betere keuze, waardoor je meer bezoekers op je website krijgt.

3. Advertentiebudget besteden aan mensen die geen geld uit willen geven

Een andere advertentie fout die je kunt maken is je richten op mensen die op zoek zijn naar gratis producten, diensten of informatie. Ik zag bijvoorbeeld dat verschillende websites adverteren op de zoekterm ‘gratis spelletjes’.

Het is leuk om deze mensen middels een advertentie naar je website te trekken, maar wist je dat ze niet de intentie hebben om geld uit te geven? Waarschijnlijk kost dit bezoek je een hoop geld en levert het weinig tot helemaal niets op.

Besteed geen aandacht aan mensen die via de zoekmachine op zoek zijn naar gratis spullen. Dat wel doen is echt een slecht idee.

4. Geen doelgroep samenstellen

Een andere kwalijke advertentiefout is dat je geen doelgroep samenstelt. Je denkt van tevoren niet na aan wie je de advertentie wil tonen. Je hebt je misschien alleen maar zoektermen gericht. Maar wanneer je de doelgroep kent, dan weet je ook beter wat de belangrijkste zoektermen zijn.

Ik zal je een voorbeeld geven. Je wil sneakers promoten en hiermee in Google adverteren. Je doet een zoektermenonderzoek en komt uit op zoektermen als ‘sneakers kopen’ of ‘sneakers dames’. Misschien wel alleen het woordje ‘sneakers’. Dus adverteer je op een van deze zoektermen.

Maar je hebt niet aan de doelgroep gedacht. De sneakers zijn namelijk voorzien van een ondersteunende zool. Het zijn voornamelijk ouderen die hier behoefte aan hebben. Wanneer je nu ‘ouderen’ als doelgroep in je achterhoofd houdt dan weet je ook waar ze behoefte aan hebben. Ouderen zoeken niet naar sneakers maar naar ‘schoenen met ondersteuning’ of ‘orthopedische schoenen’. Met deze zoektermen bereik je de doelgroep veel beter.

Dus: denk eerst over de doelgroep na en doe dan pas een zoektermenonderzoek. De doelgroep samenstellen is ook bij adverteren op social media heel belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan wanneer je in zoekmachines adverteert. Dit komt omdat social media adverteren zich op doelgroepen richten, en niet op zoektermen.

5. Taalfouten in advertenties

Iedereen maakt wel eens een taalfout, dat is niet iets om je voor te schamen. Maar wanneer dit in een advertentie of reclame gebeurt dan is dit storend. Buiten het feit dat de ontvanger je ook niet meer serieus kan nemen.

Met name dt-fouten komen vaak voor. Maar ook grotere blunders, zoals Santa Maria die adverteerde met de tekst ‘veras met Tex Mex. Verassen is hetzelfde als cremeren, ik ga er vanuit dat ze ‘verrassen’ bedoelden.

Een andere fout die regelmatig voorbijkomt is “je bent gek als je teveel betaald” waarbij betaald met een t moet (betaalt). En wat dacht je van deze: “Hoera geslaagt”. Het behoeft geen uitleg dat geslaagd met een d hoort. Altijd.

Sommige bedrijven geven een leuke draai aan taalfouten, maar vaak kom je er niet onderuit om je fout te erkennen. Wil je niet dat je advertentie op de website van Taalvoutjes belandt, controleer dan vooraf de spelling van de advertentietekst.

.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.