Snelweg reclame, wat het inhoudt en hoeveel het kost

Bijgewerkt: 6 december 2022

Je bedrijfsnaam levensgroot langs de snelweg, zodat duizenden automobilisten per dag dit onder ogen krijgen. Reclame langs de snelweg is duur, maar kan wel zeer effectief zijn. Wel is het belangrijk dat je dit via een officiële aanbieder doet, anders krijg je met nog hogere kosten te maken.

Denk je erover om snelwegreclame toe te passen? Ontdek hier de voor- en nadelen van en wat het precies kost.

Het idee van buitenreclame

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wist je dat buitenreclame de oudste marketingvorm is? Al in de Romeinse tijd werden bedrijfsleuzen op muren gekalkt. Met de komst van het internet lijkt buitenreclame niet meer zo effectief, maar niets is minder waar. Buitenreclame is altijd vanaf de openbare weg zichtbaar.

Snelweg reclame valt onder buitenreclame. Het belangrijkste kenmerk is dat snelwegreclame vanaf de snelweg zichtbaar is. Vaak is deze reclame ook vanaf twee kanten te zien, zodat het nog beter opvalt.

Met snelwegreclame promoot je je bedrijf of merk, een product of dienst. Omdat automobilisten snel voorbijrijden is het belangrijk om zo goed mogelijk op te vallen.

De voordelen van een reclamemast aan de snelweg

Langs de drukste snelwegen staan veel reclamemasten. Reclame langs snelwegen valt vooral op bij filevorming. Een van de voordelen van snelwegreclame is het hoge bereik. Hieronder vind je enkele voorbeelden met betrekking tot het schermbereik per week.

  • Op de A1 Hoevelaken zien wekelijks 487.000 automobilisten je reclame
  • Op de A2 Vianen Noordzijde bedraagt het aantal passanten 655.000 per week
  • De A2 Vianen Zuidzijde ligt met 678.000 passanten iets hoger
  • In het zuiden, op de A73 richting Venray, passeren 232.000 automobilisten per week
  • De reclamemast op de A30 Barneveld noordzijde heeft een schermbereik van 305.000 passanten

Kijk je naar de reclamemasten op de belangrijkste snelwegen, dan heeft de A6 richting Emmeloord het kleinste bereik (176.000 per week). De A2 Vianen Zuidzijde heeft het grootste bereik: 678.000 per week.

Het grootste voordeel is het enorme bereik. Verder valt het op, omdat het weer iets anders is dan tv-reclame of internetreclame. Reclame op vreemde plaatsen zal eerder de aandacht trekken.

Succesvolle snelwegreclame

Wil je snelwegreclame succesvol inzetten, dan is het belangrijk om rekening te houden met de snelheid waarmee automobilisten rijden. Letters moeten minimaal 50 cm hoog zijn, zodat iedereen de reclame goed kan zien. Verder is het aan te raden om voor korte teksten van maximaal acht woorden te kiezen.

Soms zie je snelwegreclame dat uit 10 woorden of meer bestaat. Bijna niemand heeft de tijd om de volledige tekst te lezen, tenzij die persoon in de file staat. Wil je niet alleen van files uitgaan, dan moet je de tekst zo kort mogelijk houden.

Het is ook belangrijk om voor herkenbaarheid te zorgen. De naam van het bedrijf of het logo moet duidelijk zichtbaar zijn. Daarnaast is het goed om altijd dezelfde reclameslogan te gebruiken. Dus niet alleen op snelwegreclame maar ook wanneer je online adverteert, brochures uitdeelt en op je website.

Gebruik nooit beeld dat afleidt van de kernboodschap. Het is fout om drukke of zeer kleine afbeeldingen te gebruiken, dit leidt tot verwarring.

De nadelen van snelweg reclame

Een van de grootste nadelen is dat je per week adverteert, en dit ook nog eens betrekkelijk duur is. De prijs is van verschillende factoren afhankelijk:

  • Het bereik (de locatie)
  • Digitale of ouderwetse reclamemasten
  • Weilandreclame langs de snelweg (is goedkoper)
  • Het tijdslot
  • Aantal keren per uur dat het getoond wordt
  • Drukke of minder drukke periode

Hierdoor variëren de kosten enorm, en liggen tussen de € 1000 tot € 10.000 per week. Adverteren langs een provinciale weg is mogelijk vanaf € 500 per week.

Hoe effectief is snelweg reclame nu echt?

Adverteren langs de snelweg kan effectief zijn, mits je een groot bereik en de juiste doelgroep aanspreekt.

Neem nu de snelwegreclame ‘Wij kennen het geheim van Google’. Het gaat hier om een marketingbureau dat bedrijven/websites wil aanspreken. Sinds ze langs de snelweg adverteren zijn, volgens Semrush en Ahrefs, de bezoekersaantallen op hun website NIET fors toegenomen. In dit geval is de snelwegreclame weggegooid geld.

T-Mobile doet ook aan snelwegreclame. Omdat dit bedrijf naamsbekendheid heeft opgebouwd, valt de reclame van T-Mobile veel beter op. Dit komt omdat mensen het herkennen.

Conclusie: heb je nog geen naamsbekendheid opgebouwd? Dan is deze vorm van reclame niet de meest effectieve methode. Merk je dat de bezoekersaantallen niet fors toenemen (van 200 naar 700 bezoekers per maand is SLECHT), dan zou je ook niet aan snelwegreclame moeten doen.

Maar wanneer dan wel? Het is zeer effectief voor bedrijven die al naamsbekendheid hebben opgebouwd. Waarbij het logo, kleurgebruik of de merknaam voor automatische herkenning zorgt. Soms is het ook een kwestie van uitproberen en wanneer je merkt dat het aantal bezoekers op je website van 200 naar 10.000 per maand toeneemt, dan weet je dat het effectief is.

En oh ja, snelwegreclame is natuurlijk ook voor iedereen geschikt die geld teveel heeft en het graag uitgeeft. 😊

De alternatieven voor snelwegreclame

Mocht je met een beperkt budget werken, denk dan eens aan online adverteren. Of nog beter: zorg dat je bovenaan in de organische zoekresultaten staat. Hier help ik je graag bij want ook ik ken het geheim van Google.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven