Tekst marketing voor een goede zichtbaarheid

Je hebt content marketing, blogmarketing, artikel marketing en dus ook tekst marketing. Allemaal begrippen die met elkaar samenhangen. Toch is tekstmarketing wat anders, hoewel hier niet veel over bekend is. Daarom leg ik je alles over deze vorm van marketing uit.

Onderdeel van contentmarketing

Tekst marketing valt onder content marketing. Met contentmarketing wordt bedoeld: middels inhoud je zichtbaarheid vergroten. Inhoud slaat op teksten, artikelen of blogs, afbeeldingen, video’s en documenten.

Vaak wordt er gesproken over artikelmarketing, dit is een methode waarbij je artikeltjes op externe websites plaatst. Dit is bedoeld om backlinks te verzamelen. Tekstmarketing staat hier lijnrecht tegenover. Je plaatst namelijk geen teksten op andere websites maar op je eigen site. Bovendien betreffen dit geen blogs.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zo ziet tekstmarketing eruit

Wat wordt precies onder tekst marketing verstaan? Eigenlijk alle teksten behalve blogs. Ja, een blogpost is ook een tekst maar heeft een ander karakter. Bij teksten moet je denken aan een homepage, dienstenpagina of servicepagina maar bijvoorbeeld ook de contactpagina of FAQ-pagina. Van die belangrijke pagina’s met waardevolle informatie.

Dit soort teksten is onmisbaar want het straalt betrouwbaarheid en expertise uit. Wanneer je tekst marketing niet toepast dan zijn al je online inspanningen voor niets.

De etalage van de website

Het start allemaal met de homepage, dit kun je ook wel de etalage van de website noemen. Op de homepage ‘stal’ je alles uit wat je te bieden hebt. Bijvoorbeeld de beste producten uit de webshop of de belangrijkste diensten. Gebruik de homepage ook voor het weergeven van de visie of doelstellingen van het bedrijf.

Een homepage moet echt als etalage gezien worden: een beetje van dit en een beetje van dat. Zo krijgt de bezoeker direct een eerste indruk van de website of webshop.

Dienstenpagina’s of servicepagina’s

Ook onmisbaar binnen tekst marketing: dienstenpagina’s of  servicepagina’s. Een bedrijf dat diensten aanbiedt moet denken aan verschillende pagina’s die deze diensten omschrijven. Dus niet alle diensten samen op een en dezelfde pagina. Waarom zou je voor elke dienst een aparte pagina aanmaken? Omdat dit voor een betere vindbaarheid in zoekmachines zorgt. Per pagina is duidelijk wat er geboden wordt.

Servicepagina’s kunnen heel divers zijn. Denk maar aan klantenservice, informatie over werkwijze of tarieven, algemene voorwaarden of andere (juridische) zaken. Ook de contactpagina of veelgestelde vragen behoort tot de servicepagina’s.

Hoger in Google met de tekst marketing

Wist je dat je dankzij tekstmarketing hoger in Google kunt verschijnen? Natuurlijk zijn sommige teksten niet geschikt om hoog mee te scoren. Bijvoorbeeld een over-ons pagina, dit is heel moeilijk om te bouwen tot SEO tekst. Een over-ons pagina moet betrouwbaarheid uitstralen en niet volstaan met zoektermen.

Er zijn voldoende andere teksten die wel geschikt zijn voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Bijvoorbeeld de homepage of dienstenpagina’s. Hierin kun je heel goed zoektermen verwerken. Goed geschreven teksten worden beter geïndexeerd en gevonden, dat is één ding dat zeker is.

Aanzet tot actie

Tekst marketing is niet alleen bedoeld voor het aantrekken van bezoekers, ook moet dit aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld het inschrijven voor de nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Maar ook producten in een winkelmandje plaatsen of het bedrijf op social media volgen. Allemaal zaken die voortkomen uit tekst marketing.

Je ziet dat tekstmarketing dus twee doelen heeft. Ten eerste een goede vindbaarheid in zoekmachines en op deze manier meer bezoekers aantrekken. Als tweede aanzetten tot actie. Deze twee samen leiden tot meer klanten en een hogere omzet.

De effectiviteit van tekst marketing

Hoe effectief is tekstmarketing nu echt? Mits goed toegepast is dit ontzettend effectief. Helaas wordt er binnen tekstmarketing te vaak verkeerde technieken ingezet. Hierdoor ben je veel geld kwijt en levert het niets op. Kijk maar eens naar onderstaand waargebeurd verhaal.

Pieter, eigenaar van een webshop, schakelde een SEO tekstschrijver in. Hij liet 25 productomschrijvingen en 5 blogposts maken. Totale kosten: € 2500. Pieter schrok van de prijs maar goed, “het zal wel oké zijn”, zo dacht hij. De teksten werden op de website geplaatst. Na een half jaar stond nog geen enkele tekst op de eerste pagina van Google. Die € 2500 was weggegooid geld.

Gelukkig was Peter niet van het opgeven. Hij kwam bij ons terecht en liet nog eens 25 productomschrijvingen en 5 blogposts schrijven. De factuur viel een stuk lager uit, dat was in ieder geval prettig. Binnen drie maanden stond 20% van de geleverde teksten op de eerste pagina van Google.

Pieter had zich die eerste € 2500 beter kunnen besparen. Maar goed, van fouten kun je leren en een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Conclusie: schakel je een tekstschrijver voor tekst marketing in, controleer dan altijd of deze persoon kennis heeft van zoekmachine optimalisatie. Reageer niet op koude acquisitie of social media berichtjes zonder dat je zelf onderzoek hebt gedaan.

Goede copywriting maakt het verschil

Zoals je hierboven hebt kunnen zien draait het allemaal om goede copywriting. Dit maakt het verschil tussen een goede of een slechte vindbaarheid in Google. Maar ook of bezoekers uiteindelijk tot actie overgaan. Juist daarom is het zo belangrijk om je goed in te lezen, alle mogelijkheden tegen elkaar af te wegen en prijzen te vergelijken.

Marketing teksten laten schrijven

Tekst marketing toepassen? Altijd een goed idee, al helemaal nu het internet steeds groter wordt. Dit maakt het lastiger om je concurrenten voor te blijven. Laat daarom marketingteksten schrijven. Vraag vrijblijvend de tarievenkaart of meer informatie aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.