De tijd dat je met SEO bezig bent

Wil je hoog in Google staan? Dan moet je SEO toepassen. Zoekmachineoptimalisatie is al net zo oud als zoekmachines zelf. Wel is het door de jaren heen flink veranderd, iets dat met de algoritme updates heeft te maken.

Sommigen denken dat je SEO binnen een aantal dagen uitvoert, en dat je blijvend resultaat ziet. Wanneer het zo eenvoudig was stond iedereen op nummer 1. Maar ja, er is maar één nummer 1, en wie gaat die krijgen? Dat is degene die de meeste tijd in SEO steekt.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Kwaliteit versus kwantiteit

Zoekmachines worden steeds slimmer, vooral Google is hier een ster in. Het kijkt goed welke webpagina’s het beste op een zoekopdracht aansluiten. Aan de hand hiervan worden de zoekresultaten samengesteld. Dit gebeurt allemaal geautomatiseerd, maar Google bekijkt website ook handmatig. Dankzij handmatige beoordelingen kan Google de zoekresultaten nog beter op de zoekopdracht afstemmen.

Bij SEO draait het om kwaliteit, maar ook om kwantiteit. Door die twee te combineren vergroot je de kans op een hoge positie in de organische zoekresultaten.

Maar wat wordt hier precies mee bedoeld? Kwaliteit gaat over inhoud. Je schrijft inhoud voor het publiek, om behulpzaam te zijn, te informeren of te amuseren. Wanneer de kwaliteit goed is dan geeft Google hier een hogere score aan.

Dan heb je nog kwantiteit oftewel hoeveelheid. Hoe meer content je deelt, hoe actiever je website is. Google vindt het prettig wanneer websites activiteit tonen. Het laat namelijk zien dat deze websites aandacht voor hun publiek hebben.

Waarom duurt SEO zo lang?

Je kunt 100 geweldige blogs achter elkaar schrijven en die in één keer publiceren. Je zou dan denken dat je aan beide eisen hebt voldaan: kwaliteit en kwantiteit. Het gekke is dat je website misschien tijdelijk hoog in Google scoort, maar uiteindelijk weer wegzakt.

Het is dan heel frustrerend om te zien dat een andere website, met slechts 25 artikelen, boven jou in Google staat. Wat doe je verkeerd? Je bent te kort met SEO bezig. Je besteedt slechts enkele dagen of weken aandacht hieraan, om vervolgens de focus ergens anders te leggen.

Maar hoe lang duurt SEO dan? Tja, daar is weinig over te zeggen. Je kunt namelijk niet zeggen dat SEO enkele weken, maanden of jaren duurt. SEO is een verandering van je levensstijl, net als een dieet. Je kunt ook niet enkele weken een dieet volgen een denken dat je blijvend bent afgevallen. Wanneer je net zoals vroeger eet zul je uiteindelijk weer aankomen.

Zo werkt het ook met SEO. Wanneer je een tijdje aan zoekmachineoptimalisatie doet en hierna niets meer, dan is alles voor niets geweest. Jammer hè?

Het aantal uur per week dat je ermee bezig moet zijn

Wil je resultaten zien en langdurig scoren met SEO, dan moet je er wekelijks tijd aan besteden. Hoeveel tijd dit is hangt een beetje van je website, doelstelling en autoriteit af. Wanneer je goed in Google scoort dan hoef je niet zoveel tijd te investeren. Ook wanneer de concurrentie erg laag is dan kost zoekmachine optimalisatie minder tijd en geld.

Maar in veel gevallen zal de concurrentie hoog zijn en kan je website veel beter ranken. Dus moet je er rekening mee houden dat je toch helemaal 3 uur per week met SEO bezig moet zijn.

Als drukke ondernemer heb je hier waarschijnlijk helemaal geen tijd voor. Wanneer je ook nog eens weinig kennis en ervaring omtrent zoekmachines hebt, dan kost het je geen 3 maar misschien wel 6 uur per week. Het wordt er dus niet beter op.

Daarom mag je SEO uitbesteden. Het maakt niet uit hoe je het doet, zolang je maar wekelijks aandacht aan zoekmachineoptimalisatie besteedt.

Hoe lang duurt het voor SEO werkt?

Nu komt de tweede vraag: hoe lang duurt het voordat je echt resultaat ziet? Hier is geen concreet antwoord op, dit is van verschillende factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld hoe lang de website bestaat, hoeveel content je publiceert en wat je nog meer aan SEO-technieken doet.

Toch kan ik je wel wat ideeën geven omtrent de tijdsduur voordat SEO werkt.

Een gloednieuwe website, die nog helemaal moet worden opgebouwd, is bij zoekmachines niet bekend. Zodra je de website online plaats duurt het enkele weken voordat een zoekmachine langskomt. Je kunt het proces versnellen door gebruik te maken van het Google webmasterprogramma (Bing heeft ook een webmasterprogramma). Maar dan nog kan het tot wel vier weken duren voordat pagina’s geïndexeerd worden. Bij oudere websites gaat dit veel sneller.

Dan gaat het nog om autoriteit. Wanneer je veel pagina’s in Google hebt staan, dan is de kans groter dat nieuwe pagina’s hoger ranken. Die kunnen binnen enkele dagen in de top 10 staan. De laatste tijd lukt het me vaak om webpagina’s binnen enkele minuten in de top 10 te plaatsen. Maar dan gaat het echt om websites waarvoor ik maandenlang content heb geschreven. Die autoriteit bouw je niet binnen enkele dagen of weken op.

Wat bepaalt wanneer je in Google komt?

Google doet vaag over zijn algoritme. Sommige dingen maakt het begrijpelijk, maar veel geheimen geeft het niet prijs. Dat doet Google met opzet want anders zou iedereen de zoekmachine kunnen beïnvloeden. Wie beweert dat hij alle geheimen van Google kent is dus aan het liegen.

Er zijn drie dingen die bepalen wanneer je in Google komt, en op welke positie. Dat zijn content, concurrentie en backlinks. Met die laatste moet je voorzichtig zijn, want je moet nooit backlinks voor je website kopen. Wanneer je dit doet loop je het risico dat Google je een penalty heeft. Dit resulteert in een fors lagere ranking.

Leg de focus daarom op het delen van kwalitatieve content. Dit is vooral belangrijk wanneer je veel concurrentie ervaart. Wanneer je de beste content deelt kijk je straks lachend naar je concurrenten.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?