Tekstschrijver food creëert teksten over voedsel en gezondheid

Bijgewerkt: 29 november 2022

Voeding en gezondheid gaan hand in hand. Het is niet zomaar dat de foodsector jaar in jaar uit goed draait. Of je nu werkzaam bent binnen de horeca, de voedselproductie of een webshop in food: het is belangrijk om consumenten te blijven informeren.

De food tekstschrijver communiceert met de doelgroep. Bijvoorbeeld over verduurzaming, innovatie en trends. Of het beschrijven van diensten of producten. Een copywriter food realiseert ook hogere posities in zoekmachines. Het wordt tijd om hierbij stil te staan.

Waarom communicatie zo belangrijk is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ontzettend veel mensen hebben behoefte aan gezonde voeding, maar vinden het lastig om dit in het dagelijks leven toe te passen. Vaak heeft dit met verkeerde gewoonten, tradities en drukte te maken. Communiceren over food of voeding is belangrijk om de doelgroep ergens bewust van te maken.

Communicatie is om twee redenen belangrijk:

  • Aandacht van het publiek trekken
  • De doelgroep aanzetten tot actie

Tegenwoordig communiceren we voornamelijk digitaal. De tekstschrijver food zorgt voor de juiste communicatie en het delen van informatie via je website, social media, nieuwsbrief, advertentie of andere kanalen. Net wat wenselijk is.

Als voedseltekstschrijver denk ik altijd mee over de geschikte kanalen. Communiceren via je website is en blijft het belangrijkst, want dit is de meest ideale methode om veel bezoekers aan te trekken en het publiek te beïnvloeden.

De werkzaamheden van de tekstschrijver food

De food tekstschrijver is onmisbaar voor de volgende bedrijven:

  • Restaurants, lunchrooms, ontbijtservices
  • Voedselproducerende bedrijven
  • Bakkerijen, slagerijen, groenteboeren, fruitbedrijven, zuivelbedrijven
  • Supermarkten en kleinere foodwinkels of webshops
  • Diëtisten, food coaches en lifestyle coaches
  • Landbouw, tuinbouw en veeteelt
  • Bedrijven rondom voedselveiligheid

Het begint allemaal met het bouwen en onderhouden van een website. Een goede website bestaat uit een homepage, over-ons pagina en dienstenpagina of productpagina’s. Dit is de basis van elke website, de content hiervoor realiseert de over voedsel schrijvende copywriter.

Blogs zijn een goede aanvulling voor de website. Ze zijn informatief, waardevol voor bezoekers en zorgen ook nog eens voor een hogere ranking in zoekmachines. Daarnaast is het mogelijk om te kiezen voor sociale media posts, nieuwsbrieven, advertentieteksten, persberichten en alle andere vormen van online communicatie.

Meer uitleg over zoekmachine optimalisatie

Als bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie is het belangrijk om je bezig te houden met SEO of zoekmachine optimalisatie. Middels SEO is het mogelijk om topposities in Google en andere zoekmachines te behalen. SEO bestaat uit drie onderdelen waarvan twee erg belangrijk zijn:

  1. Content
  2. Technisch optimalisatie

Het derde onderdeel bestaat uit linkbuilding, iets dat veel marketeers toepassen. Zelf zijn we (mijn team en ik) hier een beetje voorzichtig mee omdat Google al enkele jaren aangeeft dat het niet wil dat je voor backlinks betaalt. Met linkbuilding worden tientallen backlinks ingekocht, exact tegen de richtlijnen van Google in.

Daarom bouwen we liever, middels kwalitatieve content, een natuurlijk linkprofiel op. Daar zal Google veel meer van houden, iets dat beloond wordt met een hoge positie in de organische zoekresultaten.

Het toekomstbeeld van de foodsector

De vraag is of je als foodbedrijf wel iets met SEO of social media moet doen. Het antwoord hierop is ja, want de foodsector zal de komende jaren flink uitbreiden. De bevolking blijft groeien en dit vraagt ook om meer voedselproducerende bedrijven, restaurants, winkels en webshops.

Daar komt nog bij dat ook het internet zich uitbreidt. Het wordt sneller, moderner en er komen steeds meer websites en webshops bij. Dit betekent ook dat de concurrentie steeds groter wordt. Het is belangrijk om hier nu al rekening mee te houden en je website uit te breiden en actief te houden. Alleen actieve websites zullen het in de toekomst blijven redden. Alle andere websites zullen langzaam naar de achtergrond verdwijnen.

Hoe je met social media omgaat

Besteed ook zeker aandacht aan social media, iets dat veel bedrijven binnen de foodsector vergeten. Vaak wordt gedacht dat het publiek op social media geen interesse in de voedingsmiddelenindustrie heeft. De waarheid ligt heel anders, want de mens is steeds meer met een gezonde leefstijl bezig. Hier hoort ook gezonde voeding bij.

De interesse in voeding en dan met name gezonde voeding is dus ontzettend groot. Via social media deel je interessante foto’s, video’s met praktische tips en artikelen die iedereen moet lezen. Houd hierbij altijd rekening met het publiek: je deelt vanuit interesses van het publiek er niet vanuit jezelf.

Moeite om zichtbaar te zijn op social media? De tekstschrijver food creëert óók social media posts, eventueel in combinatie met bloggen.

Digitaal adverteren over voedsel

Breng je bedrijf of merk extra onder de aandacht middels digitaal adverteren. Online adverteren brengt veel voordelen met zich mee. Je bouwt er naamsbekendheid meer op en krijgt direct meer bezoekers op je site.

Adverteren is vooral interessant rondom bepaalde feestdagen of thema’s. Denk hierbij aan kerst, nationale sportweek, wereldvoedseldag (World Food Day) en andere belangrijke dagen omtrent voeding en gezondheid.

Digitaal adverteren kan in zoekmachines, via een advertentienetwerk, rechtstreeks op andere websites of op social media. Doe van tevoren onderzoek waar de doelgroep actief is en hoe je deze zo goed mogelijk en tegen een laag budget bereikt.

Meer informatie over teksten over voeding laten schrijven? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven