User experience optimization: van SEO naar UEO

Het is tof om bovenaan in Google te staan, het meeste verkeer te ontvangen en je omzet te verhogen. Feit. Maar het is nog toffer wanneer de conversie hoger dan hoog wordt.

SEO blijft de beste tool om duizenden bezoekers per dag naar je website te trekken. Hoe fijn zou het zijn wanneer je een groot deel van de bezoekers omzet naar klanten? Van SEO naar UEO oftewel user experience optimization: zorg voor een onvergetelijke gebruikservaring op je website.

Een gebruiksvriendelijk design

Wil je de bezoeker en hiermee Google tevreden stellen dan ontkom je niet aan een gebruiksvriendelijk design. Dit staat ook wel bekend als een UX-ontwerp. Een User Experience (UX) zorgt voor een fijne gebruikservaring van de bezoeker.

Je zou kunnen denken aan een goede navigatie, het visuele beeld (afbeeldingen of plaatjes) of duidelijke knoppen. De gebruiker hoeft geen moeite te doen om zijn weg op de website te vinden. Alles is in één oogopslag duidelijk.

Daarnaast straalt een UX-design rust uit. Het bevat geen flitsende teksten of beelden, en de bezoeker wordt niet afgeleid.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

User experience optimization: de UX-schrijver

Naast een UX-design heb je ook gebruiksvriendelijke teksten nodig. Hierbij komt de UX-schrijver goed van pas. Deze weet met bepaalde woorden de lezer te raken. De teksten lezen prettig, waardoor de bezoeker langer op de website wil blijven. Maar het belangrijkste is dat de inhoud van de tekst overtuigend overkomt.

Zowel een UX-design als UX-teksten vragen om veel creativiteit en inlevingsvermogen. Mogen we je hierbij helpen? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

De doelen van de gebruiker in kaart brengen

Een belangrijk onderdeel van user experience optimization is de doelen van de gebruiker identificeren. Vaak komen gebruikers op een website uit omdat ze bepaalde informatie zoeken, of hulp bij een probleem. Maar het kan ook dat ze ter vermaak komen.

Het scheelt natuurlijk of je een website met kleurplaten hebt, of loodgietersdiensten aanbiedt. Of misschien wel een webshop met kinderkleding. Vaak is wel duidelijk waarom bezoekers op je website uitkomen, maar toch is het goed om hier nog eens over na te denken.

Iemand die op een webshop met kinderkleding komt heeft de intentie om te kopen. Deze komt niet ter vermaak dus het heeft ook geen zin om grapjes te maken. Ditzelfde geldt voor de website met loodgietersdiensten. De gebruiker zoekt zo snel mogelijk een oplossing voor zijn lekkende kraan of aanleg van een badkamer. Het heeft dan geen zin om hier gereedschap te verkopen, de gebruiker zou dan wel naar de (online) bouwmarkt gaan.

Stem de inhoud van de website af op de doelen van gebruikers. Zo zorg je voor een betere gebruikservaring.

Maak gebruik van steekproeven of controlegroepen

Waarom zou iemand een offerte aanvragen, een product kopen of je blogpagina bekijken? Wat is de drijfveer achter bepaalde acties? Het is goed om te weten hoe bezoekers je website gebruiken. Klikken ze bijvoorbeeld op bepaalde knoppen of linkjes, trekt een bepaald gebied de aandacht en welke functies vinden ze goed?

Test dit met behulp van controlegroepen of maak gebruik van een A/B test. Je kunt een controlegroep of testgroep inhuren of op social media vragen of mensen je willen helpen. Een test op locatie uitvoeren is nog beter. Bijvoorbeeld bij de gebruiker in dezelfde ruimte zitten en kijken hoe hij op bepaalde dingen op de website reageert. Test dit met minimaal 15 personen, zo krijg je een beter beeld van de bruikbaarheid van je website.

Als alternatief zijn er de online meettools, vaak uitgevoerd door een onderzoeksbureau. Het is een investering maar voor grote bedrijven zeker interessant is. Je wilt tenslotte weten of je website lekker bij het publiek ligt.

Meten is weten, dus het volgende onderdeel dat ik ga bespreken komt ook goed van pas.

Analyseer het gedrag van bezoekers

Soms gedragen bezoekers zich anders dan je zou verwachten. Ze bekijken een enkele pagina en vertrekken weer. Meestal merk je dat de conversie laag is, en de bounceratio te hoog.

Dat iemand een enkele pagina bekijkt hoeft niet altijd slecht te zijn. Bijvoorbeeld bij de affiliate website, waarbij je wil dat ze zo snel mogelijk op een link naar een adverteerder klikken. Wanneer een gebruiker dit al bij het eerste paginabezoek doet dan is dit juist goed. Maar een webshop met veel vertrekkende bezoekers of een loodgietersbedrijf met een lage conversie, dat is wel slecht.

Analyseer daarom wekelijks hoe bezoekers zich gedragen. Wat is de instappagina, naar welke pagina’s klikken ze door en wat is de uitstappagina? Hoe lang bezoeken ze een webpagina gemiddeld en komen ze uiteindelijk op de kooppagina of de contactpagina uit?

Het analyseren van gedraggegevens geeft je een beter inzicht in de gebruikservaring van je website. Na de analyse weet je waar de verbeterpunten liggen.

Wat user experience optimization met SEO te maken heeft

SEO is het optimaliseren voor zoekmachines, met als doel om hoger in de organische zoekresultaten te komen. Omdat SEO steeds meer op UX begint te lijken, ontstaat er een samensmelting van deze twee. Daarom heb je tegenwoordig de SEOUX-specialist, die het beste uit twee werelden naar boven haalt.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.