Strategisch businessplan schrijven

Bijgewerkt: 25 januari 2023

Op zoek naar financiering voor je bedrijf? Dan heb je vaak een strategisch businessplan nodig. Hierin staan de doelstellingen van je onderneming en op welke doelgroep de focus ligt.

Er is geen standaard plan want elke onderneming is anders. Bij het schrijven van een strategisch businessplan is het belangrijk om rekening te houden met de branche, doelgroep, producten of diensten en de services.

Situaties waarbij je dit nodig hebt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bij het starten van een onderneming is het niet verplicht om een strategisch businessplan te schrijven. Iedereen kan zich zonder ondernemersplan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Heb je een externe financiering nodig dan is een strategisch businessplan wel een goed idee.

Het businessplan geeft de geldverstrekker een idee omtrent de doelstellingen en de uitwerking hiervan. Aan de hand hiervan bepaalt de geldverstrekker hoe risicovol de lening is. Door het schrijven van een goed businessplan laat je zien dat je over je aanbod, doelgroep en doelstellingen hebt nagedacht. Dit kan ertoe leiden dat je een hogere lening krijgt of dat geldschieters eerder met je in zee gaan.

Stappenplan strategisch businessplan schrijven

De strategie staat voor de methode waarop je als onderneming doelstellingen realiseert. Het gaat over de weg die je bewandelt om doelen te behalen. Hulp nodig bij het schrijven van een strategisch businessplan? Hieronder vind je een praktisch stappenplan.

Inleiding van het plan

Begin altijd met het maken van een inleiding of een introductie. En het kort vertel je wie of wat het bedrijf is en wat de doelstellingen zijn. Het is de bedoeling dat je de introductie kort houdt. Dit maakt de lezer nieuwsgierig waardoor hij doorleest.

De missie

Startende ondernemers hebben vaak moeite met het omschrijven van hun missie. Zelfs voor bestaande of grote bedrijven kan dit tot problemen leiden. Vaak is de missie niet duidelijk genoeg of komt niet overeen met de echte doelstellingen.

De missie definieert de identiteit van het bedrijf. Je geeft aan wie je bent, wat je doet en waarom je bestaansrecht hebt. Bedenk dat het jaren kost om een missie op te bouwen, dus het is niet de bedoeling dat dit in de toekomst verandert.

De visie

Missie en visie horen bij elkaar. Middels de missie geef je aan welke wegen je bewandelt om tot je doelstelling te komen. Met een visie toon je aan wat je toekomstbeeld of toekomstdroom is. Dat je dit misschien niet gaat realiseren maakt niet zoveel uit, je moet in ieder geval de ambitie hebben om dit wel te bereiken.

De visie moet zo dicht mogelijk bij de missie liggen. Je kunt niet zeggen dat je katholieken met elkaar verbindt (missie), om vervolgens te zeggen dat je naar een toekomst zonder kerken streeft (visie). Die twee stroken enorm met elkaar. Wees sowieso voorzichtig met gevoelige zaken in je missie en visie benoemen zoals geloof, cultuur, geslacht of leeftijd.

Informatiegedeelte over de doelgroep

Een strategisch businessplan schrijven bestaat uit verschillende onderdelen. Het is zeker belangrijk dat je iets over de doelgroep vermeldt. Doe marktonderzoek naar de verschillende doelgroepen . Kijk wat de sterke en zwakke kanten van het bedrijf zijn en hoe je hiermee omgaat bij het benaderen van de doelgroep.

Laat zien wat je doelgroep is en wie de klanten zijn. Maar ook waar je klanten vandaan komen, wat hun behoeften zijn en hoe je hier als bedrijf op inspeelt.

Eigen prijzen en concurrerende prijzen

Het is net zo belangrijk om in het strategisch businessplan aan te tonen dat je onderzoekt hebt gedaan naar de marktprijzen. Toon je eigen prijzen (of bij benadering) en wat de tarieven of prijzen van concurrenten zijn.

Leg uit waarom je goedkoper of duurder bent en op welke manier je klanten aantrekt. Vertel ook waarom klanten voor jou zouden kiezen. Dat kan een voordelige prijs zijn. Wanneer je echter duurder bent dan je concurrenten moet je het op service of iets anders gooien.

Geef ook iets weer omtrent de verwachte omzet. Dit is voor geldverstrekkers heel belangrijk, ze willen tenslotte weten of je in staat bent om een lening terug te betalen.

Financiële informatie omtrent je business

De geldschieter wil ook weten wat de huidige financiële status van je bedrijf is. Voor een startende ondernemer zal er nog niet veel waarde in het bedrijf zitten. Maar het kan best dat je al een eigen investering hebt gedaan of inmiddels winst hebt gemaakt.

Heb je al leningen lopen? Vaak duidt dit op een lage solvabiliteit. Dit houdt in dat je bij tegenslagen sneller in financiële problemen geraakt. Dit vormt zeker een risico voor de geldverstrekker. Daarom is het verstandig om eerlijk te zijn over lopende leningen, de hoogte hiervan, de looptijd en op welke manier je deze afbetaalt.

Samenvatting in het strategisch businessplan

Sluit het strategisch businessplan met een samenvatting af. Zet het volgende in de samenvatting:

  • Bedrijfsintroductie (wie wat waar)
  • Missie en visie
  • Doelgroep en klanten
  • Prijzen of tarieven, marktprijzen en concurrenten
  • Financiële samenvatting

Een strategisch en ondernemersplan laten schrijven

Moeite met het zelf schrijven van een strategisch ondernemersplan? Schakel hulp in. Regelmatig is er iemand beschikbaar om in samenwerking met jou een strategisch businessplan op te stellen. Vraag naar de mogelijkheden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven