Tarief per blog: niet de goedkoopste en ook niet de duurste

Het tarief per blog verschilt per tekstschrijver. Bij de één betaal je een tientje, bij de een ander paar honderd euro. Het is duidelijk dat het tarief per blog niet altijd afhankelijk is van de kwaliteiten van de tekstschrijver of blogger. Daarom kies je de gulden middenweg: niet de goedkoopste maar zeker ook niet de duurste.

Dit is een blogpost

Natuurlijk weet je wat een blogpost is, maar wist je ook dat er een verschil tussen een blog, nieuwsartikel, productomschrijving of andere tekst is? Een blog (blogpost) kenmerkt zich door een persoonlijk karakter. De lezer wordt op een toegankelijke manier aangesproken. Eigenlijk wordt de lezer helemaal in het verhaal meegetrokken. Er is daarom altijd wel sprake van een of meerdere punten van herkenning.

Denk maar eens aan een reisverhaal, tips, weetjes of ideeën maar ook een gebeurtenis of het bespreken van een bepaalde situatie. Dat bloggen ooit als online dagboek bedoeld was, dat is wel duidelijk. Tegenwoordig zijn het bedrijven die zich volledig op zakelijke bloggen richten. Maar ook andere websites en webshops doen aan bloggen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Tarief per blog bepalen

Wil je het tarief per blog bepalen en te weten komen wat de prijs is? Als eerste iets over die blogpost. Deze is goedkoper dan een over ons pagina, homepage of persbericht laten schrijven. Aan de andere kant is een blog altijd duurder dan een (korte) productomschrijving.

Het tarief per blog komt overeen met die van een informatief artikel, algemeen nieuwsartikel of een ander stukje (eenvoudige) tekst van een gelijkwaardige lengte. Een en ander hangt natuurlijk wel van de tarieven van de tekstschrijver af. Moet je echter meer voor een blog van 600 woorden dan voor een persbericht van 400 woorden betalen, dan klopt er iets niet. Het tarief per blog is namelijk afhankelijk van de hoeveelheid werk en een blog schrijven vraagt lang niet zoveel arbeidstijd als een persbericht creëren.

Goedkoop of duur, wat is beter?

Het is ontzettend lastig om te achterhalen wat nu een reëel tarief per blog is. Moet je voor die tekstschrijver van een tientje gaan of toch liever diegene die € 200 of misschien wel € 300 vraagt? Het antwoord hangt ergens in het midden.

Schrijvers die voor een laag bedrag per blog aan de slag gaan, die zijn soms minder ervaren. Je ontvangt een redelijke tot prima blog, alleen is deze niet altijd SEO-vriendelijk en kunnen er wat taalfouten inzitten. Aan de andere kant kun je voor dit bedrag ook een perfect geschreven blog ontvangen, wie zal het zeggen?

Dan maar voor de duurste tekstschrijver of blogger gaan? Ook niet, want bijvoorbeeld € 250 als tarief per blog is is iets dat je zelf bepaalt. Jij bent degene die het budget beheert en dus ook bedenkt wat je reële tarieven vindt. Een hele dure blogger staat niet garant voor de allerbeste kwaliteit, tenzij je die garantie erbij krijgt. De tarieven zijn van verschillende factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld ervaring, werksnelheid, de klantenkring maar ook naamsbekendheid van de tekstschrijver. En dan heb je nog de waaghalzen: hoge tarieven vragen, gewoon omdat het kan. Dat is de vrijheid van ondernemen.

Tarieven: hou het lekker in het midden

Zoals met alles geldt: heel goedkoop kan niet goed zijn maar heel duur is nergens voor nodig. Het tarief per blog moet vooral betaalbaar zijn en zich op termijn terugverdienen.

Dan valt er ook nog wel iets over SEO (zoekmachine optimalisatie) te zeggen. Een SEO blog is beter vindbaar in zoekmachines. Dit levert meer websitebezoekers en misschien ook wel potentiële klanten op. Ga altijd voor een SEO blogger, deze kenmerkt zich door een hoge positie in zoekmachines. Uiteraard ben je voor een SEO blogger hier aan het goede adres, samen schieten we je website naar een hoger niveau. Het tarief per blog ligt lekker in het midden: niet te duur en ook niet te goedkoop. Betaalbare kwaliteit, daar gaan we voor.

Veelgestelde vragen over blogs (bloggen)

Regelmatig komen er vragen over bloggen binnen. Daarom vind je hieronder de meest gestelde vragen over blogs.

Moet ik bloggen?

Je moet helemaal niks maar bloggen is de ideale manier om beter vindbaar te zijn in zoekmachines. Hierbij is het belangrijk dat de blogs ook samenhangen met het onderwerp van de website, het product of de diensten. Dankzij SEO blogs is het mogelijk om op korte termijn flink hoger in Google te verschijnen. Met twee blogs per week lukt dit vaak binnen 3-6 maanden. Een en ander is afhankelijk van het onderwerp, de concurrentie, het linkprofiel van de website maar ook hoe deze technisch in elkaar zit.

Hoe lang moet een blogpost zijn?

Er is geen ideale lengte met betrekking tot blogposts. Je kunt goed scoren met een blog van 300 woorden, maar het is beter om voor een wat langere tekst te gaan. 500 tot 600 woorden is prima. Veel mensen kiezen voor een lengte variërend van 500 het wel 1000 woorden. Soms wordt gedacht dat hele lange blogs van 2000 woorden of meer beter scoren, maar dit klopt niet. Het gaat puur om de inhoud van de blogpost, die moet gewoon goed zijn.

Waar moet een blog aan voldoen?

Laat je een blog schrijven, dan hoef jij je niet druk te maken over waaraan deze aan moet voldoen. Zolang het tarief per blog maar bij je budget past, de rest komt vanzelf. Waar moet een blog aan voldoen wanneer je zelf schrijft? Op Google vind je verschillende richtlijnen en handleidingen. Dit artikel gaat hier niet verder op in.

Wat kost een SEO blog?

Hierboven heb je al veel kunnen lezen over het tarief per blog. Wat kost een SEO blog dan? Dat verschilt per tekstschrijver, maar hier maken we geen onderscheid tussen SEO blogs en normale blogs. Het tarief per blogpost blijft hetzelfde, simpelweg omdat ook de kwaliteit hetzelfde is.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.