Social media schrijver

Zet social media op een slimme en actieve manier in. De social media schrijver voorziet je van de juiste content. Dit zorgt voor meer interactie met de doelgroep. Benieuwd of een social media schrijver iets voor jou is en wat hier kosten van zijn? Blijf nog even hangen, hieronder vind je alle informatie.

Het belang van social media

Social media speelt een grote rol binnen het bedrijfsleven. Het is namelijk een effectieve en goedkope manier om met je doelgroep te communiceren. Je bereikt ontzettend veel mensen zonder dat dit al te veel energie kost. Het internet heeft ons dus veel goeds gebracht.

Aan de andere kant is het steeds lastiger om via social media op te vallen. Dit komt omdat meer dan 70% van de bedrijven actief is op social media. Dit zal de komende tijd alleen nog maar groeien. Het is dus belangrijk om boven de anderen uit te steken.

De enquêteregels

Op verschillende social media kanalen gelden ongeschreven enquêteregels. Vooral voor ondernemers is het belangrijk om zich aan deze regels te houden. Enkele van deze enquêteregels zijn:

  • Minimaal twee keer per week iets plaatsen
  • Niet vaker dan vijf keer per week een post delen
  • Geen kwetsende posts delen
  • Andere ondernemers of bedrijven niet zwart maken
  • Respectvol met klanten omgaan
  • Bij voorkeur binnen enkele uren reageren

Een veel gemaakte fout onder zzp’ers is het klagen over concullega’s, telecombedrijven, energieleveranciers, de belastingdienst of andere (privé) zaken. Helaas hebben deze ondernemers niet in de gaten dat hun klanten hier niet op zitten te wachten.

De social media schrijver

Het inschakelen van een social media schrijver brengt veel voordelen met zich mee. Allereerst het opvolgen van de enquêteregels. De tekstschrijver denkt in het belang van je onderneming, niets meer en niets minder.

Je ontvangt posts waar je doelgroep ook echt iets aan heeft. Daarnaast is een social media post altijd voorzien van de juiste hashtags. Dit is belangrijk want alleen zo word je ook gevonden. Het is aan te raden om de social media tekstschrijver minimaal eenmaal per week in te zetten. De overige posts creëer je zelf (kostenbesparend) of laat je alsnog doen.

Over de kosten

Is het inhuren van een social media schrijver duur? Dat hangt een beetje van de persoon in kwestie af. Voor € 7,50 per social media post (inclusief hashtags) ben je verzekerd van goede content, afgestemd op je doelgroep. Let op: dit zijn onze prijzen. De tarieven kunnen elders soms hoger liggen, daar hebben wij geen invloed op.

Meest gestelde vragen over het gebruik van social media

Om je alvast een duwtje in de rug te geven beantwoordt de social media schrijver de meest 10 gestelde vragen.

1. Hoe vaak posten op Instagram?

Je moet als ondernemer absoluut actief zijn op Instagram. Dit is het snelst groeiend platform waarbij bedrijven en consumenten elkaar vinden. Hoe vaak moet je op Instagram iets posten? Antwoord: minimaal twee keer per week. Een interval van 2-3 keer per week is prima. Voorkom dat je een aantal maal per dag iets plaatst, dit kan uiteindelijk irritatie bij je volgers opwekken.

2. Hoe vaak moet je posten op Facebook?

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Facebook is steeds minder geschikt voor ondernemers. Dit komt omdat Facebook langzaam leegloopt, bijna iedereen vertrekt naar Instagram. Heb je toch een bedrijfsaccount op Facebook? Post dan minimaal drie keer per week iets. Op Facebook is het volgens ongeschreven regels toegestaan om maximaal twee keer per dag iets te plaatsen.

3. Wat zijn de beste tijden om te posten op social media?

Er is veel onderzoek gedaan naar de beste dag en tijden om te posten. Zo bleken de woensdag en donderdag de beste dagen te zijn. Kijk je naar het tijdstip dan zitten hier grote verschillen in. Over het algemeen zijn 12:00 uur en 15:00 uur de beste tijden. Het hangt er wel vanaf of je volgers consument of ondernemer zijn.

Op veel social media kanalen kun je zien wanneer je volgers het meest actief zijn. Dit is het beste tijdstip om iets te posten.

4. wat is de beste tijd om iets op LinkedIn te posten?

LinkedIn is alleen interessant wanneer je zaken doet met andere bedrijven. Of voor het opbouwen van een netwerk. De beste tijd om iets op LinkedIn te posten is tussen 7:00 uur en 8:00 uur in de ochtend. Daarnaast rond het middaguur (12:00 uur) en tussen 17:00 uur en 18:00 uur. Dit zijn namelijk de tijdstippen dat ondernemers even wat vrije tijd hebben.

5. Hoe laat kun je het beste een TikTok plaatsen?

Bij visueel ingestelde posts ben je het beste bij TikTok uit. Al helemaal wanneer jongeren onder je doelgroep vallen. Hoe laat kun je het best een TikTok bericht plaatsen? Dit is een beetje afhankelijk van de dag. Op doordeweekse dagen kies je voor een tijdstip vóór 8:00 uur ‘s morgens, rond het middaguur of na 19:00 uur. Op vrijdag verschuift dit naar 15:00 uur.

In het weekend liggen de tijden weer wat anders. Op zaterdag plaats je iets rond 11:00 uur, 19:00 uur of 20:00 uur. Terwijl op zondag het tijdstip 8:00 uur of 16:00 uur de beste keuze is.

6. Hoeveel foto’s posten op Instagram?

Per keer kun je maximaal 10 foto’s of video’s plaatsen. Doe dit alleen wanneer de foto’s ook een samenhangend verband hebben. Wil je meer dan 10 foto’s plaatsen? Dan moet je dit over meerdere berichten verdelen. Iets dat overigens niet aan te raden is, je bent dan veel te aanwezig.

7. Hoe schrijf je een goede social media tekst?

Het is niet zo eenvoudig om een goede social media tekst te schrijven. Houd het in ieder geval kort maar krachtig, trek de aandacht met een pakkende openingszin en schrijf actief. Daarnaast is het belangrijk om informeel te zijn. Maak ook gebruik van de juiste hashtags, dit vergroot het bereik.

8. Wat post je op Facebook en wat op Instagram?

Het grote verschil tussen Facebook en Instagram is het bericht dat je deelt. Bij Facebook draait het om het lezen van een stuk tekst. Terwijl het bij Instagram om het visuele beeld gaat. Omdat we steeds meer visueel zijn ingesteld is het helemaal niet vreemd dat iedereen naar Instagram vertrekt. Ben je op Instagram actief, zorg dan voor mooie en heldere plaatjes.

9. Hoe vaak op Twitter iets posten?

Op Twitter komen korte berichten ontzettend snel voorbij. Alweer een ongeschreven regel: plaats maximaal 25 keer per week een tweet. Houd er rekening mee dat je tweet slechts heel kort de aandacht krijgt.

10: Hoe populair is Twitter nog?

Twitter is vooral bij nieuwszenders erg populair. Daarnaast gebruiken marketeers het om informatie over hun diensten of producten te verzamelen. Van alle geregistreerde Twitter accounts is slechts eenderde maandelijks actief. Opvallend is dat bijna 25% van de geverifieerde accounts uit journalisten bestaat.

Twitter werkt vooral voor nieuwszenders, politici en marketing onderzoekbureaus. Voor het opbouwen van naamsbekendheid of het promoten van je dienst of product is Twitter minder geschikt.

Heb je een andere vraag? Neem contact op met de social media schrijver, ook wanneer je meer over de werkwijze of tarieven wil weten.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet en hielp meer dan 500 bedrijven aan een betere online zichtbaarheid. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?