Tekstschrijver kosten – wat kost een copywriter?

Tja, de tekstschrijver kosten. Een van de eerste dingen die je aan de copywriter vraagt. Niet zo vreemd, je wilt tenslotte weten wat een investering kost. De tekstschrijvers kosten kunnen sterk uiteenlopen. Zo huur je een schrijver voor 1 cent tot meer dan 25 cent per woord in. Oke, dat is een aardig verschil. Voorkom dat goedkoop duurkoop wordt en ontdek de gemiddelde kosten.

Tekstschrijver prijzen vergelijken

Als consument vergelijk je continue prijzen met elkaar. De prijsbewuste ondernemer doet dit ook bij het uitzoeken van een tekstschrijver. Kosten spelen namelijk een belangrijke rol. Toch is het even opletten, want de kwaliteit onder tekstschrijvers verschilt enorm. In sommige gevallen zie je dit in de prijzen terug. De duurdere schrijver is niet gelijk de beste en de goedkoopste niet de slechtste. Kun je het nog volgen? Ik leg het hieronder wat beter uit.

Een vrij beroep: de copywriter (tekstschrijver)

Tekstschrijver, copywriter of contentmaker: het is een vrij beroep. Dit betekent dat iedereen zich zo mag noemen. Schrijft de buurvrouw af en toe een gedicht, dan kan zij zichzelf een tekstschrijver noemen. Hierdoor ontstaat er veel verwarring over wat tekstschrijvers nu zijn.

Steeds meer mensen proberen via het internet wat bij te verdienen. Wat is er makkelijker dan dit vanachter de computer te doen? Leuk, maar om deze reden is er een wildgroei aan tekstschrijvers ontstaan. De meeste schrijvers zijn studenten of mensen zonder vaste baan. Niks mis mee natuurlijk, maar ze proberen wél een graantje mee te pikken.

Gelukkig huur je dit soort copywriters voor een laag tarief in. Scheelt toch weer in de kosten. Kijk je ook even naar de keerzijde? Lage kosten betekent vaak ook een lage kwaliteit. Tja, daar wringt nu net de schoen.

Kwaliteit herkennen

Net als de wildgroei aan tekstschrijvers is er ook sprake van een wildgroei aan websites. De afgelopen 10 jaar zijn er ontzettend veel websites bijgekomen. Nederland telt momenteel ruim 2 miljoen websites. Dit is veel voor een klein land!

Al deze websites moeten gevuld worden met content. De een kan dit zelf, de ander huurt een tekstschrijver in. Door de groeiende vraag naar tekstschrijvers wordt ook het aanbod groter. De kwaliteit blijft in veel gevallen achter.

Met zoveel websites is het belangrijk om onderscheidend te blijven. Dit kan alleen door het leveren van een hoge kwaliteit aan content of teksten. Hieruit blijkt dat de kosten voor het inhuren van een freelance tekstschrijver niet het belangrijkste zijn. Het is de kwaliteit die bepaalt of je gevonden wordt binnen zoekmachines. Alleen zo blijf je de concurrent voor.

Het juiste niveau van de tekstschrijver

Het is duidelijk: naast de kosten voor de tekstschrijver let je vooral op de kwaliteit. Het is belangrijk om de juiste persoon te vinden. Dit is niet altijd terug te herkennen in de prijzen van de tekstschrijver. Toch geeft dit soms wel een aardige richtlijn. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeeldteksten met bijbehorend taalniveau:

(A1/A2): “Halter set van een goeie merk. Je kan ermee sporten om je spieren sterker te laten maken. Dit set van halters is best wel kompleet met 6 halters”.

(B1/B2): “Begin je trainingsschema goed met de halterset van Beramo. Geschikt voor de beginnende krachttrainer, als hulpmiddel bij revalidatie of voor het op kracht houden van de spieren. Deze set bestaat uit 3 x 2 halters met een gewicht van 1 kg, 2 kg én 3 kg.”

(C1/C2): “Beramo halterset voor de erudiet sporter met zelftucht. Congruent aan de beginnende krachttrainer of geschikt ter preventie van spierafbraak. Set van 6 halters.”

Huh, wat staat er bij de laatste schrijver? Misschien is bovenstaand voorbeeld ietwat overdreven, maar dure tekstschrijvers willen soms met dure woorden gooien. Komt dit geleerd over? Ja, maar slechts 5% van de bevolking begrijpt dit taalniveau. Jaag je mooi 95% van de websitebezoekers weg.

Ik hou van duidelijke én begrijpelijke taal. 80% van de bevolking leest op taalniveau B1. Hooggeleerden geven ook de voorkeur aan B1/B2, juist omdat dit makkelijker wegleest. Daarom krijg je van mij teksten op taalniveau B1 en B2.

Naamsbekendheid: heeft dit invloed op de tekstschrijver kosten?

Je betaalt vaak ook voor de naamsbekendheid. Een schrijver die goed bekend staat mag natuurlijk ook wat meer kosten. Stel jij jezelf eens voor dat Jan Terlouw een blog voor je website schrijft. Met zijn naam onder de blog trek je zeker meer bezoekers. Hetzelfde geldt voor schrijvers als Paul van Loon, Saskia Noort of Kluun.

Een copywriter zoeken én vinden

Tekstschrijvers vind je via het internet. Natuurlijk vind je ze ook via ‘nostalgische’ kanalen waaronder de Gouden Gids of de telefoongids. Vermijd liever websites als Sitedeals of andere schrijversplatformen. Het zijn voornamelijk de studenten die zichzelf hier aanbieden. Natuurlijk moet alles geleerd worden en gun ik studenten alle kansen. Alleen, en dan zeg ik het netjes, de kwaliteit van de teksten helpt jouw website niet naar een hogere positie in de zoekresultaten (Google, Bing, Yahoo).

Tekstschrijver kosten bespreken

Maak de kosten bespreekbaar. Je wilt waarschijnlijk nog steeds weten wat normale prijzen zijn. Zelf hanteer ik een woordprijs tussen de 6 en 8 cent per woord. Ik krijg weleens te horen dat deze prijs wat laag ligt in verhouding met de geleverde kwaliteit. Daar ben ik mij ook wel bewust van.

Toch is het moeilijk om de prijs zomaar omhoog te gooien. Ik probeer toegankelijk te blijven voor iedereen. Zolang ik nog niet de naamsbekendheid als van Saskia Noort of Carry Slee heb, hanteer ik normale prijzen.

De prijs is mede afhankelijk van de grootte van de opdracht en het onderwerp. Sommige onderwerpen vragen nu eenmaal wat meer vooronderzoek. De tekstschrijver kosten liggen hierdoor soms wat hoger. Eenvoudige onderwerpen drukken de kosten weer. Bespreek daarom vooraf altijd de kosten of de prijs. Zo weet je waar je aan toe bent.

Wil je meer informatie, neem dan vrijblijvend contact op. Je kunt bij mij terecht voor het laten schrijven van alle soorten teksten. Ook voor een persbericht laten schrijven en verspreiden, interview laten afnemen of reclame- en advertentieteksten vertrouw je op Bianca Walraven.