Snippet tool nodig? Zo optimaliseer je de website

Bijgewerkt: 17 augustus 2021

Een snippet tool geeft je inzicht in de weergave van je webpagina’s. Het is een feit: je hebt maar één kans om een goede indruk te maken. Daarom is het zo belangrijk dat die indruk helemaal verpletterend is. Door gebruik te maken van een snippet tool optimaliseer je de website. Je hebt keuze uit verschillende snippet tools, hieronder zie je de mogelijkheden.

Wat is een snippet?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Snippet staat voor fragment. Let op, want in zoekmachines wordt er slechts een klein fragment of een stukje getoond. Die snippet moet een samenvatting zijn van wat je websitebezoeker kan verwachten.

Je hebt verschillende soorten snippets. Zo heb je bijvoorbeeld de meta omschrijving (meta description). Dit is een stukje tekst dat je in een code op je webpagina plaatst. Als het goed is nemen zoekmachines deze tekst over bij het tonen in de organische zoekresultaten. Zo kun je bepalen wat de bezoeker te zien krijgt.

Je snapt dat het belangrijk is dat de meta description ook aansluit op de inhoud van je pagina. Doe je dit niet, dan is de websitebezoeker teleurgesteld. Ook zal Google je meta description dan niet meer willen tonen.

Andere snippers zijn beoordelingen (sterren), afbeeldingen, openingstijden, prijzen en nog veel meer. Er is eigenlijk een verschil tussen rich snippets (hier heb je zelf invloed op) en featured snippets. Die laatste betreft een stukje tekst dat Google uit een webpagina haalt en als kadertje boven de organische zoekresultaten toont. Daar heb je zelf geen invloed op, dus die ga ik hier niet bespreken.

Uitleg over de snippet tool

Goed, je weet nu wat snippets zijn. Wanneer snippets in Google of andere zoekmachines wordt getoond dan verhoogt dit mogelijk de klikfrequentie. Dit betekent meer websitebezoekers en misschien ook wel een hogere omzet.

Hoe weet je nu wat mensen precies in de zoekresultaten zien? Hiervoor heb je de zogenaamde snippet tool. Een praktisch hulpmiddel dat je toont hoe je webpagina in de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

De beste snippet tools

Natuurlijk wil je een goedwerkende snippet tool gebruiken. Allereerst heb je de keuze uit de Google snippet tool, maar ook uit veel andere tools. Bekijk maar eens wat de beste is.

Google snippet tool

Omdat je wil weten hoe een webpagina in Google wordt getoond maak je logischerwijs gebruik van de Google snippet tool. De oude Google snippet tool verdwijnt binnenkort (of is al verdwenen). Hiervoor in de plaats is er een andere snippet tool gekomen. Met deze tool kun je bekijken of je pagina uitgebreide resultaten ondersteunt.

Deze test is zeer uitgebreid en echt wel een aanrader. Helaas begrijp niet iedereen wat er staat en hoe je uitgebreide resultaten toevoegt. Laten we het iets makkelijker maken.

Metatags.io – preview van weergave

Je geeft je webpagina een titel mee en als het goed is ook een meta description. Dat is dus die omschrijving van de webpagina. Ook wil je weten hoe je pagina er op Facebook, Twitter of andere social media uitziet. Want wanneer mensen een linkje naar jouw webpagina op social media delen dan verschijnt hier altijd informatie bij, zichtbaar voor social media gebruikers.

Ga eens naar metatags.io en vul hier de URL van je webpagina in. Ontdek hoe Google je webpagina toont met betrekking tot titel en eventuele omschrijving. Staat er een afbeelding op deze webpagina? Dan zie je hoe Google deze in image search of in de organische zoekresultaten toont.

Aan de andere kant zie je ook welke informatie en afbeeldingen social media kanalen van je webpagina overnemen. Deze snippet tool is een echte aanrader voor zowel beginnende als gevorderde webmasters. Hij is gebruiksvriendelijk en laagdrempelig.

Semofo.com

Wil je een titel, meta description en eventueel een (verzonnen) URL handmatig invoeren en zien hoe deze er in Google uit komt te zien? Maak dan gebruik van de snippet tool van Semofo. Erg praktisch wanneer je de webpagina nog niet online hebt staan. Of wanneer je nog aan het denken bent over een goede titel en omschrijving. Dankzij deze snippet tool zie je direct hoe dit er eventueel in de organische zoekresultaten uit komt te zien.

WordPress snippet tool

Ben je liefhebber van het CMS WordPress? Mooi, met jou miljoenen anderen. Dit systeem is zo gebruiksvriendelijk, nagenoeg iedereen kan hiermee een website bouwen en onderhouden. Voordeel van WordPress is dat je de keuze hebt uit verschillende gratis plug-ins. Zo ook de Yoast SEO plug-in, een absolute must-have.

Met deze plug-in maak je namelijk gratis gebruik van de snippet tool. Het enige wat je hoeft te doen is de Yoast plug-in te installeren en te activeren. Vervolgens maak je een nieuw bericht aan. Onderaan het bericht heb je de mogelijkheid om een meta titel en omschrijving te maken. Je ziet dan direct hoe dit er voor gebruikers uit komt te zien oftewel hoe Google je webpagina weergeeft.

Nog een voordeel van de Yoast snippet tool: je voegt direct de meta titel en description toe zonder met speciale codes te hoeven stunten. Hiermee sla je dus twee vliegen in één klap.

Waarom een snippet tool gebruiken?

Niet iedereen heeft behoefte aan een snippet tool. De ervaren webmaster bijvoorbeeld, die weet inmiddels wel hoe een webpagina in de organische zoekresultaten wordt getoond. Voor beginnende webmasters of bedrijven die hier weinig ervaring mee hebben is een snippet tool zeker aan te raden.

Gebruik de snippet tool in het begin regelmatig. Uiteindelijk leer je vanzelf hoe webpagina’s worden weergegeven. Je zult merken dat je de snippet tool dan steeds minder vaak nodig hebt. Uiteindelijk ben je zo ervaren dat je het helemaal zelf kunt.

Geen garantie

Houd er rekening mee dat het gebruik van een snippet tool je geen garantie geeft op de daadwerkelijke vertoning. Zoekmachine Google bepaalt uiteindelijk zelf wat het wel en niet in de organische zoekresultaten toont. Zie een snippet tool dan ook als een hulpmiddel, je kunt hier zoekmachines niet mee beïnvloeden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven