Tekstschrijver zijn is fijn: hou op met klagen

Is het je wel eens opgevallen dat sommige tekstschrijvers best veel klagen? Ze zeuren over de lagere tarieven van concurrenten. Vinden het vervelend dat collega’s hoger in Google staan. Of klagen over opdrachtgevers die om een proeftekst vragen. Tekstschrijver zijn is fijn, maar ze moeten ophouden met klagen. En wel direct!

Ze houden het zelf in stand

Al dat geklaag leidt nergens toe. Begrijp me niet verkeerd, want tekstschrijver zijn is fijn en het geeft veel voldoening. Klanten helpen aan kwalitatieve content en ze hoger in Google zien verschijnen, daar doe je het voor. Dus het is niet dat tekstschrijvers klagen omdat ze een hekel aan hun werk hebben. Maar ze hebben (soms) een hekel aan concurrenten en opdrachtgevers.

Toch heeft dit geen zin, want de meeste problemen houden ze zelf in stand. Kijk maar eens hoe de gemiddelde tekstschrijver denkt en voelt.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Mijn concurrenten zijn goedkoper, nu moet ik huilen

Er verschijnen regelmatig discussies op social media over de tarieven van tekstschrijvers of copywriters. Goedkoop is duurkoop, zo iemand is slecht, verpest de markt enzovoorts. Tekstschrijvers hebben er allemaal een mening over. Al helemaal wanneer ze fors duurder zijn dan hun goedkopere concurrent.

Wat is nu de waarheid? Het gaat niet om de lagere tarieven van de concurrent, maar om het feit dat de klager zelf geen werk heeft. Zou je voldoende werk hebben, dan ga je natuurlijk niet om de tarieven van je concurrent huilen. Heb je al eens gezien dat Blokker huilt om de lage prijzen van de Action? Of dat Nike smekend voor de deur van Primemarkt ligt, omdat die goedkopere sportkleding aanbiedt?

Oh, dat heeft toch met kwaliteit te maken? Ja, wanneer het om producten gaat wel. Goedkope producten zijn vaak lager van kwaliteit (niet altijd hoor). Maar bij diensten ligt dit heel anders. Twee schilders kunnen met exact dezelfde verf werken en exact hetzelfde werk afleveren. Waarom de een dan goedkoper is dan de ander? Omdat de eerste schilder sneller doorwerkt of meer klanten heeft. Hierdoor kan hij zijn tarieven lager houden.

Zo zit het dus ook met tekstschrijvers. De langzame werkers of diegene met weinig werk moeten toch maandelijks rond zien te komen. Dan ga je misschien een hoger tarief vragen. Of omdat je gewoon veel wil verdienen. Een ego moet ook betaald worden.

De opdrachtgever vraagt om een proeftekst, nu moet ik alweer huilen

Tekstschrijver zijn is fijn maar niet wanneer een opdrachtgever om een gratis proeftekst vraagt. Want daar moet de gemiddelde copywriter toch wel een beetje van huilen. Hij of zij wil helemaal geen proeftekst schrijven. Weet je, ik doe dat ook niet. Wil je een tekst laten schrijven dan betaal je dit gewoon netjes.

Ik heb eens geprobeerd of de schilder bij wijze van proef een binnenmuur kon schilderen. Om vervolgens nog drie andere schilders hetzelfde te vragen, zodat ik alle vier mijn muren GRATIS heb geschilderd. Helaas, zo werkt dat niet. Dus ook niet bij tekstschrijvers. Hoewel sommigen dit best gratis willen doen, dan heb je geluk.

Maar huilen omdat de opdrachtgever om een proeftekst vraagt? Je moet harder je best doen om mij aan het huilen te krijgen. Overigens hanteer ik lage tarieven, daar zou je al heel blij van moeten worden.

Concurrenten verpesten de markt, nu ga ik echt janken!

Ook een veelgehoorde kreet onder tekstschrijvers: goedkope concurrenten verpesten de markt. Nee ze verpesten de markt niet! Ze doen aan eerlijke concurrentie. Misschien kapen ze potentiële klanten bij dure aanbieders weg. En weet je, dat mag gewoon. Want dat valt onder eerlijke concurrentie, iets dat juist gestimuleerd wordt.

Het is niet dat goedkope concurrenten de markt verpesten, dat doen juist de dure aanbieders. Die maken het zichzelf heel lastig. Alleen de dure aanbieders die voldoende klanten en omzet hebben, die hoor je niet klagen en maken het zichzelf alleen maar makkelijk.

Is tekstschrijver zijn wel zo fijn?

Wanneer je al die klachten van copywriters hoort, dan is het eigenlijk maar de vraag of tekstschrijver zijn wel zo fijn is. Een ondernemer hoort plezier in zijn werk te hebben, niet over concurrenten of opdrachtgevers te klagen.

Natuurlijk kan het niet allemaal over rozen gaan en een tegenslag hebben is heel normaal. Maar klagen? Dat lost niets op. Beter pakt de klager zijn eigen probleem bij de kern aan.

Voor wie is dit artikel bedoeld?

Voor niemand in het bijzonder. Nou ja, voor degenen die per toeval op dit artikel uitkwam en wel van wat vermaak houdt. Of voor degenen die zich afvraagt waarom tekstschrijvers soms zoveel klagen, en hierdoor twijfelt of het wel verstandig is om met zo iemand zaken te doen.

Wil je meer weten over de werkwijze of tarieven? Vraag vrijblijvend informatie of de tarievenkaart aan. Ik stuur hem je zo snel mogelijk toe.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?