SMS marketing in Nederland: springlevend en effectief

Het publiek wordt doodgegooid met e-mails. Op social media verschijnen er steeds meer advertenties, en websites worden ook steeds opdringeriger. Dit leidt ertoe dat het publiek huiverig de e-mailbox gesloten houdt en advertenties blokkeert. Hierdoor wordt het steeds lastiger om de doelgroep te bereiken.

Sms-marketing lijkt ouderwets, want wie verstuurt er tegenwoordig nog een sms? Dat is precies de kracht achter SMS-marketing. Juist omdat het weinig gebruikt wordt is het zeer effectief.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom SMS nog steeds gebruikt wordt

Voor de komst van smartphones was sms de meest toegankelijke manier om via mobiel met elkaar te communiceren. Uitgezonderd bellen. Misschien leuk om te weten: het eerste SMS-bericht werd in 1992 verstuurd.

Nu we via WhatsApp, social media en andere kanalen communiceren is het de vraag of SMS nog wel actueel is. Ja, het wordt nog steeds gebruikt, hoewel een stuk minder dan vroeger. Het voordeel van SMS-en is dat elke smartphone of gsm dit soort berichten ontvangt. Het zit standaard op het toestel.

De gebruiker hoeft namelijk geen app te installeren om toch sms berichten te kunnen ontvangen. En dat is precies waarom je gebruik gaat maken van SMS marketing.

Wat SMS marketing precies inhoudt

Er zijn verschillende vormen van marketing, de één effectiever dan de ander. Helaas is de een nóg duurder dan de ander. Want ja, elke vorm van marketing kost geld en digitale marketing is de laatste jaren ook duurder geworden. Daarom zijn veel ondernemers en bedrijven op zoek naar goedkopere alternatieven. Maar wel een alternatief waarmee je de doelgroep effectief bereikt.

SMS marketing is het promoten van producten, diensten of aanbiedingen via SMS- berichten. Het is een beetje vergelijkbaar met e-mail marketing. Het verschil is dat de gebruiker het bericht rechtstreeks op zijn telefoon ontvangt, zonder een app te openen.

Bij SMS marketing wordt dus gebruik gemaakt van telefoonnummers. Hierbij is het belangrijk dat de ontvangers hun telefoonnummers hebben doorgegeven. De basis ligt dus in het verzamelen van telefoonnummers. Voor het ontvangen van SMS-jes moet de gebruiker toestemming geven, net als bij e-mail marketing.

Verenigde Staten versus Nederland

Opvallend is dat er in de Verenigde Staten veelvuldig gebruik wordt gemaakt van sms marketing. Terwijl je dit in Nederland nauwelijks tegenkomt. Sterker nog, er zijn maar weinig bedrijven bekend met deze marketingvorm.

Dat is zonde want het is de ideale manier om microcontent te versturen. Veel gebruikers controleren een paar keer per dag hun mobiele telefoon. Je boodschap komt dus veel sneller onder de aandacht. Je zou kunnen zeggen dat SMS-marketing een hoge attentiewaarde heeft.

Snelle en betrouwbare SMS berichten versturen

Er is een tijd geweest dat SMS-jes werden gebruikt door voor oplichtingspraktijken. Sinds de populariteit van WhatsApp is gegroeid worden mensen eerder via WhatsApp lastig gevallen dan via sms.

Wat overblijft zijn bedrijven die middels SMS de gebruiker voorziet van de juiste informatie of interessante aanbiedingen. Omdat de gebruiker zich hiervoor kan afmelden is het vertrouwen groot. Dit heeft vooral met de strenge richtlijnen te maken:

  • Ontvangers moeten vooraf toestemming geven
  • De ontvanger weet hoe hij zich af kan melden voor sms berichten
  • Bij afmelden verstuurt het bedrijf geen berichten meer

Het is belangrijk dat bedrijven zich aan deze richtlijnen houden. Soms is er sprake van een betaalde abonnementendienst, ook hierbij moet het bedrijf transparant zijn met betrekking tot de kosten en zich aan strenge regels houden. Dit beschermt consumenten tegen hoge telefoonkosten.

Bij SMS-marketing is het niet de bedoeling dat ontvangers voor de sms-berichten moeten betalen. Dat zou een beetje vreemd zijn: het publiek voor reclame laten betalen. Je wil juist iets promoten en dat gaat niet lukken wanneer je mensen met hoge kosten afschrikt.

De kosten met betrekking tot sms marketing

Bij SMS-marketing neemt het bedrijf of de adverteerder de kosten op zich. De ontvanger betaalt niets voor de SMS-berichten die op de smartphone binnenkomen.

Wat zijn de kosten voor sms marketing? Dat hangt ervan af hoe je dit aanpakt. Heb je een klein klantenbestand met opt-ins (toestemming van gebruikers), dan kun je de berichten handmatig versturen. Dit doe je vanaf je (werk)smartphone. Omdat sms’en vaak gratis is bij het telefoonabonnement, kost het helemaal niets, behalve wat tijd.

Een nadeel hiervan is dat alle ontvangers het telefoonnummer zien waarmee je het verstuurt, en geen bedrijfsnaam. Hierdoor kan dit wat amateuristisch overkomen. Ook is het voor ontvangers lastig om zich uit te schrijven, want er zijn geen specifieke codes voor.

Je kunt ook automatisch sms berichten via een sms-service laten versturen. De kosten hiervoor bedragen tussen de € 200 en € 350 per maand. Maar let op want er zijn ook aanbieders die tot meer dan € 500 per maand vragen. Bij sommige aanbieders betaal je per verstuurde sms. De tarieven hiervoor liggen tussen de € 0,05 en € 0,11 per sms, exclusief btw.

Tip: bij veel aanbieders heb je de mogelijkheid om 3-14 dagen de dienst gratis uit te proberen. Het is zeker aan te raden om dit te doen en te ontdekken of sms-marketing echt bij je bedrijf past.

Wat je over de nadelen moet weten

Zitten er ook nadelen aan SMS-marketing? Ja natuurlijk zijn die er, er zijn maar weinig marketingstrategieën die helemaal geen nadelen hebben.

Een van de nadelen is dat je rekening hebt te houden met de zeer strenge richtlijnen. Elke gebruiker moet vooraf toestemming geven voor het ontvangen van sms-berichten. Je kunt niet zomaar naar wat willekeurige nummers berichten of aanbiedingen sturen. Zelfs niet wanneer dit al een klant is, want je mag klanten telefonisch niet zomaar lastigvallen.

Een ander nadeel zijn de hoge tarieven wanneer je gebruik maakt van een sms-service. Voor kleine bedrijven of startende ondernemers zijn de prijzen veel te hoog.

Het derde nadeel is dat het versturen van sms berichten irritatie bij de ontvangers kan opwekken. Al helemaal wanneer je veel of niet-relevante berichten verstuurt. Het is aan te raden om niet te opdringerig over te komen en maximaal éénmaal per maand een sms versturen. Hiermee voorkom je dat een groot deel van de ontvangers zich uitschrijft.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?