Social media engagement en waarom het er toe doet

Het is bewezen dat social media engagement de reputatie van bedrijven fors kan verbeteren. Social media engagement staat voor de betrokkenheid via social media. Veel social media platforms belonen sociale interacties, en daarom hoort dit bij een goede marketingstrategie.

Want laten we eerlijk zijn, zonder betrokkenheid heeft sociaal media helemaal geen betekenis. Gebruik dit dan ook om de verbinding met klanten en met niet-klanten aan te gaan. Want juist die laatste groep kun je middels social media aan je bedrijf binden.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is social media engagement?

Binnen de online marketing worden veel Engelse termen ingezet. Social media engagement is er zo een en betekent betrokkenheid.

  • Social media = platform waar gebruikers onderling contact onderhouden
  • Engagement = betrokkenheid

Social media is ooit begonnen om contact met familie en vrienden te onderhouden. Inmiddels is het de plek waar je anderen ontmoet, met bedrijven in contact komt of kennismaakt met nieuwe producten, trends, mode en nog veel meer.

Social media engagement is de manier waarop mensen met je account en inhoud omgaan. Bijvoorbeeld het aantal volgers dat je hebt, hoeveel likes en opmerkingen je krijgt, wie je berichten deelt en het aantal klikken naar je account of misschien wel naar je website.

Waarom betrokkenheid op social media belangrijk is

Vergis je niet in de kracht van social media, want het kan je bedrijf naar een hoger niveau tillen. Vooral voor kleine bedrijven in is dit belangrijk, want die hebben nog veel groeimogelijkheden.

Betrokkenheid op social media is belangrijk omdat deze platforms dit zelf aangeven. Het zal je vast wel zijn opgevallen dat het organisch bereik op Facebook, Twitter, Instagram of een ander platform de laatste jaren is gedaald. Dit geldt niet voor accounts met een grote betrokkenheid. Die hebben nog steeds een geweldig bereik.

Accounts met een hoge betrokkenheid zullen een groter bereik hebben. En dat is precies de reden waarom social media engagement zo belangrijk is.

Zet social media voor je klantenservice in

Vooral grote bedrijven gebruiken social media om hun klantenservice te verbeteren. Wanneer je naar het publiek kijkt dan geeft een groot gedeelte aan dat ze sociale media prettig vinden om met bedrijven te communiceren. Alleen al op Facebook worden er maandelijks meer dan 8 miljard berichten naar bedrijven gestuurd.

De meeste mensen verwachten dat een bedrijf binnen een uur reageert. Grote bedrijven kunnen dit waarmaken, maar voor kleine bedrijven of zzp’ers is dit een stuk lastiger. Daarom bieden veel platformen de mogelijkheid om een automatisch antwoord te versturen.

Dan nog blijft het belangrijk om binnen 24 uur op de vraag of feedback van de klant te reageren. Door snel genoeg te reageren kun je de betrokkenheid met 25% vergroten.

Het opbouwen van relaties

Of je nu naamsbekendheid wil opbouwen of je producten en diensten promoten, social media biedt hier veel mogelijkheden voor. Het is dan ook een van de beste keuzes om relaties op te bouwen. Niet alleen met klanten maar ook met andere ondernemers of bedrijven.

Bedenk dat betrokkenheid ervoor zorgt dat je meer en betere relaties opbouwt, dat is alleen maar goed voor je business. Een hoge betrokkenheid geeft je meer inzicht hoe mensen tegen je bedrijf aankijken. Zo kun je naar verbeteringen toewerken.

Reageer altijd op vragen of reacties

Het is niet netjes wanneer iemand op een feestje tegen je praat en je kijkt de andere kant op. Hierdoor kom je ongeïnteresseerd over. Zo iemand zal jou de volgende keer ontwijken.

Wanneer je een vraag of reactie op social media krijgt, probeer er dan zo goed mogelijk op te reageren. Vooral vragen moet je beantwoorden. Je hoeft niet op elke reactie terug te reageren, de reactie liken is ook een vorm van communiceren.

Door interactie verhoog je de social media engagement, en dat is echt waar. Natuurlijk kan het lastig zijn om bij een groot account op alles reageren, maar probeer dit toch bij te houden. Eventueel met hulp van iemand anders.

Je social media stem

Tegen de ene gebruiker reageer je warm en vriendelijk, de ander krijgt een zakelijke of afstandelijke benadering. Dit heeft met interacties te maken. Sommige mensen hebben een positieve uitstraling, waardoor je zelf ook veel positiever terugreageert. Terwijl anderen je direct uitschelden, waardoor je misschien boos wordt.

Ontwikkel een eigen sociaal mediastem. Wanneer je tegen de ene klant of gebruiker vriendelijk of juist zakelijk reageert dan moet je dit tegen de ander ook doen. Zelfs wanneer jullie niet op één lijn liggen. Een social media stem creëert duidelijkheid bij het publiek. Dit vergroot ook de betrokkenheid.

Beheren meerdere mensen het social media-account? Wees er zeker van dat ze allemaal dezelfde social media stem gebruiken.

Een betere reputatie opbouwen

Ruim de helft van de gebruikers publiceert positieve berichten over bedrijven en merken. In 40% van de gevallen zijn dit soort berichten neutraal, en voor 10% negatief. Negatieve berichten kunnen reputatieschade met zich meebrengen, maar dankzij social media verklein je deze kans. Dit doe je door altijd op problemen, klachten of vragen te reageren.

Het voordeel hiervan is dat je als bedrijf zien dat je openstaat voor verbeteringen en het oplossen van problemen. Hiermee bouw je een goede reputatie op.

Conclusie

Nu je ziet hoe belangrijk social media engagement is, weet je ook dat het tijd is om actie te ondernemen. Zorg dat je op het juiste sociale netwerk aanwezig bent, daar waar je doelgroep zich ook bevindt. Besteed voldoende tijd aan social media en vooral aan het publiek.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?