Uitleg over de aandachtstrekker

Bijgewerkt: 28 februari 2023

In sommige teksten kom je een aandachtstrekker tegen. Bijvoorbeeld in een betoog of beschouwing. Maar ook in advertenties, in televisiereclames, tijdschriften en op billboards. Wat is een aandachtstrekker? Dit moet ervoor zorgen dat jij als lezer, luisteraar of kijker de aandacht erbij houdt.

Een aandachtstrekker wordt vooral commercieel ingezet. Met de bedoeling om klanten aan te trekken of de verkoopcijfers omhoog te jagen.

Zo herken je een aandachtstrekker

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je ziet ergens een titel en je oog wordt er naartoe getrokken. Dat is al het eerste voorbeeld van een aandachtstrekker. Zo herken je aandachtstrekkers:

  • De titel is opvallend
  • Je bent geneigd om op het zoekresultaat in Google te klikken
  • Je ziet een zinnetje op social media dat je tot drie keer toe leest
  • Je bent nieuwsgierig naar de rest van de tekst
  • Je luistert aandachtig naar het radiospotje
  • Je blijft zitten om de tv-reclame af te kijken

Je merkt het al, een aandachtstrekker trekt je aandacht. En dat is precies wat de schrijver of adverteerder wil bereiken.

Het zit hem in de titel

Veel aandachtstrekkers zitten in de titel van een tekst verborgen. Het kan hier om een webtekst, advertentietekst of een tekst in een krant of tijdschrift gaan. Je kent het wel, van die pakkende koppen in kranten. Bijvoorbeeld “man rijdt over pompmedewerker”. Ja, dit is echt zoiets dat je even moeten lezen. Wat is er gebeurd en hoe gaat het met die pompmedewerker?

Ook websites en blogs maken veel gebruik van pakkende titels. Die moeten de aandacht van gebruikers of lezers trekken. Een goede titel zal in de zoekresultaten opvallen, waardoor mensen er sneller op klikken. Hierdoor gaat een aandachtstrekker soms gepaard met clickbait, een methode om gebruikers te misleiden.

Misschien heb je dit wel eens in Google of op social media gezien. Bijvoorbeeld “deze vrouw viel in één week slechts 18 kg af”. Wanneer je vervolgens het artikel leest blijkt dat de vrouw helemaal geen 18 kg is afgevallen. Maar 18 gram, of ze heeft over die 18 kg maar liefst 10 jaar over gedaan. De schrijver van die tekst wou gewoon je aandacht trekken en je iets aansmeren.

Een aandachtstrekker in tv-commercials

Wat was voor jou de meest opvallende tv-commercial van afgelopen jaar? Wat het ook is, hierbij is gebruik gemaakt van een aandachtstrekker. Daarom is die tv commercial in je hoofd blijven hangen.

Albert Heijn won in 2021 de Gouden Loekie voor Beste Tv-Reclame. Deze reclame kreeg de meeste stemmen van het publiek, simpelweg omdat hij de aandacht trok. Het gaat om de kerstreclame met de hamsters, ken je hem nog?

Ook op de radio doen ze het

In 2019 had SIRE de beste radiocampagne, met de commercial #Doeslief. Ook dit trok de aandacht van luisteraars. Je ziet dus dat een aandachtstrekker niet alleen in teksten voor hoeft te komen, maar ook in een videoboodschap of audio.

Omdat je op radio geen beeld ziet en je leest geen tekst, is het voor radiocommercials nog belangrijker om de aandacht te trekken. Want laten we eerlijk zijn, de meeste radioreclames hoor je niet eens. Of je hoort het wel maar het komt niet bewust bij je binnen. Daarom moet de reclamemaker er alles aan doen om je aandacht te trekken en je nieuwsgierig te maken.

Wat is een aandachtstrekker op een website?

Op veel websites kom je aandachtstrekkers tegen. Vaak in de titel, zodat je door wil lezen. Maar soms ook in het inleidende gedeelte. Het is niet zo dat een aandachtstrekker altijd in de titel of in de eerste zin onder de titel staat. Hij kan ook ergens halverwege staan, waardoor je van de ene in de andere verbazing valt.

Wanneer een aandachtstrekker halverwege op een webpagina staat helpt het om de aandacht er opnieuw bij te houden. Artikelen lezen vraagt namelijk veel van je concentratie waardoor je misschien half indut. Die aandachtstrekker helpt dan km je weer bij de les te houden. Heel slim bedacht.

Hoe je het in advertenties tegenkomt

Wist je dat advertenties niks anders doen dan aandacht trekken? Dat is belangrijk, want de adverteerder wil dat je zijn website bezoekt of iets koopt. Of dat je bekend raakt met het merk of de bedrijfsnaam.

Advertenties zijn dan ook een goed voorbeeld van aandachtstrekkers. Op het internet kom je ontzettend veel advertenties tegen. Maar ze staan ook in kranten en tijdschriften, in folders, brochures en zelfs buiten, op billboards. En wat dacht je van reclame die je steeds vaker op toiletten tegenkomt, op bussen, auto’s en vrachtwagens? Ook allemaal van die aandachtstrekkers.

Een aandachtstrekker laten maken

Bedrijven hebben de mogelijkheid om een aandachtstrekker te laten maken. Van die prikkelende ideeën om op de juiste manier met het publiek te communiceren. Vraag ons om hulp of schakel een reclamebureau in.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven