Slider website? Liever niet!

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Een slider op je website, doe dat liever niet! Je ziet het op heel veel websites voorbijkomen maar ze halen je conversie omlaag. Dit betekent een lagere omzet, dat wil je toch niet? Haal dat idee van een slider op de website maar gauw uit je hoofd. Heb je momenteel nog een slider staan? Hieronder lees je waarom je deze beter kunt verwijderen.

Dit is een slider

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een slider is een diavoorstelling die je op de homepage van een website tegen komt. Deze slider bestaat dus uit verschillende afbeeldingen, vaak met een begeleidende tekst. Grootste voordeel hiervan is dat je jouw content visueel toont. Door middel van plaatjes of afbeeldingen laat je zien wat je te bieden hebt.

Tot het jaar 2015 waren sliders hartstikke populair: bijna elke website had ze. Hierna kwam een ommekeer. Steeds meer websites sloopten de slider eruit. Simpelweg omdat deze toch wel wat nadelen heeft.

Slider WordPress: zo bouw je hem in

De meeste WordPress thema’s zijn standaard voorzien van een slider op de homepage. Wanneer je hier niets mee doet dan blijft de slider op de website staan. Daarnaast heb je keuze uit betaalde sliders middels een plug-in. Deze hebben vaak wat betere functionaliteiten dan de gratis WordPress slider.

Slider website heeft effect op de laadsnelheid

Een slider website laadt altijd trager dan een website zonder slider. Je kunt je voorstellen dat een slider een negatief effect op je SEO oftewel zoekmachine optimalisatie heeft. Zoekmachines geven namelijk de voorkeur aan websites met een korte laadtijd.

Wil je goed ranken in de organische zoekresultaten dan is het belangrijk dat het grootste gedeelte van de website binnen 2,5 seconde geladen is. Een slider is groot in omvang en beïnvloedt op een negatieve manier de laadsnelheid van de website. Dit is dan ook een van de redenen waarom je liever geen slider op je website plaatst.

Een slider voegt weinig meerwaarde toe

Hoe vaak klik jij op een slider? Waarschijnlijk nooit of heb je dat een enkele keer gedaan. Het schijnt dat slechts 1% tot 5% van de mensen op een afbeelding uit de slider klikt. Dit komt allereerst omdat de bezoeker niet weet waar hij moet kijken. Er komen continu nieuwe afbeeldingen en call to actions voorbij. Dit wekt verwarring op, want wat is nu belangrijk en wat niet?

De verwarrende bezoeker zal daarom omlaag scrollen om van die vervelende slider af te zijn. Of vertrekken. Je ziet, een slider voegt weinig meerwaarde aan je homepage toe.

De inhoud van de homepage komt lager te staan

Een slider op de website staat altijd bovenaan de pagina. Dit betekent dat de rest van de inhoud lager komt te staan. Dat is jammer want je duwt hiermee belangrijke informatie weg. Vooral op kleine smartphoneschermen is de belangrijkste informatie helemaal niet meer zichtbaar.

Dit vergroot de kans dat de websitebezoeker alleen naar de slider kijkt, niet vindt wat hij zoekt en hij is weer weg. Wist je dat je slechts 2 seconden de tijd hebt om de interesse van een bezoeker te trekken? Wanneer de websitebezoeker al 2 seconden kwijt is aan de slider dan ben je dus te laat. Haal die slider dus snel ervan af!

Maar het ziet er zo mooi uit!

Een goed excuus voor een slider website: omdat het er zo mooi uitziet. Toegeven, sommige websites hebben ook hele mooie sliders. Ze hebben dan wel een tragere laadtijd en je weet niet waar je kijken moet, maar visueel ziet het er aardig uit.

Omdat jij het mooi uit vindt zien wil je dus een slider op je website. Maar wacht even, voor wie bouw je de website? Is dat voor jezelf of voor de websitebezoeker? Wanneer het alleen voor jezelf is dan kun je naast de slider ook best een stuk of 10 van die bewegende plaatjes aan je pagina toevoegen. En dan nog een radio die vanzelf begint af te spelen zodra je de pagina bezoekt. Lekker retro, want dat is de slider inmiddels ook.

Dat is ook een keuze die je maakt. Óf je gaat voor een website die goed vindbaar is in zoekmachines en gebruiksvriendelijkheid voorop heeft staan, óf je doet gewoon wat je lekker zelf wil. Omdat het je toch niet veel uitmaakt hoeveel websitebezoekers je ontvangt.

Teksten voor homepage en andere pagina’s

Goed, die slider gaat er dus uit. Of beter nog: die plaats je nooit en te nimmer op je homepage of op welke andere pagina dan ook. Wat je hier wel plaatst? Waardevolle content. Teksten waar bezoekers écht iets aan hebben. Informatie, inspiratie en amusatie, dit bereik je allemaal met teksten. Hiermee overtuig je de bezoeker van wat je te bieden hebt. Of welke boodschap je naar buiten brengt.

Richt je dus op waardevolle content. Belangrijk is dat deze content je naar een hogere positie in zoekmachines helpt. Hier heb je SEO teksten voor nodig. Maar wacht want er is meer! Je hebt niet alleen SEO maar ook UX teksten nodig. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie en UX voor gebruiksvriendelijkheid. Voeg deze twee samen!

Laat SEO-UX teksten schrijven

Ik ben (naar mijn weten) de eerste in Nederland die zich SEO-UX tekstschrijver noemt. Een combinatie van zoekmachinevriendelijke teksten met een hoge conversie. Dat is precies wat jij nodig hebt! Vragen over SEO/UX teksten of wat hier de kosten van zijn? Je mag altijd contact opnemen: graag zelfs.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven