Van domeinnaam veranderen, is dat wel verstandig?

Je vindt dat je huidige domeinnaam niet meer goed bij je past. Van domeinnaam veranderen lijkt simpel maar heeft best grote gevolgen. Allereerst is er de kans dat mensen je website niet meer kunnen vinden. Daarnaast loop je het risico om diep in de organische zoekresultaten weg te zakken. Je domeinnaam veranderen doe je daarom volgens een goed doordachte strategie.

Het belang van een goede domeinnaam

Een nieuw bedrijf opzetten, hier hoort ook het bedenken van een bedrijfsnaam bij. Helaas gaan veel ondernemers op dit gebied de mist in. Ze bedenken de bedrijfsnaam, leggen deze vast en vergeten helemaal te bekijken of de domeinnaam vrij is.

Dat overkomt vooral veel zzp’ers die helemaal niet bezig zijn met de opzet van een website. “Dat komt later wel “wordt er gedacht. Totdat je er achter komt dat de gewenste domeinnaam al bezet is. Denk maar eens aan het(vroegere) bedrijf BjanCa. Voordat ik deze bedrijfsnaam bij de KvK vastlegde heb ik eerst de domeinnaam geregistreerd. Nooit andersom doen!

Waarom heb je een domeinnaam nodig die bij de bedrijfsnaam past? Simpel, omdat het voor potentiële klanten, opdrachtgevers of geïnteresseerden veel makkelijker is om je bedrijf te vinden. Bovendien is het ook nog eens goed voor je positie in de organische zoekresultaten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Van domeinnaam veranderen, doen of niet doen?

Je gebruikt op dit moment een domeinnaam waar je achteraf niet zo tevreden over bent. Bijvoorbeeld omdat je hem niet zo sterk vindt, maar het kan ook dat de domeinnaam niet (meer) bij je bedrijfsnaam of activiteiten past.

Kun je zomaar van domeinnaam veranderen? Ja, dat kan. Het is alleen niet verstandig. Heb je veel bezoekers die rechtstreeks op je website terecht komen dan is de kans groot dat ze je niet meer vinden. Maar het kan ook dat je posities in de organische zoekresultaten verliest.

Je kunt je ook voorstellen dat e-mails niet meer aankomen. Daarom moet je het oude e-mailadres altijd een tijdje naast het nieuwe e-mailadres gebruiken.

Het grootste gevaar: verlies van ranking

Van domeinnaam veranderen levert één groot gevaar op: verlies van ranking. Hoe goed je het ook aanpakt, je zal de komende tijd altijd websitebezoekers kwijtraken. Het kan tot wel een jaar duren voordat je weer op het oude niveau zit. Daarnaast zijn er websites die het oude niveau nooit meer bereiken.

Andersom kan ook: van domeinnaam veranderen en uiteindelijk meer websitebezoekers dan ooit tevoren ontvangen. Dit zie je bij domeinnamen die zeer slecht in Google scoren. Door over te stappen naar een nieuwe domeinnaam laat je je ‘slechte naam’ achter je. Dat overkwam mij met een van mijn affiliate websites. Na wat Google updates was deze zo hard geraakt dat hij van 20.000 bezoekers per maand terugviel naar amper 3000 maandelijkse bezoekers. Na een verandering van domeinnaam groeide het aantal bezoekers tot boven de 40.000 per maand. Een goede keuze dus!

Stappenplan domeinnaam veranderen

Let op, want wanneer je ondoordacht van domeinnaam verandert dan zorgt dit voor een slechtere ranking in Google. Ook vergroot je de kans dat bezoekers snel van je pagina wegklikken. Dat snel wegklikken leidt er weer toe dat je nog verder in Google wegzakt. Laten we het van domeinnaam veranderen goed aanpakken. Volg hieronder het stappenplan.

Stap 1: een goede domeinnaam registreren

Je wil van domeinnaam veranderen omdat de oude niet meer voldoet. Registreer dit keer een domeinnaam voor de komende 100 jaar. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Het is namelijk niet de bedoeling dat je over een jaar weer ontevreden bent en dus ook weer een andere domeinnaam gaat nemen.

Stap 2: website één op één kopiëren (verhuizen)

Zorg ervoor dat je nieuwe website er exact hetzelfde uitziet als de oude. Hiermee voorkom je verwarring bij je trouwe groep bezoekers. Zorg dus dat je de website één op één kopieert oftewel in zijn geheel verhuist. Maak eerst een back-up van je gehele website. Dit doe je door het downloaden van de bestanden via FTP. Vergeet ook niet de database te downloaden.

Vervolgens moet je de database uploaden naar de nieuwe domeinnaam. Maak je gebruik van WordPress dan moet je de wp-config.php aanpassen. Vervolgens de bestanden uploaden via FTP. Vergeet niet tussendoor te testen. Vervolgens de DNS wijzigen, maar deze laatste stap is niet altijd nodig.

Je kunt alles ook op een andere manier aanpakken. Bijvoorbeeld door de nieuwe domeinnaam eerst in te richten. Je kiest voor dezelfde lay-out en plaatst de teksten die op je oude website staan ook op de nieuwe. Je doet dus alles handmatig waarbij je ook nog aanpassingen kunt doen. Bijvoorbeeld omdat je het webdesign toch wat anders wil. Let bij het verhuizen ook op interne links, deze zullen op de nieuwe website aangepast moeten worden.

Stap 3: redirecten

Deze stap mag je zeker niet overslaan want hij is ontzettend belangrijk. Wanneer je nieuwe website gereed is dan ga je redirecten. Dit doe je middels een 301 redirect. Hiermee geef je zoekmachines de boodschap dat je website definitief verhuisd is.

Hoe werkt een redirect? Wanneer bezoekers op website A uitkomen dan worden ze automatisch doorgeleid naar website B. Heb je alles één op één gekopieerd en dezelfde URL’s gebruikt, dan werkt dat doorverwijzen heel eenvoudig. Maar wanneer het laatste gedeelte van de URL er anders uitziet dan moet je alles afzonderlijk redirecten. Kijk maar eens naar de verschillen.

  • Exacte kopie: website-A.nl/hoi-allemaal >> website-B.nl/hoi-allemaal
  • Nieuwe URL: website-A.nl/hoi-allemaal >> website-B.nl/hallo-allemaal

In het eerste geval, wanneer je een exacte kopie van de URL hebt gemaakt, hoef je alleen maar het hele domein door te sturen. In het tweede geval is de URL veranderd en moet je handmatig voor elke URL een aparte 301 redirect aanmaken.

Belangrijke tips van domeinnaam veranderen

Jij kent je website als geen ander. Dan weet je ook op welke dag van de week je het meeste en juist het minste zoekverkeer ontvangt. Veel website ontvangen op maandag de meeste bezoekers en op zaterdag de minste. Verander je domeinnaam en verhuis je website op een dag dat je het minste zoekverkeer ontvangt. Je zou ook heel strategisch voor een bepaalde maand of seizoen kunnen kiezen. Verkoop je kerstbomen, dan verander je natuurlijk niet van domeinnaam wanneer het november of december is. Dit doe je in januari of februari, wanneer niemand op zoek is naar een kerstboom.

‘s Nachts ontvang je de minste bezoekers. Dit is het perfecte tijdstip om alles over te verhuizen.

Denk ook eens aan het overzetten van een klein gedeelte van de website. Zo kun je zowel de oude als de nieuwe website naast elkaar laten draaien. Dit geeft je voldoende ruimte om langzaam van domeinnaam te veranderen. Ondertussen kunnen bezoekers hieraan wennen.

Wanneer ben ik weer zichtbaar in Google?

Heb je de website oververhuisd? Bij middelgrote websites duurt het enkele weken voordat de meeste pagina’s opnieuw zijn geïndexeerd. Bij een grote website kan dit tot wel een half jaar duren. Dan nog zul je tot een jaar geduld moeten hebben voordat je weer op het oude niveau websitebezoekers zit.

Bedenk dat sommige websites nooit meer op hun oude niveau komen! Van domeinnaam veranderen brengt altijd een risico met zich mee. Ook daarom is het goed om eerst een klein gedeelte van de website over te verhuizen en te bekijken wat dit met de bezoekersstatistieken doet.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.