Usability betekenis: dit is belangrijk voor jou!

Usability, een woord dat je veel tegenkomt. Vooral wanneer het op websites aankomt. Op zoek naar de usability betekenis en wat dit voor je website, product of dienst betekent? Vandaag krijg je hier uitgebreid antwoord op.

De vertaling van usability

Ga je usability letterlijk vertalen dan betekent dit bruikbaarheid. Een ander woord voor usability is gebruiksvriendelijkheid. Aan de hand van de vertaling kun je ook de betekenis van dit woord achterhalen:

Usability = gebruiksvriendelijkheid

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De echte betekenis van usability

Vooral bij websites of computer programma’s zie je iets over usability staan. Bijvoorbeeld: is je website wel usability? Hiermee wordt bedoeld: is je website gebruiksvriendelijk?

Wat velen niet weten is dat de usability betekenis ook betrekking heeft op producten zoals auto’s, smartphones of huishoudelijke producten.

Binnen de digitale sector spreken we van website usability, het meest belangrijke onderdeel wanneer je een website of webshop hebt.

Betekenis website usability: een nadere uitleg

Je kent de usability betekenis, nu is het tijd om wat dieper in te gaan op website usability. Dit omvat de gebruiksvriendelijkheid van een website. Nu is hier natuurlijk heel veel over te zeggen, want wat is precies gebruiksvriendelijkheid? Is dit een website met navigatieknoppen of eentje met een duidelijk lettertype?

De website usability bestaat uit verschillende factoren. Onderstaande factoren maken je website gebruiksvriendelijk:

  • Responsief design
  • Korte laadtijd
  • Duidelijke navigatie
  • Knoppen of buttons
  • Leesbaar lettertype
  • Begrijpelijke teksten

Zoals je ziet is het een combinatie van meerdere factoren (onderdelen). Dit maakt het zo lastig om een website gebruiksvriendelijk te maken en te behouden.

Waarom is usability zo belangrijk?

Website eigenaren en bedrijven vinden usability een van de belangrijkste dingen. Waarom is dit eigenlijk? Omdat de usability (gebruiksvriendelijkheid) van invloed is op de user experience. Dit laatste noem je ook wel de gebruikservaring.

Is een website of product niet gebruiksvriendelijk dan brengt dit natuurlijk ook een slechte gebruikservaring met zich mee. Laat ik even een voorbeeld noemen.

Je koopt een nieuwe schaar met ruime vingeropening en scherpe snijbladen. Deze schaar is usability oftewel gebruiksvriendelijk. Je bent hier zeer tevreden over, waardoor je gebruikservaring positief is.

Stel nu dat diezelfde schaar veel te kleine vingeropeningen heeft, waardoor jij er met je vingers niet in komt. Deze schaar is niet gebruiksvriendelijk en ook de gebruikservaring daalt. De kans dat jij deze schaar ooit nog koopt of bij anderen aanbeveelt is zeer klein.

Je ziet dat de usability bepaalt of de websitebezoekers, klanten of opdrachtgevers nog eens terugkomen.

Betekenis usability: hier let je op

Wil je de usability of gebruiksvriendelijkheid van een website of product vergroten? Dan houd je rekening met de volgende zaken:

  1. Waarom bezoeken mensen je website of kopen je product?
  2. Welke algemene indruk krijgen bezoekers of klanten van het product? (product kan ook website zijn)
  3. Wat is het doel van het product?
  4. Welke emoties lokt het product bij bezoekers of klanten uit?
  5. In welke situatie bezoekt of gebruikt iemand het product?
  6. Hoe toegankelijk is het product voor mindervaliden?

Dit zijn belangrijke vragen die de gebruiksvriendelijkheid van een product kunnen verhogen. Klantervaringen spelen natuurlijk ook een belangrijke rol. Bij een nieuwe website of product is het altijd goed om er eerst wat testpersonen op los te laten. Zo is al snel duidelijk waar de pijnpunten zitten en wat beter kan.

Een gebruiksvriendelijke website

Het belangrijkste waar ondernemers zich mee bezighouden is de gebruiksvriendelijkheid van de bedrijfswebsite. Gelukkig zijn er veel dingen die je zelf kunt controleren of aanpassen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de mobielvriendelijkheid van de website: past het design zich automatisch naar het apparaat aan?

De laadtijd van een website is ook belangrijk. Een lange laadtijd zorgt ervoor dat bezoekers snel weer afhaken. Kijk ook kritisch naar de navigatie op de website (menu, buttons en interne links). Als laatste spelen teksten een belangrijke rol bij usability. Deze moeten goed leesbaar zijn, waarbij bezoekers niet alleen informatie ontvangen, ze moeten ook begrijpen wat er staat.

Wist je dat alle bovenstaande zaken van invloed zijn op je SEO score? Usability & SEO gaan dan ook hand in hand.

SEO teksten laten schrijven

Noem het usability teksten of SEO teksten: het is bijna hetzelfde. Een goede tekstschrijver creëert namelijk teksten zonder fouten en met een goede structuur. Lekker leesbaar en ook nog eens goed vindbaar in zoekmachines.

Usability teksten zijn zo belangrijk dat je hier meer bezoekers mee trekt, maar alleen wanneer de rest van je website ook in orde is. Een online marketing bureau kan de website op usability testen. Wil je dit zelf doen, dan vind je hier online diverse gratis tools voor.

Dan nu over de usability teksten (SEO teksten). Is het je ook opgevallen dat deze website bovenaan in Google staat? Dit komt omdat deze website usability (gebruiksvriendelijk) is. Dit is mede te danken aan de goed geschreven usability SEO teksten. Is dit jouw hoofddoel? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.