Slechte teksten (inclusief voorbeelden)

Je bent op zoek naar slechte teksten? Grapje natuurlijk. Slechte teksten jagen websitebezoekers weg. Ben je ondernemer, dan kan dit er zelfs voor zorgen dat je (potentiële) klanten kwijtraakt. Maak deze fout nooit! Bekijk wat slechte teksten zijn, inclusief voorbeelden.

Dit is waarom je slechte teksten op je website plaatst, of juist niet

Iedereen heeft zijn eigen definitie van een slechte tekst. Wat jij hartstikke goed vindt beoordeelt de ander als uitermate slecht. Hoe weet je dan of je te maken hebt met slechte teksten? Eigenlijk moet je dit niet zelf beoordelen maar aan Google overlaten. Tenminste, wanneer het om teksten op je website gaat.

Google gebruikt een algoritme waar we weinig vanaf weten. Wat we wél weten is dat Google naar kwaliteit kijkt. Websites met slechte teksten scoren lang niet zo goed in zoekresultaten als concurrerende websites. Die concurrerende websites bestaan juist uit goede teksten. Wil je dus echt weten of Google de teksten op jouw website goed vindt, kijk dan eens naar je online vindbaarheid.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Slechte teksten: voorbeelden waar je iets mee kan

Goed, je wil weten hoe slechte teksten eruitzien. Ik zal eerst wat feiten op een rij zetten, hierna volgen enkele voorbeelden uit de praktijk.

Spelling en grammatica

Slechte teksten staan vol met taalfouten of kromme zinnen. Ook tikfouten vallen hieronder. Aan die taalfouten of kromme zinnen moet je echt wat doen, een tikfout kan iedereen overkomen. Overigens lijkt Google wel over tikfouten heen te kijken, mits het niet te vaak voorkomt.

Geen witregels of alinea’s

Een tekst die aan één stuk geschreven is zonder dat hier witregels tussen staan. Het ontbreekt dus aan alinea’s. Deze tekst is slecht leesbaar, waardoor je als bezoeker al snel afhaakt. Zoekmachines zijn ook niet dol op dit soort teksten.

Verkeerde interpunctie

Ik kom nog steeds heel veel teksten tegen met te veel of te weinig komma’s en punten. Dit leest echt niet lekker. Natuurlijk is niemand perfect en kun je best wel eens de fout ingaan met interpunctie, maar je moet er natuurlijk ook geen potje van maken.

Veel lange of korte zinnen

Slechte teksten bevatten veel lange of korte zinnen, het liefst allemaal achter elkaar. Bij de eerste heb je het gevoel dat je jezelf door een zakelijke tekst moet worstelen, bij de tweede lijkt het alsof je buurjongetje van 8 jaar oud de tekst geschreven heeft.

Geen verhaallijn

Je kijkt naar een film en de scènes met onderwerpen wisselen elkaar zo snel af, dat je niet eens meer weet waar de film over gaat. Zo is het ook met slechte teksten. Zonder verhaallijn kan de lezer zijn aandacht er niet bijhouden.

Onbegrijpelijke taal

Meer dan 84% van de bevolking leest het liefst op taalniveau B1. Gebruik jij veel moeilijke woorden, dan heeft de bezoeker al geen zin meer om verder te lezen. Ook dit zijn slechte teksten.

De bron van alle ellende

Hoe je aan slechte teksten op je website komt? Je schrijft ze zelf of ze zijn door iemand anders geschreven. Steeds meer websites huren een tekstschrijver in, wat dan ook gelijk de bron van alle ellende kan zijn. Daarom is het zo belangrijk om te kijken of de tekstschrijver zelf goede of slechte teksten op zijn website heeft staan.

“Het waren juist de kabouters die zich hier schuldig aan maakten, waarbij ze naar hun eigen mening voor een pragmatische aanpak kozen, hoewel dit volgens de eloquentte elfjes absoluut werd tegengesproken.”

Een slechte tekst waarbij de zin veel te lang is. Bovendien is er gekozen voor moeilijke bewoording, iets waar een groot deel van de bevolking voor terugschrikt.

“Hoewel ik dit zowiezo duur vindt heeft ze het toch aangeschaft. De verkooper heeft me moeder uiteindelijk wat korting gegeven.”

Het regent slechte teksten: bovenstaand voorbeeld staat vol met taalfouten en stijlfouten. Een juiste spelling is niet direct een rankingfactor, dat heb ik in een eerder artikel laten zien. Wel is het van invloed op je betrouwbaarheid.

Hoe zelfs dure tekstschrijvers de mist ingaan

Wat is een dure tekstschrijver? De term duur is een beetje vaag, maar het is in ieder geval iets dat boven je budget ligt. Stel dat mijn budget € 70 per tekst bedraagt (iets dat ik zelf heel reëel vind). Dan is € 125 voor een tekst in mijn ogen erg duur. Maar goed, een dure tekstschrijver is niet per definitie beter. Dat blijkt maar weer uit de vele fouten die je op de website van duurdere tekstschrijvers tegenkomt. Google heeft zo zijn mening over slechte teksten waardoor de desbetreffende website een stuk lager scoort.

Voorbeelden van goede teksten:

“Een goede ondernemer onderzoekt niet alleen zijn doelgroep maar ook zijn concurrentie. Dit gebeurt middels een concurrentieanalyse. Natuurlijk kun je deze analyse zelf uitvoeren, maar dit vraagt wel de nodige voorbereiding. Een onderzoeksbureau neemt je dit werk uit handen.”

Dit is een goede tekst omdat het een mix vormt van lange en korte zinnen. Er is goed gebruik gemaakt van interpunctie.

“Smartphones voor vrouwen zijn compacter. Bovendien zijn ze vaak voorzien van een aantrekkelijk design. Dat smartphones voor vrouwen niet veel hoeven te kosten dat bewijzen we telkens weer. Je hebt al een vrouwelijke smartphone vanaf € 200.”

In dit stukje tekst is handig gebruik gemaakt van wat zoektermen. Dit vergroot de kans op een goede positie in zoekmachines. Ook dit is een voorbeeld van een goede tekst.

Geen slechte teksten maar goede teksten laten schrijven

Heb jij ook je neus vol van slechte teksten? Laat jouw concurrenten lekker achter je en ga voor goed geschreven teksten. Welke tekstschrijver moet je kiezen? Dat mag je zelf bepalen, maar het is wel zo handig om voor een schrijver te gaan die hoog in Google staat. Dan weet je tenminste zeker dat deze jou goede teksten aanlevert.

Verricht zelf wat onderzoek en bekijk hoe vaak je deze website in Google tegenkomt. Mijn expertise: hoog in Google scoren. Ben je overtuigd? Neem dan contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.