Test en verbeter de snelheid van je website

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Niks zo vervelend als een trage website. Het duurt meer dan 4 seconden voordat je iets ziet. Maar wanneer je naar onder scrolt merk je dat de webpagina nog meer tijd nodig heeft om te laten. Een trage website brengt veel frustratie met zich mee. De bezoeker vertrekt voortijdig en gaat naar de concurrent.

Daar komt nog bij dat trage websites slechter door Google worden beoordeeld. Ze ranken lager waardoor je minder bezoekers ontvangt. Test en verbeter de snelheid van je website, een onmisbaar onderdeel van SEO.

Waarom de snelheid van een website zo belangrijk is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Snelle websites doen het beter in de organische zoekresultaten. Dat is een vaststaand feit, en zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Webpagina’s die te lang moeten laden roepen vooral ergernis op. Deze pagina’s zijn niet gebruiksvriendelijk en dat merkt Google ook.

Dat verklaart waarom pagina’s met een lange laadtijd over het algemeen slechter scoren. Ze staan lager in de organische zoekresultaten en ontvangen minder bezoekers. Oftewel: de snelheid van een website is een belangrijke rankeringfactor.

De gemiddelde laadtijd van websites

Wat is een goede sitesnelheid? Volgens Google ligt de optimale laadtijd onder de 3 seconden. Uit onderzoek blijkt dat de laadtijd van de 10 meest populaire websites tussen de 5 en 8 seconden ligt. Dat is langer dan Google aangeeft, maar blijkbaar is dit dus niet slecht.

Fact: google.com presteert in zijn eigen test een score van 100 op desktop en 94 op mobiel, het is nagenoeg onmogelijk om hierbovenuit te komen.

Onder laadtijd valt niet alleen het laden van de broncode en het inladen van bestanden, maar ook het opbouwen van het scherm. De pagina is volledig geladen wanneer alles voor de gebruiker zichtbaar is, van tekst tot afbeelding en zelfs de actieknop onderaan de pagina.

De snelheid van je website testen

Google gebruikt de laadtijd van webpagina’s als een van de vele rankingfactoren. De laadtijd bepaalt dus de positie in de organische zoekresultaten. Die positie is onmisbaar, want hoe hoger je staat hoe meer verkeer dit oplevert. Meer verkeer leidt weer tot een hogere omzet.

Het is dus belangrijk om met regelmaat de snelheid van je website te testen. Lig deze netjes onder de 3 seconden, ergens tussen de 5 en 8 seconden of kan het slechter en ligt de laadtijd misschien wel boven de 10 seconden?

Ruim 50% van de smartphonegebruikers verlaat traagwerkende websites voortijdig. Op pc is dit iets minder, maar nog steeds schrikbarend hoog. Laten we eerst de snelheid van je website testen.

Via  Google PageSpeed Insights controleer je de laadtijd van je website of desktop of mobiel. Voer de URL van je webpagina in. Klik vervolgens op ‘analyseren’.

De prestatiescore is een cijfer van nul t/m honderd. Het heeft geen uitleg nodig dat 100 de beste score is:

  • 0-49: slecht
  • 50-89: matig
  • 90-100: goed

Voorbeeld: mijn website scoort op desktop 99 en op mobiel iets minder.

Kijk bij de statistieken om te ontdekken op welke punten de website slecht scoort (of het juist goed doet). Lees ook goed de aanbevelingen door, die geven een indicatie van mogelijke problemen.

Snelheid van de website verbeteren

Er zijn veel dingen die je kunt doen om de snelheid van een website te verbeteren. Ten eerste afbeeldingen, die kunnen voor een aardige vertraging zorgen. Verklein afbeeldingen waardoor je de laadtijd van de pagina korter maakt. Denk ook aan afbeeldingen in moderne indelingen, zoals webp en avif. Dit soort bestandsindelingen biedt een betere compressie en minder dataverbruik.

Voor WordPress websites zijn er speciale plug-ins verkrijgbaar die de afbeeldingen automatisch converteert naar de juiste indeling. Je kunt ook gebruik maken van een online convertor zoals Convertio of Anyconv.

Wanneer weblettertypen geladen worden is het belangrijk dat tekst zichtbaar blijft. Maak daarom zeker gebruik van de functie ‘font-display’ in de css-opmaak.

Let ook goed op bronnen die de weergave blokkeren. Sommige plug-ins kunnen functies verstoren of de eerste weergave van de pagina blokkeren. Laat iemand je helpen met het uitstellen van alle niet-kritieke JS/stijlen.

Door de tijd heen verschijnen er verschillende stylesheets in de css-opmaak. Sommige van deze regels gebruik je niet meer, verwijder deze.

Een belangrijke aanpassing is het verlengen van het cachegeheugen. Bezoekers hoeven dan niet zo lang op het laden van de pagina te wachten. Ververs het cachegeheugen alleen wanneer je grote veranderingen aan de website aanbrengt.

Samenvatting met betrekking tot de laadtijd verminderen

Zelfs zonder technische kennis kun je een hoop doen om de laadtijd drastisch te verminderen:

Vermijd het gebruik van grote foto’s, verklein ze via een fotobewerkingsprogramma. Kies bij voorkeur voor een bestandsindeling zoals webp en avif. Een plugin kan dit realiseren maar bedenk dat elke plugin ook weer voor vertraging zorgt.

Kijk welke zware plugins op je WordPress website draaien. Sommige van deze plugins vragen zoveel rekenkracht dat dit nadelig voor je site is. Kijk of er alternatieven zijn. En als extra tip: verwijder niet-gebruikte plugins. Dat is alleen maar overtollige ballast.

Embedded video’s zijn een geweldige methode om je site visueel aantrekkelijk te maken. Helaas hebben ze een negatieve invloed op de laadtijd van de webpagina.

Als laatste de aanwezige fouten in de websitecode. Via validator.w3.org kom je erachter of er fouten in de code van je website staan. De groene ‘info’ blokken zijn goed, de gele ‘warning’ blokken moet je zeker even doornemen. En de rode ‘error’ blokken zijn een duidelijke waarschuwing. Met die rode ga je als eerste aan de slag, of je laat dit aan een professional over.

Houd er rekening mee dat de validator ook foutcodes vindt waar je weinig aan kunt veranderen. Bijvoorbeeld wanneer je een social media deelknop op je pagina hebt staan, hiervan geeft de validator altijd een foutmelding. Schrik dus niet van de hoeveelheid foutmeldingen want een deel hiervan kun je negeren.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven