UTM code voor je website en het effect

Een UTM code is de perfecte manier om je online marketing techniek bij te houden. Hierbij voeg je een stukje code aan de link van een pagina toe. Dankzij de UTM code kun je zeer eenvoudig de herkomst van verkeer achterhalen. Als webmaster/ bedrijfswebsite is het zeker aan te raden om gebruik te maken van deze unieke code.

Betekenis van UTM code

Wat is de UTM code betekenis? UTM is de afkorting voor Urchin Tracking Module. Wanneer je naar deze afkorting kijkt zie je al direct het woord tracking er in voorkomen. Oftewel het traceren van iets, in dit geval het verkeer dat op een pagina of artikel afkomt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zo ziet deze code eruit

Normaal gesproken ziet een URL er ongeveer zo uit: www.biancawalraven.nl/utm-code. Deze URL leidt naar dit artikel. Een URL met UTM code is langer. Dit komt omdat er een paar elementen aan zijn toegevoegd. Zo kan een URL met UTM code eruitzien:

www.biancawalraven.nl/utm-code/?utm_source=socialmedia&utm_medium=blog&utm_campaign=utm_code

In feite bestaat de UTM code uit drie gedeeltes. Het eerste gedeelte van de UTM code gaat over de bron van verwijzing. Dit kan bijvoorbeeld een andere website zijn maar ook social media, een nieuwsbrief of een gedeeld bericht op WhatsApp. Dit eerste gedeelte krijgt de code campagne source.

Het tweede gedeelte heet campagne medium. Hierbij maak je duidelijk om welke marketingvorm het gaat. Wordt er bijvoorbeeld verwezen vanuit een advertentie, een blogbericht, een e-mail of iets anders?

Als laatste heb je nog de campagnenaam. Welke naam je eraan geeft moet je zelf weten, maar het is natuurlijk wel makkelijk dat je de campagnenaam snel herkent. Vooral belangrijk wanneer je meerdere UTM codes gebruikt.

Term en content in de code verwerken

Als extra toevoeging aan de UTM-code kun je er nou ook nog de term (utm_term) en content (utm_content) in verwerken. Met term verwijs je naar de zoekterm die bezoekers hebben gebruikt. Content staat voor de inhoud van het medium. Zo ontdek je waarom bezoekers de link hebben gevolgd. Term en content zijn ideaal om te testen, maar geen verplichte onderdelen van de UTM-code.

UTM-code en Google Analytics

Het meest wordt de UTM code voor Google Analytics gebruikt. Maar wanneer je via een marketingbureau of een andere website adverteert dan kan het zijn dat ze voor jou een URL met UTM code aanmaken.

Wanneer je de code voor Google Analytics inzet dan vind je via deze tool heel makkelijk de statistieken terug. Open hiervoor het Google Analytics en zoek in de linkerkant van het dashboard naar acquisitie. Vervolgens laaf ik hier je naar alle campagnes. Binnen de Google Analytics app tik je op het menu en vervolgens op acquisitie. Vervolgens kijk je bij ‘verwijzing’.

De code toevoegen middels de URL builder

Je hoeft gelukkig niet handmatig een UTM code toe te voegen. Hier heeft Google een handige tool voor ontwikkeld. Deze tool heet de Campaign URL Builder en maakt op basis van de ingevulde gegevens een unieke UTM code aan.

Nadat je alles hebt ingevuld verschijnt er automatisch een UTM code. Zorg ervoor dat je deze code ook uniek houdt en niet voor verschillende campagnes gebruikt. Wanneer je dit namelijk wel doet dan wordt het meten een stuk lastiger.

Aan de slag met de UTM code

Heb je volgens bovenstaande methode een UTM code aangemaakt? Dan is het nu zaak om deze code actief te gaan gebruiken. De UTM-code bestaat niet alleen uit een aantal parameters maar natuurlijk ook de originele link. De gehele code gebruik je als link naar je website, blogpost, artikel of webshop. Of welke willekeurige landingspagina dan ook.

Het is wel belangrijk dat Google Analytics aan de pagina met doelpagina/landingspagina is gekoppeld. Hoe werkt dat nou, die UTM code?

Stel dat je een gastblog voor een andere website schrijft  met hierin een link naar jouw website. Dit valt namelijk ook onder een campagne. In plaats van de normale URL in de tekst te verwerken gebruik je de URL met UTM code. Dit doe je ook wanneer je ergens een advertentie of banner plaatst. Je geeft niet de normale URL maar die met UTM code door.

Al het verkeer wordt direct naar de juiste pagina doorgeleid. Grootste voordeel van de UTM code is dat je voortaan ziet welke bezoekers via de campagne op je website zijn uitgekomen.

Het doel: meten is weten

Meten is weten en dit geldt al helemaal voor een online campagne. Het is vooraf lastig bepalen of een campagne wel effectief of succesvol is. Door je campagne of campagnes te meten middels een UTM code ontdek je of dit voor herhaling vatbaar is.

Dankzij deze meting kun je in de toekomst een campagne veel effectiever inzetten. Maar je kunt hier ook een hoop geld mee besparen, door niet weer in dezelfde valkuil terecht te komen.

SEO content voor je website/webshop

Je wilt meer bezoekers op je website of webshop. Dit bereik je gedeeltelijk via een campagne, maar waarom zou je altijd voor bezoekers moeten betalen? Het is net zo belangrijk om je ook op organisch zoekverkeer te richten. Met goede SEO content behaal je een hoge positie in zoekmachines. Dit levert je veel meer bezoekers op, gratis en voor niets.

SEO content laten maken is een investering maar wel een die zich goed terugverdient. Ben je nieuwsgierig geworden naar SEO content en wat dit voor jou betekent? Neem gerust contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.