Slug in WordPress

Maak je gebruik van WordPress dan kom je vaker de term slug tegen. Wat betekent slug en hoe pas je dit op de juiste manier toe? Belangrijk want een goede slug heeft een positieve invloed op je SEO (zoekmachine optimalisatie).

De betekenis van slug

Wanneer je slug vanuit het Engels vertaalt dan betekent dit: naaktslak. En dat is wat een slug in WordPress eigenlijk ook is: een naakte URL. Het is namelijk het gedeelte van de URL dat na de domeinnaam komt. Om maar direct een voorbeeld te geven:

www.biancawalraven.nl/contact

Dat laatste gedeelte is dus de slug. Maar let op, want wanneer je gebruik maakt van categorieën dan behoort dit niet tot de slug. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld.

www.biancawalraven.nl/blog/slug

Nu is alleen het laatste gedeelte de slug en niet de categorie blog.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is een slug in WordPress?

Binnen WordPress is een slug precies hetzelfde als bij elke andere website. Het enige verschil is dat WordPress een slug automatisch aanmaakt. Dit is het voordeel van een CMS-systeem waaronder WordPress valt. Wanneer je een website helemaal in HTML (programmeertaal) schrijft dan moet je de slug zelf aanmaken.

Slug en invloed op zoekmachine optimalisatie

Het aanmaken van een goede slug heeft een positieve invloed op SEO. Maar let op, de slug is slechts een kleine rankingfactor. Google beoordeelt websites op meer dan 200 verschillende factoren waarvan de slug er één is. De slug is niet doorslaggevend. Je ziet namelijk websites bovenaan in de zoekresultaten staan met een vreselijke slug. Wanneer je niks met de slug doet dan is dit dus geen ramp. Maar het is om nog een andere reden beter om hier eens kritisch naar te kijken.

Een goede slug is gebruiksvriendelijk

De URL is altijd zichtbaar in de adresbalk van de browser. Een korte en duidelijke slug is wel zo gebruiksvriendelijk. Je ziet namelijk aan de URL waar de pagina over gaat.

Ook nu zit er weer een addertje onder het gras. Meer dan 70% van het webverkeer surft via mobiel. Op het kleine scherm van een mobiel is de domeinnaam gedeeltelijk zichtbaar maar valt de slug in veel gevallen helemaal weg. Smartphonegebruikers kijken dus niet naar de slug.

Heb je veel zakelijk verkeer? Het bedrijfsleven maakt wel veel gebruik van pc of laptop. In dit geval kan het zeker verstandig zijn om een goede slug te maken.

Een bestaande slug aanpassen

Misschien heb je al wat pagina’s gepubliceerd maar nog nooit naar de slug gekeken. Geen probleem, je kunt een bestaande slug gewoon aanpassen. Houd wel rekening met een 301 redirect. Wanneer je de URL aanpast dan kunnen websitebezoekers de oude URL niet meer bereiken. De kans is groot dat de oude URL nog enkele dagen of weken in zoekmachines vindbaar is. Om te voorkomen dat websitebezoekers een foutmelding krijgen stuur je ze van de oude URL middels een 301 redirect naar de nieuwe URL door.

Sommige CMS systemen doen dit automatisch. Is dit niet het geval? Wanneer je de slug in WordPress aanpast dan plaats je een 301 redirect in het .htcaccess bestand. Overigens kun je ook gebruik maken van de 301 redirects plugin voor WordPress.

Een slug in WordPress instellen

Wil je een slug in WordPress gebruiken? Soms moet je dit eerst instellen. Ga binnen WordPress naar het dashboard. Klik op instellingen en ga naar algemene instellingen. Je ziet nu hoe WordPress een URL opmaakt. Voor het automatisch instellen van een slug heb je twee keuzemogelijkheden:

  • berichtnaam
  • aangepaste structuur

Het is het eenvoudigst om voor berichtnaam te kiezen. Gebruik de optie aangepaste structuur wanneer je ook nog een categorie voor de slug wilt toevoegen.

Tips voor een goede slug

Het is belangrijk om een URL inclusief slug zo kort mogelijk te houden. Dit is niet alleen overzichtelijk, zoekmachines hebben hier ook meer aan. Vooral Google houdt erg van korte URL’s. Het is aan te bevelen om de gehele URL niet langer dan 75 karakters te maken. Dit is inclusief domeinnaam en slug.

Om deze reden kan het handig zijn om categorieën uit een slug te halen, tenzij dit echt meerwaarde biedt. Of tenzij je de URL inclusief categorie toch kort kan houden.

Om de totale URL niet te lang te maken is het handig om overbodige woorden uit de slug te halen. Denk hierbij aan voorzetsels, verbindingswoorden of andere overbodige woorden. Dit zijn onder andere de woorden en, de, het, als en of.

SEO tekstschrijver inhuren

Wil je nog beter vindbaar zijn in zoekmachines? Huur dan een SEO tekstschrijver in. Middels SEO teksten word je beter gevonden. Nog een voordeel van dit soort teksten: het converteert goed. Dit betekent meer websitebezoekers en een hogere omzet.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.