Ubersuggest tool: website analyse

Bijgewerkt: 16 augustus 2021

De Ubersuggest tool wordt heel veel gebruikt, toch is het geen tool voor de beste website analyse. Het feit dat Ubersuggest gratis is maakt het natuurlijk wel interessant, maar het heeft ook wel wat nadelen. Ontdek alles over de Ubersuggest tool en hoe je hier de website mee analyseert.

Ubersuggest van Neil Patel

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ubersuggest wordt aangeboden door de bekende online marketeer Neil Patel. Dit is helemaal geen onbekende binnen de SEO wereld.  Op zijn 30e was deze succesvolle online ondernemer al miljonair. De Ubersuggest tool geeft je een volledige verkeersanalyse en SEO analyse. Het wordt ook heel veel gebruikt voor het zoeken en vinden van interessante zoekwoorden.

Ubersuggest tool gratis of betalen?

Tot op heden (2020) is de Ubersuggest tool gratis. Maar Neil Patel zou zichzelf niet zijn als je hier in de toekomst niet voor moet gaan betalen. Zo is het in het verleden ook met andere diensten van deze marketeer gegaan.

Vanaf april 2020 moet je in ieder geval met je Google account inloggen om gebruik te maken van Ubersuggest. Voorheen was dit geen vereiste. Veel webmasters loggen met het Google account in waaraan ook Google Analytics of Google search console hangt. Bij inloggen geef je de Ubersuggest tool toestemming om gebruik te maken van de gegevens uit jouw Google account. Ubersuggest is gratis maar je betaalt wel met je data.

Mijn tip: wil je de gegevens van jouw website niet aan Ubersuggest prijsgeven, log dan niet in met het samenhangend Google account maar gebruik een apart Google account. Eenmaal ingelogd heeft Ubersuggest jouw gegevens te pakken, dit draai je niet meer terug.

Zo werkt de Ubersuggest website analyse

Wanneer je gebruik maakt van Ubersuggest heb je verschillende mogelijkheden met betrekking tot website analyse. Ten eerste is dit het overzicht. Vul een domeinnaam in en let op dat je het goede land invult.

Je zult al snel merken dat je moet inloggen met je Google account. Doe je dit niet, dan krijg je ook niets te zien.

Heb je een domeinnaam ingevoerd? Bekijk dan de best bezochte pagina’s, het aantal organische keywords, het maandelijks zoekverkeer en het aantal backlinks. Allemaal data om de groei van je website goed te analyseren. Of om de website van de concurrent in de gaten te houden.

Zoekwoorden met deze tool vinden

De Ubersuggest tool is ook ontzettend handig voor het opdoen van content ideeën. Vaak heb je geen inspiratie voor nieuwe blogs of artikelen of weet je niet zo goed welke zoekwoorden populair zijn. Voer binnen Ubersuggest een zoekterm in en bekijk het maandelijks zoekvolume en de SEO moeilijkheidsgraad. Je ziet ook de kosten per klik, iets dat voor adverteerders interessant is.

Naast de door jou ingevoerde zoekterm zie je ook veel zoekwoorden suggesties. Dit is helemaal interessant want hierdoor kom je op nieuwe ideeën. Kijk ook eens naar de topscores: dit zijn de pagina’s die bovenaan in de zoekresultaten staan met de door jou ingevoerde zoekterm. Je ziet, Ubersuggest is helemaal zo gek nog niet.

Nadelen Ubersuggest

Het gebruik van de Ubersuggest tool heeft veel voordelen, dat heb je hierboven al kunnen zien. Helaas kleven er ook wat nadelen aan. Ten eerste is het gratis, terwijl je voor veel andere tools moet betalen. Jij mag je afvragen waarom Ubersuggest gratis is! Dat komt omdat je met je data betaalt. Verplicht inloggen met je Google account, welke data trekt Ubersuggest bij jou weg en gebruikt deze in zijn tool? Niemand weet het precies maar het is een feit dat dat inloggen niet zomaar is.

Het grootste nadeel vind ik dat de Ubersuggest tool een maand achterligt met betrekking tot de data. Het vreemde is dat je niemand hier over hoort, maar ik vind deze achterlopende data toch echt wel een nadeel. Zoek binnen Ubersuggest maar eens naar je eigen website. Zit je vandaag in de maand juni dan zul je merken dat je de data van de afgelopen maanden te zien krijgt: t/m mei. Pas begin juli wordt de data van de maand juni bijgewerkt.

Bij andere tools die ik gebruik zie je actuele data: altijd bijgewerkt tot gisteren. Maar goed, dit zijn dan ook tools waar je (flink) voor betaalt. Wanneer iets gratis is dan moet je ook niet al te kritisch zijn.

Ubersuggest werkt niet

Je maakt gebruik van de Ubersuggest tool naar het gaat niet zoals gedacht. Ubersuggest werkt niet? Kijk eerst of je wel verbinding met het internet hebt, wel zo praktisch. Daarnaast is het belangrijk dat je bent ingelogd met je Google account. Ben je niet ingelogd dan werkt Ubersuggest ook niet!

Werkt Ubersuggest nog steeds niet ondanks dat je een goede internetverbinding hebt en bent ingelogd met je Google account? Mogelijk is er sprake van een storing. Probeer het op een later moment nog eens. Maar het kan natuurlijk ook dat je de Ubersuggest tool op de verkeerde manier gebruikt. Of dat je een niet bestaande domeinnaam of een zoekwoorden zonder zoekvolume probeert op te zoeken. In beide gevallen krijg je geen resultaten te zien.

Beter vindbaar in zoekmachines

Maak jij al gebruik van de Ubersuggest tool? Als SEO tekstschrijver kijk ik hier wel eens naar, hoewel ik liever de voorkeur geef aan betere (betaalde) zoekwoordentools. Deze tools gebruik ik ook bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, speciaal voor jou. Want ik vind het belangrijk dat je goed vindbaar bent in zoekmachines.

Een (eenvoudig) zoekwoordenonderzoek is altijd bij de prijs van SEO teksten inbegrepen. Je hoeft dus niet voor dit zoekwoordenonderzoek apart te betalen. Ik hou de diensten graag betaalbaar. Voor iedereen, dus ook voor jou. SEO teksten of andere teksten voor je website, webshop of printmedia nodig? Neem vandaag nog contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven