Sleutelwoorden op een website, onmisbaar

Bijgewerkt: 16 augustus 2021

Sleutelwoorden op een website zijn onmisbaar. Zie een website als een boek: elke webpagina is een bladzijde. Zoekmachines lezen deze boeken en halen hier de belangrijkste sleutelwoorden (zoekwoorden) uit. Sleutelwoorden op een website zorgen ervoor dat aanbieder en zoeker bij elkaar komen.

Het belang van sleutelwoorden op de website

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Binnen de wereld van SEO is sleutelwoorden een andere benaming keywords of zoekwoorden. Sleutelwoorden geven een indruk van het onderwerp op een webpagina weer. Zo zien zoekmachines in één oogopslag waar de website of de webpagina over gaat.

Voor jou als website-eigenaar is het belangrijk om van de juiste keywords gebruik te maken. Een website over ‘copywriter‘ zal niet gevonden worden wanneer de sleutelwoorden uit ‘smartphone’ bestaan. De zoekmachine indexeert de website dan verkeerd. Mocht je al bezoekers op je website krijgen, dan zijn deze net zo snel weer vertrokken. Ze waren immers op zoek naar een smartphone, niet naar een copywriter.

Hoe het wel moet: gebruik de juiste keywords

Content is onmisbaar voor welke website dan ook. Wat is content? Dit bestaat onder andere uit (geschreven) tekst. Een boek met lege pagina’s lees je niet: ditzelfde geldt voor een website. Om je te onderscheiden van anderen is het belangrijk dat je in zoekmachines zoals Google vindbaar bent. Hoe maak je deze zoekmachines duidelijk waar je website over gaat?

Zoekwoorden of sleutelwoorden geven aan wat je te vertellen hebt. Een website over ‘copywriter’ bevat dan ook deze woorden in de tekst. Door deze woorden vaker dan één keer te gebruiken maak je duidelijk dat dit een belangrijk sleutelwoord is.

Maar ook synoniemen en aanvullingen zijn belangrijk. Denk maar eens aan ‘copywriter gezocht’ of ’tekstschrijver inhuren’. Daarnaast schrijf je deze zoekwoorden zowel in het enkelvoud, meervoud, tegenwoordige tijd, verleden tijd etc.

De concurrentie is groot

Voor sommige zoekwoorden is de concurrentie erg groot. Typ maar eens het woord ‘smartphone’ in. Dit levert in Google meer dan 73 miljoen zoekresultaten op. De kans dat je gevonden wordt tussen al deze websites is erg klein. Mensen die iets op het internet zoeken, lezen vaak niet verder dan de eerste 10 zoekresultaten, waarbij de eerste drie nog het belangrijkst zijn.

Wees daarom specifieker. Wat wil je aanbieden of verkopen? Een smartphone van het merk Samsung. Onder het zoekwoord ‘smartphone Samsung’ vind je 134 miljoen zoekresultaten. Ga nog een stap verder: ‘Smartphone Samsung zwart’ : 684 duizend zoekresultaten.

Je ziet, door een juist gebruik van sleutelwoorden kom je sneller bij je doelgroep aan. Het sleutelwoord mag daarom niet ontbreken in een tekst.

Meta sleutelwoorden website gebruiken

De Meta-description is een korte omschrijving of samenvatting van de website. Deze worden door zoekmachines gelezen en weergegeven in de zoekresultaten. Vroeger maakte Google gebruik van losse zoekwoorden, tegenwoordig is het belangrijk om een goede omschrijving te maken.

Bedenk dat niet alleen de zoekmachine deze leest: ook de zoeker zelf krijgt deze te zien. Op basis van de omschrijving bepaalt de lezer of hij doorklikt naar de website. Meta sleutelwoorden zijn onmisbaar, maar dit geldt ook voor een goede titel.

Zoekwoorden onderzoek, is dat nodig?

Het is belangrijk om te weten waar je op gevonden wilt worden. Met een zoekwoorden onderzoek kom je erachter waar de klant op zoekt. We onderscheiden betaalde en gratis zoekresultaten. Je richt je meestal op de gratis zoekresultaten. Er zijn verschillende tools om te bekijken hoe vaak er maandelijks op een bepaald woord gezocht wordt.

Ik neem deze website als voorbeeld, dit maakt het wel zo gemakkelijk. Dat mijn klant op zoek is naar een ’tekstschrijver‘ dat is duidelijk. Uit een zoekwoorden onderzoek blijkt dat er maandelijks meer dan 2000 keer gezocht wordt op het woord ‘copywriter’. Een copywriter en een tekstschrijver. Eigenlijk zijn het twee aparte beroepen, maar duidelijk is dat de doorsnee klant dit niet weet. Dus gebruik ik, om gevonden te worden in de zoekmachine, ook het woord ‘copywriter’ in teksten.

Zoekwoorden onderzoek maakt dus duidelijk waarnaar de klant op zoek is.

Tekstschrijver en SEO schrijven

Op zoek naar SEO teksten die goed gevonden worden in de zoekmachine? SEO staat voor Search Engine Optimization , oftewel: zoekmachine optimalisatie. Niet elke tekstschrijver weet hoe hij of zij SEO kan toepassen.

Ik schrijf voor jou de meest uiteenlopende SEO teksten. Daarnaast is een zoekwoorden onderzoek mogelijk. Je krijgt advies met betrekking tot de sleutelwoorden en zoekwoordendichtheid, waarna je zelf besluit of je een SEO tekst wil laten schrijven. Hoe? Neem vrijblijvend contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven