Strippenkaart tekstschrijver: zo werkt een tekst abonnement

Het is een echte hype: de strippenkaart tekstschrijver. Je weet wel, het lijkt een beetje op de ouderwetse strippenkaart voor bus, tram en metro. Alleen kun je hier niet mee reizen maar krijg je er content (teksten) voor terug. Hoe werkt de strippenkaart tekstschrijver en is het iets voor jou?

Teksten zijn belangrijk

Blijf jij lang op een lege website rondsnuffelen? Nee, je bent hier direct weer weg. Dit laat al zien waarom teksten op een website zo belangrijk zijn. De bezoeker zoekt vooral informatie, of het nu over huisdieren of de nieuwste mode gaat.

Teksten zijn niet alleen belangrijk als PR-middel, ook Google is dol op content. Hoe meer content van een goede kwaliteit, hoe beter jouw website in zoekmachines rankt. Een hoge positie in Google of Bing betekent automatisch meer bezoekers. Goede teksten zijn daarom onmisbaar.

Losse teksten of een strippenkaart tekstschrijver?

Bij de meeste tekstschrijvers bestel je losse teksten of je plaatst een opdracht voor langere periode. Je weet vooraf wat je betaalt: vaak is dit een woordprijs of uurprijs. Overigens is het handiger om een tekstschrijver per woord af te rekenen: zo betaal je nooit teveel.

Steeds meer tekstschrijvers bieden je de mogelijkheid tot de aanschaf van een content strippenkaart. Het werkt een beetje als de bus strippenkaart van vroeger: je betaalt vooraf en gebruikt de dienst wanneer het jou uitkomt.

Wat kost een strippenkaart tekstschrijver?

Je hebt tekstschrijvers die één cent per woord rekenen maar ook schrijvers die met 20 cent per woord rekenen. Denk niet dat het concurrenten van elkaar zijn: tussen de allergoedkoopste en de duurste zit veel kwaliteitsverschil. Maar: de duurste is niet de allerbeste!

Door de grote kwaliteit- en prijsverschillen vind je ook wisselende prijzen met betrekking tot de strippenkaart tekstschrijver. Om je toch een idee te geven; gemiddeld betaal je tussen de €200 en €1000 voor één strippenkaart.

Hier krijg je 6 tot 30 artikelen van 500 woorden voor.

Een strippenkaart is niet altijd een goed idee

Met een strippenkaart van de tekstschrijver ben je vaak goedkoper uit. Doordat je in één keer een grote hoeveelheid woorden inkoopt, krijg je korting. Dit lijkt aantrekkelijk, maar is het dat ook? Een strippenkaart is niet altijd een goed idee.

Stel dat je bij een nieuwe tekstschrijver uitkomt. Je kent de persoon in kwestie niet en hebt ook geen idee van de kwaliteit van diens werk. Koop je een strippenkaart dan zit je hier ook aan vast. Mocht de kwaliteit of de schrijfstijl jou niet bevallen, dan zit je nog met een hoop vooraf betaalde content te kijken. Je kunt een strippenkaart natuurlijk weggooien, maar dit is zonde van je geld. Twijfel je over de kwaliteit of schrijfstijl van de copywriter? Bestel dan eerst wat losse teksten.

Het kan natuurlijk ook dat je een te grote strippenkaart koopt. Veel strippenkaarten zijn goed voor 3 tot 20 artikelen. Blijk je achteraf maar één of twee teksten nodig te hebben, dan blijft de rest van de strippenkaart ongebruikt. Ik vind geld weggooien zo zonde: jij toch ook?

Waarom ik niet met strippenkaarten werk

Als beginnende tekstschrijver heb ik een periode met strippenkaarten gewerkt. Ik merkte dat sommige opdrachtgevers zich in de hoeveelheid benodigde content vergisten, waardoor halve strippenkaarten bleven liggen. Ik kan er gewoon niet tegen wanneer mensen teveel geld uitgeven. Koop je iets, dan is het ook belangrijk dat je krijgt waar je voor betaalt.

Dit is exact de reden waarom ik de strippenkaarten eruit heb geschopt. Wees gerust: ik werk nog steeds met kortingen. Opdrachtgevers die maandelijks een vast aantal artikelen bestellen krijgen als vaste klant een aantrekkelijke korting. Niet doorvertellen hoor! Meer weten? Neem contact met mij op.

Heb je niet direct behoefte aan teksten maar vind je het wel leuk om mij te volgen? Via mijn Instagram account hou ik je op de hoogte van interessante taalweetjes en ontdek je meer over mijn achtergrond. Volg mij op Instagram.