Wat is tangential content en hoe kan het je website helpen?

Je schrijft of publiceert geweldige blogs of andere teksten op je website. Er valt nog zoveel te vertellen, voorlopig liggen er nog genoeg onderwerpen op de plank. Maar er komt een moment dat de inspiratie op is. Er komt geen fatsoenlijk onderwerp meer tevoorschijn, waardoor je vastloopt.

Toch is het nodig om de website te blijven voorzien van nieuwe content. Het is namelijk de meest makkelijke manier om actief te blijven en de website hoog in zoekmachines te laten scoren.

Tangential content is de beste manier om op nieuwe ideeën en met verfrissende onderwerpen te komen. Wat is tangential content en hoe pas je dit toe?

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Uitleg over tangential content

Bij het creëren van content ligt de focus op je bedrijf of merk. Dat is heel logisch, je wil immers naams- of merkbekendheid opbouwen en je product of dienst promoten. Contentmarketing is de meest effectieve marketingstrategie om dit te realiseren.

Dat je contentmarketing toe moet passen, dat weten de meesten wel. Maar het blijkt heel moeilijk te zijn om telkens weer nieuwe onderwerpen voor je website te vinden. Bijvoorbeeld de slotenmaker, die al heeft geschreven over het vervangen van sloten, veiligheidsloten, een slot dat niet meer opengaat of de goedkoopste slotenmaker.

Tangential content gaat over zijdelingse onderwerpen. Je creëert content die niet direct een relatie met je merk, product of dienst heeft. Feitelijk is tangential content niet bedrijfs- of merkgebonden.

Om bij het voorbeeld van de slotenmaker terug te komen, deze zou kunnen schrijven over het schilderen van buitendeuren. Je zou denken dat dit onderwerp meer iets voor een schilder is, maar de slotenmaker haalt er ook voordeel uit. Want wie zijn buitendeur schildert denkt er misschien ook over om een beter slot in de deur te zetten.

Waarom zou je tangential content maken?

Tangential content heeft twee voordelen:

  • Het brengt je op nieuwe onderwerpen
  • Het trekt een nieuwe doelgroep aan

Kijk, ik schreef ooit een artikel over het aantal tekstschrijvers in Nederland. Volgens een ander was het tellen van tekstschrijvers een vruchteloze poging en niet relevant voor de doelgroep. Daar had hij gelijk in, maar hij vergat één ding: het trok een nieuwe doelgroep aan.

Sommige bezoekers die op het artikel afkwamen deden dit omdat ze twijfelden of het tekstschrijversvak iets voor hen was. Een aantal hiervan besloot uiteindelijk dat ze liever een ander beroep gekozen. Omdat ze met mijn bedrijf in contact kwamen plaatsten ze een opdracht voor het schrijven van webteksten.

De slotenmaker trekt met zijn blog over de buitendeur schilderen ook een hele nieuwe doelgroep aan. Het kan zelfs dat een schildersbedrijf zijn blog leest en zaken wil doen met de slotenmaker.

Tangential content kan dus een nieuwe doelgroep aantrekken, voor een samenwerking zorgen en een hogere omzet realiseren.

Daar komt nog bij dat je kersverse onderwerpen voor de website samenstelt. Tangential content heeft dus ongelofelijke voordelen.

Een breder publiek bereiken

Een van de belangrijkste doelen van tangential content is het bereiken van een breder publiek. Dat heb ik hierboven al met twee voorbeelden uitgelegd. Wanneer je een breder publiek bereikt vergroot je de kans om meer media-aandacht te krijgen. Zoiets pakt voor bedrijven of merken zeer positief uit.

Het opbouwen van naamsbekendheid

Nog een reden om je bezig te houden met tangential content: het zorgt voor meer naamsbekendheid. Je brengt inhoud naar buiten die net wat anders is dan je concurrenten doen. Bedrijven die dit doen vallen meer op en weten de aandacht op hun aanbod te vestigen.

Ook geschikt voor linkbuilding

Binnen de online marketing wordt regelmatig gebruik gemaakt van linkbuilding, een onderdeel van SEO. Dit is het opbouwen van een linkprofiel. Helaas gebeurt linkbuilding vaak op onnatuurlijke wijze, waardoor dit nadelig voor de website is.

Een goed natuurlijk linkprofiel zou zeker niet door linkbuilding moeten ontstaan. Maar linkbuilding kan dit proces wel een beetje versnellen. Bijvoorbeeld door content over verschillende platformen te verspreiden. Dan kan het nodig zijn om tangential content in te zetten.

Juist door dit soort content aan te bieden is het interessant voor gastwebsites of andere partijen, die dit kunnen publiceren. Aangeboden content moet immers bij de inhoud van de gastsite aansluiten.

Wijk niet teveel van het hoofdonderwerp af

Wanneer de slotenmaker schrijft over zijn bezoek aan Legoland in Denemarken, dan lijkt dit op tangential content. Maar dat is het niet, want deze inhoud wijkt teveel van het hoofdonderwerp af. Tangential content gaat over zijdelingse onderwerpen. Er moet dus wel degelijk sprake zijn van een overlap. Het zijdelingse onderwerp zou je moeiteloos moeten kunnen linken aan een van de hoofdonderwerpen.

Kun je een bezoek aan Legoland linken aan een tekst over deursloten? Nee, of het verhaal moet wel een hele vreemde wending krijgen. Bijvoorbeeld dat Legoland het thema ‘deuren en sloten’ had. Is het uitje naar Legoland geschikt voor een webshop in speelgoed? Ja, dat is het perfecte zijdelingse onderwerp. En het zou ook passen bij websites over modelbouw, kinderen, vakantie of Europa.

Dit gebeurt er wanneer je tangential content uit zijn verband rukt

Even terug naar de slotenmaker die een blog plaatst over zijn bezoek aan Legoland. Eerlijk, de bezoeker weet niet zo goed wat hij hiervan moet denken. Is hij nu op een reisgerelateerde website uitgekomen of op een privéblog? De kans dat de bezoeker, die op zoek was naar uitstapjes in Denemarken, een slot laat vervangen is in dit geval betrekkelijk klein.

Daar komt nog bij dat je niet alleen bezoekers maar ook zoekmachines in verwarring brengt. Wikipedia-achtige websites (encyclopedieën) dalen al jarenlang in populariteit. Zo scoren ook een stuk slechter in zoekmachines dan rond het jaar 2015. Houd je dus bij het hoofdonderwerp en zijdelingse onderwerpen.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?