Snippets tool: gestructureerde gegevens

Maak je al gebruik van een snippets tool? Een snippet is een fragment van een stukje tekst. Binnen zoekmachines wordt heel veel gebruik gemaakt van snippets. Wanneer je met snippets goed scoort vergroot je de naamsbekendheid en ontvang je meer websitebezoekers. Een snippets tool toont hoe de website in de Google zoekresultaten eruit komt te zien.

Dit zijn snippets

Wat zijn snippets precies en hoe gebruik je een snippets tool? Snippets zijn kleine fragmenten die zoekmachine Google uit een website haalt. Je kunt de zoekmachine richting deze fragmenten sturen, simpelweg door ze aan te bieden.

  • Reviews: het aantal recensies of sterren
  • Broodkruimelnavigatie: de URL staat duidelijk in de zoekresultaten
  • Producten: de prijs, valuta en voorraad achter een product
  • Evenementen: locatie, datum en tijd van een evenement
  • Recepten: voedingswaarde of bereidingstijd van het recept
  • Bedrijfsgegevens: contactgegevens en openingstijden
  • Meta description: korte omschrijving over de webpagina
  • Title tag: alternatieve titel

Daarnaast heb je ook nog de featured snippets, dit wordt ook wel positie nul in Google genoemd. Hierbij toont Google een klein stukje tekst van een webpagina dat boven de organische zoekresultaten verschijnt. Rich snippets (zoals hierboven) voeg je zelf toe, op featured snippets heb je slechts gedeeltelijk invloed en kun je niets toevoegen om positie nul te halen.

Antwoordvakken in Google

Naast bovenstaande snippets heb je ook nog de zogenaamde antwoordvakken. Deze geven direct antwoord op een vraag bijvoorbeeld: hoe groot is Nederland (Google dat maar eens). Je ziet dan een antwoordvak met: 41.543 km². Hier staat geen URL of website bij.

Snippets tool helpt je op weg

Het is vaak lastig om te bepalen welke snippets je toevoegt en hoe je deze op de juiste manier gebruikt. Daarom hieronder wat gratis snippet tools.

SERP Snippet tool

Heel praktisch: de SERP snippet tool. Hiermee controleer je hoe de meta title en meta description er in Google uit komt te zien. Vul ook de pagina URL en eventueel de zoektermen in. Je ziet dan een voorvertoning van hoe Google dit allemaal toont. Houd er rekening mee dat het hier om een voorvertoning gaat: Google bepaalt uiteindelijk zelf wat het wel en niet in de zoekresultaten toont.

De SERP snippet tool vind je op de website van webbouwers.com. Je kunt ook gebruik maken van de snippets tool van semofo.com. Beiden werken op dezelfde manier.

Overige Rich Snippets

Weet je niet hoe je rich snippets toe moet voegen? Op de website van schema.org staat een uitgebreide handleiding van alle rich snippets. Het is in het Engels maar natuurlijk ook makkelijk te vertalen naar het Nederlands.

Ik raad je aan om de beschrijvingen goed door te lezen. Je ontvangt verschillende codes voor het toevoegen van rich snippets. Je voegt ze via de website toe maar ook via Google Tag manager.

Voor het toevoegen van gestructureerde data heb je enige technische kennis nodig. Draait de website op WordPress? Maak dan gebruik van de Yoast SEO plug-in. Deze plug-in voegt automatisch een hoop snippets toe, maar je kunt ook handmatig nog van alles toevoegen.

Google Mijn Bedrijf

De bedrijfsgegevens in de Google zoekresultaten weergeven? Zorg dat je gebruik maakt van Google Mijn Bedrijf. De informatie die je toevoegt is vaak terug te zien als knowledge graph card. Wanneer je reviews via Google of Facebook ontvangt dan zijn deze ook in de zoekresultaten zichtbaar.

Snippet tools uitbesteden

Voor velen is het lastig om gebruik te maken van snippets tools en rich snippets op de website te integreren. Wanneer je geen enkele kennis met websites of codes hebt dan kun je dit natuurlijk ook uitbesteden. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Bedenk dat het toevoegen van snippets oftewel gestructureerde data onder een goede SEO strategie valt. Het zorgt er namelijk voor dat je extra opvalt binnen de zoekresultaten. Houd er wel rekening mee dat snippets alleen getoond worden wanneer je antwoord geeft op vragen van gebruikers. Daarom is goede content onmisbaar.

SEO teksten: vindbaar en overtuigend

Vaak wordt gedacht dat SEO teksten een hoop zoektermen bevatten en alleen bedoeld zijn om zoekmachines te beïnvloeden. Dat is dan helemaal fout gedacht. Moderne SEO teksten bevatten zeker belangrijke zoektermen maar wel op een natuurlijke manier verwerkt.

SEO teksten moeten antwoord geven op een vraag en de lezer overtuigen. Dit is werk voor de ervaren SEO tekstschrijver. Ik ben er eerlijk in: het heeft me jarenlang gekost om tot dit niveau te komen. Tegenwoordig scoor ik ontzettend hoog in zoekmachines, over welk onderwerp ik ook schrijf.

Jij wil toch ook hoog in zoekmachines scoren maar ook de bezoekers overtuigen? Laten we samenwerken. Ik verzorg de content (teksten), jij richt je op de snippets tools of het toevoegen van rich snippets. Hulp bij dit laatste nodig? Dankzij een goede samenwerking met andere experts verzorgen we de complete optimalisatie van je website.