Singles Day marketing: verhoog je omzet

Singles day oftewel vrijgezellendag wordt jaarlijks op 11 november gevierd. Het is een onofficiële Chinese feestdag. Opvallend is dat deze feestdag zich langzaam over de wereld verspreidt. Vooral in Amerika hebben bedrijven hier profijt van, en langzaam zijn ook Europese bedrijven zich hier bewust van.

Singles day marketing is de ideale manier om, voor het aanbreken van de grote feestdagen, je omzet een flinke boost te geven. Doe mee met singles day korting of aanbiedingen, waarbij je nieuwe klanten aantrekt.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Korte informatie over singles day

In Nederland wordt er veel aandacht aan Valentijnsdag (14 februari) besteed. De Chinezen bedachten de tegenhanger: singles day. Een speciale dag (op 11 november) die in het teken staat van het vrijgezellenleven.

Singles day is net als Valentijnsdag Moederdag of dierendag commercieel ingesteld. Het is het megabedrijf Alibaba dat in 2009 singles day commerciële betekenis gaf. Bedrijven bieden kortingen, aanbiedingen of deals aan. Deze korting geldt niet alleen voor vrijgezellen maar voor iedereen.

Een stijgende trend

Waarom zou je aan singles day moeten doen? Omdat deze feestdag een stijgende trend is. In 2018 ervaarden Amerikaanse bedrijven dat de verkoopcijfers op Singles Day drie keer hoger lagen dan op Black Friday en Cyber Monday samen.

Daar komt nog bij dat de timing meer dan perfect is. Het valt buiten alle vakanties om, in een periode dat mensen weinig te doen hebben. Het duurt even voordat de feestdagen beginnen waardoor consumenten nog voldoende te besteden hebben.

Daarnaast geeft Singles Day je ook de mogelijkheid om een campagne naar aanloop van de eindejaarscampagne in te schieten. Hierdoor laat je deze twee naadloos in elkaar overlopen.

Bekende merken die aan Singles Day marketing doen

Steeds meer grote merken richten zich op Singles Day marketing. Dit zijn onder andere H&M, De Bijenkorf, Michael Kors, Hunkemöller en Jysk. Veel van deze bedrijven geven tot wel 50% korting. Je kunt je voorstellen dat dit veel klanten aantrekt en de verkoopcijfers omhoogjaagt.

Hoe je je omzet verhoogt met Singles Day marketing

Weet je niet zo goed hoe je goed inspeelt op Singles Day? Hieronder vind je enkele nuttige marketingtips. Ik heb ze zorgvuldig voor je samengesteld, als aanvullende service van mijn diensten.

Stel de hele site in het teken van vrijgezellendag

Sommige bedrijven passen Singles Day alleen op bepaalde producten of diensten toe. Maar eigenlijk zou je korting op alles dat je aanbiedt moeten geven. Natuurlijk is het een beetje gek om op alles 50% korting te geven, want dan zou je netto niet zoveel overhouden. Maar je zou in dit geval ook aan 10% of 20% korting kunnen denken.

Producten die niet goed lopen en waar je eigenlijk vanaf wil, daar geef je een hogere korting op. Korting geven op alles is een van de beste marketingstrategieën. Je stelt hier alle klanten tevreden mee, waardoor de kans groot is dat ze nog een keer terugkomen. Bovendien levert het veel naamsbekendheid op.

Denk ook aan stapelkortingen

Laat je klanten meerdere producten kopen waardoor ze nog meer korting krijgen. Bijvoorbeeld twee kopen en twee gratis. Of het tweede artikel met 50% korting. Het voordeel hiervan is dat je veel meer producten verkoopt.

Voordat je de hoogte van de korting vaststelt moet je eerst weten wat je winstmarge op verschillende producten of diensten is. Aan de hand hiervan kun je een gemiddelde korting bepalen.

Laat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief

Singles Day marketing verleent zich uitstekend voor het verzamelen van nieuwsbriefabonnees. Geef aan dat abonnees extra korting op Singles Day krijgen. Wedden dat veel meer mensen zich aanmelden?

Geef de korting tijdig en maak duidelijk wanneer deze aanbieding geldig is. Singles Day valt op 11 november dus de korting zou zeker op deze dag van toepassing moeten zijn. Veel bedrijven kiezen ervoor om gedurende een hele week korting te geven, of bijvoorbeeld drie dagen: voor, op en na Singles Day.

Wil je nog meer nieuwsbriefabonnees? Werk dan met een tijdslimiet. Laat een klok of teller lopen zodat bezoekers zien hoe lang ze nog hebben om zich in te schrijven. Druk op de bezoeker leggen werkt altijd goed.

Groene producten blijven populair

We zijn ons steeds meer van het milieu en de toekomst van de aarde bewust. Promoot groene producten waaronder artikelen van bamboe, proefdiervrij make-up, vegan verzorgingsproducten of vegetarisch voedsel. Maar ook waterbesparende douchekoppen, ledlampen, tochtstrips en andere zaken om geld en het milieu te besparen.

Zorg dat je op social media zichtbaar bent

Wist je dat het winkelend publiek voornamelijk op Instagram en Pinterest actief is? Dit zijn de sociale netwerken waar het publiek op zoek gaat naar producten. Ze zoeken voornamelijk foto’s of video’s van producten. Heb je wat te verkopen en doe je mee met Singles Day, promoot je actie dan op social media.

LinkedIn is hier minder geschikt voor, net als Twitter. Facebook zou wel weer kunnen, maar hier zijn jongeren niet zo actief. Wel vind je op Facebook veel veertigplussers, dus wanneer die tot je doelgroep behoren moet je tijdig een Facebookpagina aanmaken.

Maak het persoonlijk

Jezelf verwennen, gewoon omdat je het verdient. Zorg dat je promotie een persoonlijk tintje heeft. Je zou ook met humor, grappige plaatjes of woordspelingen kunnen werken. Wist je dat humor het binnen de marketing zeer goed doet? Maar overdrijf dit niet, anders gaan mensen zich ergeren.

Wil je het helemaal persoonlijk maken, tag op social media dan je meest trouwe fans of volgers. Grote kans dat ze zich vereerd voelen en je bericht verder verspreiden.

Zorg dat je publiek betrokken is bij de Singles Day actie. Zo zou je van tevoren een poll op kunnen zetten met de vraag of het publiek Singles Day viert. Of vraag welke producten ze graag met 75% korting zouden willen kopen. Dit betekent niet dat je die korting ook aan moet bieden, maar je vestigt wel de aandacht op je bedrijf of merk. Bovendien krijg je dankzij een poll of enquête ook meer inzicht in de wensen, behoeften en het koopgedrag van het publiek.

Korting geldt niet alleen voor vrijgezellen

Ondanks dat Singles Day in het teken van vrijgezellen staat, moet je voorzichtig zijn met de aanbiedingen die je doet. De kortingen geef je niet alleen aan vrijgezellen maar aan iedereen. Je wil immers niet dat je slechts een beperkte doelgroep aantrekt.

Bovendien valt het onder discriminatie wanneer alleen vrijgezellen korting krijgen. Je mag ook geen korting aan alleen maar vrouwen of veertigplussers geven. Iedereen moet recht hebben op dezelfde korting. Houd je daarom aan de wettelijke regels, dan kom je nooit in de problemen.

Overigens mag je wel voorwaarden aan de korting stellen. Bijvoorbeeld alleen korting wanneer een klant twee of vier producten koopt. Of groepskorting aanbieden. Maar korting mag niet op basis van uiterlijk, status, geslacht, beroep, inkomen of leeftijd zijn.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?